"מה, אני בסך הכול בן 26. מה לי ולפנסיה?" – את השאלה הזאת, לצד פנים מופתעות, שומעים לא פעם מצעירים, כאשר שואלים אותם על תנאי עבודתם, והאם וכמה מפרישים להם לפנסיה. עוד אמירה נפוצה של צעירים, כשמציעים להם לפתוח קופת גמל או מסלול חיסכון ארוך טווח, היא: "מה לי ולזה? אני רוצה לבלות, לטייל, לטרוף את החיים. כשאהיה בן 60, אתחיל לחשוב הלאה".
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

אז זהו, זאת טעות. אפילו טעות גדולה מאוד. ראשית, למרבה הצער השנים חולפות מהר, ומי שהיה רק תמול שלשום בן 30 מגלה פתאום, באמצע החיים, שכבר מלאו לו 50, וחסכונות ארוכי טווח כמעט שאין לו.
צעירה כבת 30 אמרה לי לפני זמן מה, כי "רק כאשר הבנתי מהסבים שלי, שאין להם שום חסכונות וקשה להם להתקיים, כיוון שעלו מארץ מזרח־אירופית, שם לא חסכו עבורם בכלל, הפנמתי שתמיד צריך לדאוג לעתיד, ורצוי מגיל צעיר מאוד".
וזה בדיוק מה שצריך לעשות. כדאי לדעת, כי 1,000 שקל שאדם מפקיד בחיסכון ארוך טווח כבר בגיל 25, יהיו שווים הרבה יותר מאשר 1,000 השקלים שיתחיל להפקיד בגיל 50. הריבית וההצמדה, יחד עם רווחים של אותה קופה המושקעת בשוק ההון, יצברו כסף גדול בהרבה ב־40-50 שנה, מאשר בשנים הספורות שלפני גיל היציאה לפנסיה, שכנראה, יעלה בשני העשורים הקרובים לסביבות גיל 70. הכדאיות הרבה ביותר היא לחסוך כמה שרק אפשר בגיל מוקדם, ודווקא בגיל מבוגר יותר ליהנות מפירות החיסכון שהצטבר.

רק אתם מחליטים היכן לחסוך

"רבים מאיתנו לא אוהבים לדבר על פנסיה, זה יכול לנבוע מחוסר ידע או פשוט מאותיות קטנות שאין לנו כוח לקרוא, אבל למרות זאת חשוב לדעת, לברר ולדאוג להיבט הזה, פשוט כי יש לו משמעות ענקית על העתיד שלנו".
אומרת לנו זוהרה מדר, סמנכ"לית מקבוצת שקל בבית הפניקס, ומוסיפה: "גם אם יציאה לפנסיה נראית לכם כמו משהו של מבוגרים, שיקרה רק בעוד הרבה מאוד שנים, יש כמה דברים חשובים שצריך לדעת אותם כבר עכשיו".
לבקשתנו, עשתה לנו הסמנכ"לית מבית הפניקס קצת סדר בנושא הסבוך.
זוהרה מדר, סמנכ"לית מקבוצת שקל מבית הפניקסזוהרה מדר, סמנכ"לית מקבוצת שקל מבית הפניקסצילום: אורן מדר

אז מהו חיסכון פנסיוני?

חיסכון פנסיוני הוא שם כולל לתוכניות חיסכון המיועדות לגיל פרישה.
ניתן לחסוך לפנסיה באמצעות מגוון מוצרים המשלבים חיסכון לגיל פרישה וכיסויים ביטוחיים למקרה נכות ו/או פטירה.
את התקציב החודשי המורכב מהפקדות עובד ומהפקדות מעסיק, ניתן להפקיד ליותר ממוצר פנסיוני אחד.

מה הזכויות שלכם בעצם?

