לפי הדו"ח השנתי של מוקד "קו החיים" לשנת 2021 שפרסם המוסד לבטיחות וגיהות (המוס"ל), מספר הדיווחים של הציבור על סיכוני בטיחות בתחום הבנייה הולך ועולה בחלק מערי ישראל, בעיקר בהשוואה ל-2019.
מהדו"ח עולה כי תל אביב-יפו נמצאת במקום הראשון בטבלה המפרטת את מספר התלונות שהוגשו לגבי אתרי בנייה עם 334 דיווחים שונים שהגיעו למוקד במהלך 2021. מדובר בעלייה כאמור לעומת השנים הקודמות כאשר בשנת 2020 הוגשו 310 תלונות ובשנת 2019 הוגשו 118 תלונות בלבד.
1 צפייה בגלריה
(צילום: מריה ראשד)
ירושלים במקום השני עם 275 תלונות לעומת 249 תלונות בשנת 2020 ובשנה שלפני כן – 92 תלונות בלבד. את המקום השלישי חולקות חיפה ובני ברק. בחיפה הוגשו 134 תלונות על מצב הבטיחות ב-2021 לעומת 101 בשנת 2020 ו-77 בשנת 2019. גם בבני ברק חל גידול בתלונות מ-34 בלבד ב-2019, ל-79 בשנת 2020 ול-134 בשנת 2021.
נציין כי הנתונים מתייחסים למספר תלונות ללא קשר לגודל העיר, ולכן אין הפתעה למצוא את הערים הגדולות בראש הרשימה. עם זאת, הנתונים המעניינים יותר הם אלו שמעידים על הגידול בהיקפי התלונות, מה שאומר שישנה מעורבות גדולה יותר של הציבור הרחב.
קו החיים הוא אתר אינטרנט שמפעיל המוס"ל וקיים כבר מספר שנים, במסגרתו יכולים עוברי אורח להתלונן על אתרי בנייה בהם הם נתקלים במה שנראה לכאורה כעבירות בטיחות. הציבור יכול להעלות את הנתונים והתלונה לאתר והיא מגיעה ומטופלת על ידי מוקד המוס"ל. במקביל, הציבור יכול להיכנס לאתר האינטרנט ולראות על גבי מפה היכן נמצאים המקומות בהם התלוננו תושבים על עבירות בטיחות. נזכיר כי ב-2021 נהרגו יותר מ-30 פועלי בניין בתאונות עבודה, ומספר דומה לכך ב-2020.

הליקויים: פיגומים לא תקינים ואי-שימוש בציוד מגן

ממצאי ביקור מדריכי המוס"ל שהגיעו לאתרי הבנייה בעקבות התלונות מעלים שורה ארוכה של ליקויים שהתגלו בשטח. בין היתר מדובר בעבודה לא תקינה בגובה, פיגומים לא תקינים, אי-הימצאות מנהל עבודה באתר, אי-שימוש בציוד מגן אישי (קסדה, רתמת בטיחות, נעלי בטיחות), היעדר שילוט וגידור, שימוש לא בטיחותי במנופים ועגורנים ועוד. בנוסף עולה, כי מחסור בפנקס כללי למנהל העבודה הוא הליקוי השכיח ביותר בשנת 2021, ומיד אחריו ליקוי המעיד על אי גידור מדרכות עבודה ומדרכות מעבר שמהם עלול אדם ליפול לעומק העולה על 2 מטרים.
נושא הבטיחות באתרי הבנייה אמנם ירד מעט מהכותרות בשנתיים האחרונים לאור נושאים אחרים כמו מגיפת הקורונה, אולם המצב בשטח לא ממש השתפר. לפני מספר שנים ההסתדרות איימה להשבית את כלל המשק בשל המצב הרעוע של הבטיחות באתרי הבנייה, ושורה ארוכה של צעדים היו אמורים לשפר את המצב. בפועל, לא הכל בוצע, ועל אף שיש שיפור מסוים בחלק מהתחומים, המצב הכללי עדיין דורש טיפול. דו"ח המוס"ל מעיד כי המודעות לדיווח על עבירות בטיחות קיימת, ואף נמצאת בעלייה במקומות מסוימים. אולם אם מסתכלים על המספרים המוחלטים, נראה שעדיין יש לאן להתקדם אם רוצים שהשינוי יגיע מהשטח.
מנכ"ל המוס"ל, ד"ר מיקי וינקלר: "אנו פועלים כל הזמן להרחיב את הפעילות, המענה והחניכה למנהלים במקומות העבודה כדי לסייע בידם למנוע את תאונת העבודה ומחלת המקצוע. מדריכי המוס"ל הרחיבו את הפעילות בשנת 2021. גם בשנת 2022 נמשיך לקדם את הבטיחות בעבודה והבריאות התעסוקתית".