מנכ"ל משרד ראש הממשלה, יוסי שלי, מתכנן להביא לאישור הממשלה את התוכנית להגדלת תקרת ההנחות על רכישת קרקעות במועצה האזורית משגב שבגליל במאות אלפי שקלים. כך עולה ממכתב ששלח אתמול (ראשון) שלי למנכ"ל רשות מקרקעי ישראל (רמ"י), יעקב קוינט, ובו פירט מדוע אינו נעתר לפניות רמ"י ואגף התקציבים במשרד האוצר לצמצם את תוכנית ההנחות.
מדובר בתוכנית עדיפות לאומית, מכוח החלטת ממשלה שהתקבלה במאי השנה למנות צוות בראשות ראש הממשלה, שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקופף (שרמ"י נמצאת תחת משרדו), שר האוצר בצלאל סמוטריץ', שרת ההתיישבות והמשימות הלאומיות אורית סטרוק, השר לפיתוח הנגב והגליל ושר הביטחון יואב גלנט. זאת במטרה להעמיק את סבסוד עלויות הקרקע ביישובים הנמצאים באזורי עדיפות לאומית על מנת לעודד התיישבות בגליל ובנגב.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
ישובי משגב מלמעלה
ישובי משגב מלמעלה
ישובי משגב מלמעלה
(צילום: שמוליק מגל)
במסגרת התוכנית, הוחלט להעלות את תקרת שווי הקרקעות שבגינן ניתנת ההנחה ל-1.1 מיליון שקל. מדובר בהנחה בגובה של 51%, כך שתקרת ההנחה יכולה להגיע לעד כחצי מיליון שקל. ברמ"י ובאגף התקציבים באוצר הציעו לצמצם את תקרת שווי הקרקעות שיקבלו הנחה ל-650-600 אלף שקל.
במכתב התייחס שלי לעליית מחירי הקרקעות בשנים האחרונות והזכיר כי מדיניות ההנחות שנקבעה בשנת 2016 קבעה תקרת הנחה בגובה של עד 450 אלף שקל מתוך השומה של הקרקע, תקרה שהייתה עדכון של תקרה בגובה 350 אלף שקל שנקבע בשנת 2012. לפיכך, טען כי יש לבחון את העלייה בפועל של מחירי הקרקע למגורים החל מ-2016 ועד 2023, ולעדכן בהתאם את תקרת ההנחה.
"הדרג המדיני הגדיר מדיניות ברורה - לעודד את ההתיישבות הכפרית בנגב ובגליל, בדגש על התיישבות של צעירים. המדיניות אותה אנו מקדמים היא איננה מדיניות של הטבות מפליגות, אלא מדיניות שבעיקרה ממשיכה את מדיניות המקרקעין של ישראל שלא עודכנה מזה 7 שנים", כתב שלי. "אי עדכון התקרה חרף העלייה העצומה במחיר הקרקע למגורים בין 2016-2023 מהווה שחיקה משמעותית של ההנחות שנהגו במדיניות של ישראל ופגיעה קשה בהתיישבות הכפרית בגליל ובנגב".
ברמ"י ובאוצר הציגו, כאמור, התנגדות לעדכון תקרת ההנחה של הקרקעות במועצה האזורית, וטענו כי אחת הסיבות לכך שצעירים לא מגיעים ליישובי המועצה היא שמדובר ביישובים קהילתיים והכניסה אליהם מותנית בוועדות קבלה. במכתב תגובה ששלח היום מנכ"ל רמ"י למנכ"ל משרד רה"מ הוא הדגיש כי יש להתנות את המהלך בהקצאת מגרשים בהיקפים נרחבים, קליטה והרחבה של יישובים, לצד עיבוי וחיזוק המרקם העירוני. הוא אף טען כי עליית ערכי הקרקע באזור אינה שונה משמעותית מערכי הקרקע בשאר חלקי הארץ, ואף פחותה מכך.
נזכיר כי בשנה האחרונה ניהלו תושבי המועצה האזורית משגב מאבק להגדלת תקרת ההנחות לרכישת קרקעות, משום שלטענתם, כ-40 שנה לאחר הקמת מפעל המצפים להקמת יישובים יהודים בגליל, הם קורסים ונמחקים בשל אוכלוסייה מזדקנת וצעירים שלא יכולים להרשות לעצמם לגור בהם, בשל מדיניות התכנון של משרדי השיכון והאוצר וזינוק מחירי הקרקעות באזור. כדוגמא לכך ציינו במועצה כי ביישובים רבים גני הילדים הפכו לבתי דיור מוגן ומועדונים קהילתיים לקשישים.
במכתב ששלחו אתמול ראשי מועצת משגב עם הכותרת "ריסון השתוללות מחירי הקרקע למגורים בגליל המרכזי" הם טענו כי "אין שחר בטענות השווא כאילו ועדות קבלה על פי החוק מונעות את הצמיחה" והזהירו כי "מפעל המצפים בצפון הוא מפעל התיישבות אסטרטגי של מדינת ישראל הנמצא בסכנה ברורה ומיידית עקב היעדר קליטה של משפחות ויחידים".