אם אתם שכירים, אתם זכאים לחיסכון פנסיוני על-פי חוק, ללא קשר להיקף המשרה שבה אתם מועסקים. שיעור ההפקדות המינימלי לעובד כיום הוא 18.5% מהשכר, מתוכן 6% מצד העובד והיתר מצד המעסיק.
אם אתם עצמאים, אתם חייבים להפקיד לחיסכון פנסיוני סכום מינימלי, שמבוסס על ההכנסה הממוצעת במשק, אך מומלץ להפקיד סכומים מההכנסה המלאה שלכם, על מנת שהתוכנית הפנסיונית תתאים לרמת ההכנסה האמיתית שלכם בגיל הפרישה או בעת תביעה, חס וחלילה. בנוסף סכומים אלו יעניקו לכם הטבות מס.
התחלתם עבודה חדשה ואין לכם חיסכון פנסיוני קודם? במקרה כזה תהיו זכאים להפקדות פנסיוניות מצד המעסיק החדש רק לאחר חצי שנה ולא מרגע התחלת העבודה החדשה.
אם סיימתם לעבוד במקום עבודה כלשהו וכבר יש לכם חיסכון פנסיוני פעיל קודם, על המעסיק החדש להפקיד עבורכם כסף לחיסכון הפנסיוני בתוך שלושה חודשים מיום תחילת העבודה או עד תום שנת המס – המוקדם מהשניים, רטרואקטיבית מיום תחילת העבודה.

אילו סוגי חיסכון פנסיוני קיימים בעצם?

קרן פנסיה, קופת גמל, ביטוח מנהלים.
אמצעי החיסכון הנפוץ ביותר כיום הוא קרן הפנסיה, והיא מכשיר חיסכון המשלב כיסוי ביטוחי לאירוע של נכות ו/או פטירה.
קרן הפנסיה משלמת קצבה חודשית בשלושה מצבים:
קצבת נכות – כתוצאה ממחלה או מתאונה שבגינה העמית איבד את כושר השתכרותו.
קצבת שארים – במקרה של פטירה, תשולם לבן/בת הזוג לכל חייו/ה וליתומים עד גיל 21.
קצבת זקנה – החל מגיל פרישה במגוון מסלולים, הניתנים לבחירה על ידי העמית.
סוג ההתקשרות בין העמית לקרן הפנסיה היא באמצעות תקנון והחברות בקרן מבוססת על עקרונות "ערבות הדדית". במילים פשוטות זה אומר שכל העמיתים נושאים באחריות משותפת על ההתחייבויות של הקרן, ולכן חשוב מאוד לפני שבוחרים לאיזו מהקרנות להצטרף, לבדוק את "המאזן האקטוארי" של הקרן.
סכום ההפקדה המקסימלי לקרן פנסיה מקיפה הוא 5,140 שקל, אשר משקפים שכר ממוצע של כ־26,000 שקל.
מרוויחים יותר? הפקדות משכר גבוה יותר יועברו באופן אוטומטי לקרן פנסיה משלימה. כמובן, ניתן להפקיד את יתרת הסכום לסוג מוצר פנסיוני אחר, לבחירתכם.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

רגע, אפשר גם לשלב?

את ההפקדות החודשיות שלכם ושל המעסיק עד לשכר ממוצע של כ־26,000 שקל ניתן להפקיד לקרן פנסיה או לקופת גמל.
בעוד בקרן הפנסיה קיים שילוב של חיסכון וביטוח, קופת הגמל היא מכשיר חיסכון בלבד, ואינה כוללת ביטוחים כלשהם, אותם ניתן לרכוש בנפרד לצד קופת הגמל באמצעות פוליסת ביטוח על חשבון המעסיק או באופן פרטי.
חשוב לדעת, כי ההפקדות לקופת הגמל אינן מוגבלות בתקרה כלשהי, כך שניתן לחסוך באמצעותה מכל שכר שתרצו.
ואחרון ברשימה – ביטוח המנהלים, אליו ניתן להצטרף רק לאחר שהפקדתם הפקדות משכר ממוצע של כ־26,000 שקל בקרן פנסיה או בקופת גמל.
ביטוח המנהלים אף הוא משלב ביטוח לצד החיסכון. סוג הביטוח שניתן להוסיף אליו, הוא ביטוח לאובדן כושר עבודה, שכולל הגדרות משופרות לעומת כיסוי הנכות אשר קיים בקרן הפנסיה.

