אחרי פרסום ההחלטה להוריד את הריבית ועל רקע הביקורת של הנגיד אמיר ירון שהופנתה כלפי הממשלה בנוגע להתנהלות התקציבית בצל המלחמה והצעדים שלא ננקטים עדיין כדי לצמצם את הגירעון, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' התייחס לדברים בראיון ל- ynet Live ולמרות דברי הנגיד טען: "אני בשיח מאוד טוב עם הנגיד, ונדמה לי שאנחנו גם רואים די עין בעין".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
(צילום: קובי קואנקס)
הנגיד אמר אתמול בהחלטת הריבית שהמדינה תצטרך להעלות מיסים כדי להתמודד עם המצב, ואתם אומרים שלא צריך. "הנגיד לא אמר שצריך להעלות מיסים עכשיו, בשנה הזו, בתוך המלחמה. יש הבדל מאוד גדול".
אז בשנה הבאה תעלו? "שני התקציבים המקוריים שניהם משתנים אבל שני התקציבים המקוריים שהגשנו גם 2023 וגם 2024 היו מאוד מרוסנים, מאוד שמרניים עם גרעון מתוכנן מאוד נמוך, מה שנותן לנו את הגמישות הפיסקלית ומאפשר לנו ואת זה אמרתי מהיום הראשון. העובדה שנכנסנו למציאות האחרת הזאת בנתוני כלכלה מצוינים, עם משק חזק, זה מאפשר לכלכלה הישראלית לצלוח את המשבר הזה, לתמוך את מאמצי המלחמה בחזית".
אז תעלו מיסים, או לא? "אמרתי שלא נעלה מיסים, כבר אמרתי את זה אין ספור פעמים בוודאי, לא כרגע תוך כדי מלחמה, ולא צריך. אנחנו נביא תקציב שייתן מענה לכל צרכי המלחמה בחזית ובעורף, ואגב כן, גם יהיו בו תוכניות האצה גדולות מאוד בהייטק, בנדל"ן, בתעסוקה, בהרבה מאוד וקטורים כי זה מה שצריך".
הנגיד אומר שצריך להעלות מיסים וגם לקצץ במשרדי הממשלה המיותרים. איפה אתם רואים עין בעין? "יהיו בתוך התקציב גם צעדי התכנסות, חד משמעית, גם בצד ההוצאה וגם בצד ההכנסה. ואני לא מוכן לחפש את החצי שקל מתחת לפנס ללכת אל המוכר והקל שתמיד עושים אותו אגב, בוא נעלה מיסים ונדפוק את שכבות הביניים, בוא נקצץ בשירותים ונדפוק את השכבות החלשות. נניח שמחר בבוקר אנחנו סוגרים עשרה משרדי ממשלה, כמה כסף זה נותן לתקציב המדינה? אני מדבר על פחות מ-700 מיליון שקל מתוך 25 מיליארד, אז מספיק עם הפופוליזם הזה, לא אנחנו הקמנו את המשרדים האלה".
בוא נצרף לזה את מיליארד השקלים של המיסוי על משקאות ממותקים, שזיגזגת וחשבת שצריך אותו, ואז התחרטת. זה כבר כמעט 2 מיליארד שקל. זה כסף גדול. "לא זגזגתי. אני התנגדתי לו כשהטילו אותו בממשלה הקודמת כי כאיש ימין אני לא חושב שצריך לחנך באמצעות מיסוי. הוא פורסם כתקלה להערות הציבור במשרד והודעתי את זה בלי שידעתי מזה, יש פה משרד ענק שמפרסם אין ספור דברים כל יום. מתעסקים פה בהמון דברים יש פה גם תקלות. עכשיו אני אומר לכם, יהיו צעדי התכנסות, אתם תראו שנגדיל את ההכנסות ונצמצם בהוצאות ואנחנו לא נפגע באזרחי מדינת ישראל וזאת עבודה קשה".
2 צפייה בגלריה
אמיר ירון נגיד בנק ישראל
אמיר ירון נגיד בנק ישראל
אמיר ירון נגיד בנק ישראל
(צילום: רויטרס /Ronen Zvulun/File Photo)
אפשר דוגמה אחת? "לא. בעוד כמה ימים אצא עם תוכנית מסודרת אחרי שאסכם אותה עם רה"מ ועם שותפיי לקואליציה. אני עובד על זה ואתם תראו שהיא תהיה מאוד נועזת ומאוד יצירתית, ואגב כן, אחראית ומראה גם איפה אפשר להתייעל ולקצץ, אבל במקומות שבהם לאף אחד עד היום לא היה אומץ להתמודד ואני אתמודד עם זה. אני לא אלך לעם ישראל למקומות הקלים, זה הכי קל תעלה אחוז מס, תעלה מס הכנסה, תקפיא מדרגות, תבטל פטורים, זה הכי קל לפגוע באזרחי ישראל".
מה בנוגע למקור התקציבי לתוכנית אנשי המילואים יחד עם משרד הביטחון שמוערכת ב-9 מיליארד שקלים? "זה יגיע מתקציב המדינה, הודעתי. זה היתד, כן? תקעתי יתד בתקציב המדינה לשנה הבאה 9 מיליארד שקלים. אמרנו שהמלחמה הזאת עולה הרבה כסף אז היא עולה עכשיו 9 מיליארד שקל, קודם כל. אמרתי לשר הביטחון, ואני שמח שהוא הסכים איתי, זה יותר חשוב מעוד קצת חימושים זה יותר חשוב מעוד טנקים כי מי שמנצח זה האדם שבטנק והאדם שבתא הטייס במטוס והאדם שמאחורי התותח והאדם החירניק שרץ וכובש את רצועת עזה ומשמיד את הרוע של החמאס, הוא מנצח והרוח שלו מנצחת והגיבוי הנהדר שהוא מקבל מבת הזוג שלו ומהילדים שלו ומההורים שלו זה מה שמנצח, ואת זה אנחנו שמים במרכז והפופוליזם הזה שמאיפה בא התקציב? מאיפה שבא התקציב למטוסים ולטנקים ולפצצות".