חוזה VS תקנון

פוליסה לביטוח מנהלים היא חוזה, אשר נחתם בין מבוטח ובין חברת הביטוח.
על ההבדלים, היתרונות והחסרונות של חוזה מול תקנון אפשר לכתוב כתבה שלמה.
בקצרה, פוליסת ביטוח אינה ניתנת לשינוי ללא הסכמת המבוטח, והתנאים בה תקפים לאורך כל תקופת החיסכון. ניתן לבצע בה שינויים המותאמים אישית לכל מבוטח, כמו גובה הכיסוי הביטוחי ולמי ישולמו התשלומים במקרה של פטירה.

איך בוחרים מה הכי מתאים לי?

יש הרבה משתנים שיכולים לקבוע מהו המוצר הפנסיוני המתאים לכם ביותר: מצבכם המשפחתי, גילכם, מצבכם הבריאותי, המטרות שלכם לעתיד, המצב הפיננסי שלכם כיום ועוד. כל אלו הם פרמטרים שחשוב לדון עליהם עם סוכן ביטוח פנסיוני, שיוכל לסייע ולהמליץ לכם על התוכנית המתאימה.
סוכן הביטוח הפנסיוני גם יבדוק אם קיימים ברשותכם ביטוחים נוספים, ואם הם מתאימים לכם, והוא זה שילווה אתכם במקרה של תביעה וידאג שכל הזכויות שלכם ימומשו.
זכרו – רק אתם זכאים להחליט היכן לחסוך את כספי החיסכון הפנסיוני שלכם.

לאחר שבחרנו, מה עכשיו?

החיסכון הפנסיוני הוא החיסכון המשמעותי ביותר שיהיה לכם בחיים. בנוסף הוא אמור לשרת אתכם ואת משפחתכם במצבים פחות נעימים, כמו מחלה או, חלילה, פטירה.
החיים שלנו זזים ומשתנים בקצב מהיר, ולכן חשוב מאוד לבחון את התאמת החיסכון הפנסיוני לצרכים שלכם בכל שינוי, כדי שברגע האמת נהיה בטוחים מבחינה כלכלית.
שינויים במצב המשפחתי, החלפת מקום עבודה, תנודתיות בשווקים, אלה הם רק חלק מהשינויים שמחייבים בחינה של החיסכון הפנסיוני שלכם. בכל מקרה מומלץ אחת לשנתיים להיפגש עם סוכן ביטוח פנסיוני מקצועי, שיבחן את התאמת התוכניות שלכם לצרכים ולמטרות המשתנות בחיים.

ויש גם בונוס. מהי קרן ההשתלמות?

כדאי לבדוק עם המעסיק אם יש באפשרותכם לקבל קרן השתלמות. מדובר בהטבה חסכונית ומשתלמת. בדרך כלל המעסיק יפריש עבורכם שלושה שקלים על כל שקל שאתם מפרישים, והכספים שיצטברו בה, יהיו פטורים ממס רווח הון עד לתקרה הקבועה בחוק. הכספים יהפכו לנזילים בתום שש שנים, ותוכלו למשוך אותם ולהשתמש בהם בכל מטרה. אבל ההמלצה שלנו היא לא למהר למשוך את מה שצברתם בקרן. תוכלו להמשיך לחסוך בה עד גיל הפרישה ולהוסיף אפשרות להגדלת קצבת הפנסיה.

אין פטור לעצמאים

רו"ח איריס שטרק, נשיאת לשכת רו"ח לשעבר ושותפה ומנהלת ב"שטרק את שטרק רואי חשבון", מבהירה בריאיון למוסף זה, באופן חד משמעי, כי על כולנו לדעת, בכל גיל, שצריך וכדאי להפריש לקרן פנסיה, קופת גמל או גם לקרן השתלמות. חייבים לעשות זאת גם, כהמלצתה, על שם ועבור הילדים עד גיל 18. אבל מה זה נותן לנו ומדוע זה כדאי? רוב האנשים לא מודעים למכלול ההיבטים, ולכן גם לא ממצים את זכויותיהם.
רו"ח איריס שטרק, נשיאת לשכת רואי חשבון לשעבר, ושותפה מנהלת בשטרק את שטרק רואי חשבוןרו"ח איריס שטרק, נשיאת לשכת רואי חשבון לשעבר, ושותפה מנהלת בשטרק את שטרק רואי חשבוןצילום: שלומי יוסף

שכירים - יחסי עובד ומעביד

יש להפנים, כי קרן פנסיה היא מכשיר חשוב מאין כמוהו לחיסכון לעת זקנה, כאשר המדינה אף מעודדת חיסכון זה באמצעות הטבות מס וכך היא גם מרוויחה מהמצב, שכן המדינה תצטרך להוציא פחות כסף מהתקציב כדי לתמוך בקשישים חסרי כול. המטרה היא למנוע בעתיד, בעת היציאה לפנסיה, מצב של עוני, כאשר אין יותר הכנסות מעבודה, ולהבטיח קצבה חודשית.
קרן הפנסיה צריכה להבטיח באופן ניהולה שהכספים שייצברו לאורך השנים, יבטיחו לנו בעת הזקנה הכנסה חודשית, חרף הסיכונים שקיימים בניהול הכסף לאורך השנים ובניכוי עלויות הניהול השוטפות שגובות הקרנות, ולכן, מדגישה שטרק, המדינה מפקחת על קרנות הפנסיה באמצעות הממונה על שוק ההון.
חייבים לחדד את החוק, שלא כל המעסיקים מקיימים לעיתים: כל מעסיק חייב להפריש לעובדיו (עובד מגיל 21 ועובדת מגיל 20) לביטוח פנסיוני או קרן פנסיה או קופת גמל או ביטוח מנהלים בתנאים מסוימים – שכולם מהווים תוכנית חיסכון והינם בעלי מאפיינים שונים.
כדאי לכל אחד לבדוק את מצב ההפרשות, שכן החל משנת ינואר 2017 שיעור ההפרשות הכולל על־פי חוק הוא 18.5%, כאשר 6% על חשבון העובד והשאר זו עלות המעסיק.
חלק המעביד הוא 6.5% תגמולים ו־6% לפיצויים.
כל עובד יכול לבחור מהו סוג הביטוח הפנסיוני הרצוי וכן את הגוף המסוים שאליו יופרשו הכספים. רצוי להדגיש, כי במקום שבו החליט העובד כי ינוהל הביטוח הפנסיוני, הוא יוכל גם להתווכח על שיעורי עמלת דמי הניהול, מרכיב חשוב מאין כמותו.
וזאת יש לדעת: החובה של המעסיק היא להפריש על הנמוכה מבין המשכורות, ללא שעות נוספות או על שכר ממוצע במשק, אלא אם כתוב אחרת בהסכם העבודה, שיכול להיטיב עם העובד ולכלול מרכיב נוסף מהשכר.
בכל מקרה רצוי לשנן, שאי אפשר לוותר על הזכות לביטוח פנסיוני, גם אם המעביד טרם הפריש, כולל גם את הניכוי מהעובד השכיר עצמו. זה בניגוד לחוק!
מו"מ על דמי ניהול הינו חובה, כיוון שתקרת דמי הניהול היא מוגבלת, אבל הנחות אפשר לתת, ולאורך השנים גובה דמי הניהול עשוי להשפיע מהותית על החיסכון לעת זקנה.
כדאי לשנן עוד, כי הטבות המס לשכירים החוסכים לפנסיה הן עד 35% מסכום ההפקדה. הפרשות המעסיק לביטוח פנסיוני, הכולל מרכיב תגמולים ואובדן כושר, לא ייחשבו להכנסות העובד לצורכי מס, אף שהן הטבה שמקבל מהמעסיק, והוא פטור ממס עליהן עד תקרה של 2,351 שקל לחודש ועד 7.5% מהשכר, כלומר שכר מבוטח בסך 31,340 שקל. מעבר לסכום זה ינוכה מהעובד מס שולי.
עובד שהופרשו לו לפיצויים 6% ופוטר, זכאי להשלמת פיצויים בגובה 2.33% (שניים ושליש אחוז) מהשכר.
זה שבע שנים שהפקדה לקרן פנסיה היא חובה לכל עצמאי, וטוב שכך. היא מקנה גם ביטוח על ‏אובדן כושר עבודה, שיינתן בעת צרה, קצבה בשיעור של 75% מההכנסה המבוטחת, ‏נוסף על קצבת הנכות ועל הפנסיה הנצברת לגיל הפרישה. ‏
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

הסכום החודשי המחויב בהפקדה נגזר מתוך ההכנסה החייבת של העצמאי ומחושב ‏על בסיס השכר ברוטו הממוצע בישראל.
רו"ח שטרק מדגישה, כי הפקדות עצמאיות מעבר לפנסיות חובה מגדילות את החיסכון הפנסיוני ואת גובה קצבת הפנסיה, והינן חשובות ביותר. בנוסף הן מזכות במס עד לתקרה.
מי שרוצה להפקיד בתוכנית ביטוח מנהלים, חייב להפקיד קודם לפחות 61,677 שקל, נכון לשנת 2024 (20.5% מפעמיים השכר הממוצה כפול 12 חודשים) בקרן פנסיה.
עצמאי יכול גם להפקיד לקופות גמל שכוללות רק חיסכון פנסיוני ללא רכיב ביטוחי.
עצמאי יכול להפקיד עד 16% מהכנסתו, ואז יקבל הוצאה מוכרת כניכוי בגובה 11% מההכנסה ועד 25,608 שקל בשנה (בתוקף לשנת 2024) וזיכוי ממס בסך 35% מההפקדה. זאת בגובה הפקדות בשיעור של 5% מהכנסתו ועד 11,640 שקל לשנה.
חשוב להפנים, כי אפיק המבטיח פנסיה חודשית בגיל הפרישה הוא ביטוח מנהלים. מדובר במעין חוזה עם תנאים קבועים ללא אפשרות שינוי, כולל חוסר יכולת לשנות פרמיות על ריסק (ביטוח חיים) במהלך התקופה. יש לציין, כי החל משנת 2013 גובה תשלומי הקצבה מושפע משינויים בתוחלת החיים, שעלתה בעשור האחרון בישראל בשיעור גבוה מרוב מדינות העולם. כיום תוחלת החיים היא כ־85 שנים לאישה וכ־81 שנים לגבר.
קרן הפנסיה, לעומת ביטוח חיים, מאפשרת חיסכון פנסיוני, כולל ביטוח למקרה מוות וכן ביטוח לנכות ולאובדן כושר עבודה, כאשר קיימת ערבות הדדית לעמיתי הקרן, החוסכים, כדי להבטיח יכולת תשלום לכולם.
כספי הקצבה תלויים בסכומים שחוסכים וברווחים שייצרו מנהלי הקרן וכן אקטואריה, שמבוססים על תוחלת חיים וכמות התביעות לפנסיה.
קרן ההשתלמות היא למעשה כלי נוסף שמהווה חיסכון כללי, אולם לטווח קצר יחסית, שניתן למשיכה ראשונה אחרי שש שנים ומקנה פטור ממס על הרווחים שנצברו.
המעסיק מנכה 2.5% מהכנסת העובד ומפקיד מעצמו 7.5%, וחייב להעביר את הכסף לקרן ההשתלמות בתוך 40 יום ממועד תשלום השכר, כאשר על העובד לדעת כי איחור בהעברה על ידי המעסיק מהווה עבירה פלילית.
הפטור ממס הוא משמעותי, מאחר שגם הפקדות המעסיק פטורות, על אף שהן הכנסה לכל דבר עבור העובד. העובד השכיר רשאי לקבוע לאן להפריש את הכספים.
גם עצמאי יכול להפריש מרצונו כספים לקרן ההשתלמות עד לתקרה, ולזכות בהטבות במס, מומלץ מאוד להפריש על־פי גובה ההכנסה, עד לתקרה שנקבעת מדי שנה לצורך הטבות המס. הרווחים שנצברו יהיו פטורים ממס רווחי הון, אם נמשכו אחרי שש שנים וההפקדות לא יעלו על 20,520 שקל לשנה, נכון לשנת 2024.
מה שבטוח הוא, ששינון המדריך לחיסכון ארוך טווח ולפנסיה בכתבה הזאת שווה רווח כספי לכל עובד שכיר ולכל עצמאי בארץ. כדאי מאוד שכל אחד יידע מה מגיע לו בתחום הזה, ולא יגלה פתאום בהגיעו לגיל הפנסיה שלא ניצל את זכויותיו. זאת כיוון שאת מה שאבד בדרך, לא יהיה ניתן להשיב.