תל אביב ממשיכה לרדת בדירוג הערים היקרות בעולם של מגזין האקונומיסט: אחרי שכבשה את ראש הטבלה לפני שנתיים, העיר התדרדרה למקום השלישי בשנה שעברה, ובשנת 2023 היא צונחת למקום ה-8, אותו היא חולקת יחד עם הדנית קופנהגן. עורכי הסקר מציינים עם זאת שהמדדים נלקחו לפני תחילת המלחמה בעזה, "מה שהשפיע על שערי החליפין בישראל ובכך השפיע על המחירים", הסבירו.
הערכות בשוק הן כי בדומה לסכסוכים צבאיים אחרים בהיסטוריה, המלחמה תוביל למיתון בעלייה במחירים בגלל הפגיעה בצריכה הפרטית ובצריכת שירותים כמו חשמל, מים וגז. מצד שני, החוקרים מציינים כי ברמה הגלובלית, "הסלמה נוספת של מלחמת ישראל-חמאס תעלה את מחירי האנרגיה, והשפעה גדולה מהצפוי של אל ניניו (עלייה בטמפרטורת מי האוקיינוס השקט) על האקלים תגרום להעלאת מחירי המזון עוד יותר". בכלל, מחירי מוצרי המכולת בכל העולם זינקו הכי הרבה מבין המדדים, ומתברר שלא רק אצלנו הקמעונאים נוהגים לגלגל עלויות גבוהות יותר לצרכנים. לדברי החוקרים מדובר בתופעה עולמית.
1 צפייה בגלריה
תל אביב
תל אביב
תל אביב
(צילום: shutterstock)
ולמרות זאת, המחירים ברחבי העולם עלו השנה בממוצע של 7.4%, נמוך יותר מהזינוק של 8.1% בשנה שעברה, כך שהסוקרים אופטימים ומעריכים שהאינפלציה תמשיך להאט ב-2024.
הסקר נערך בין 14 באוגוסט עד 11 בספטמבר השנה, והשווה למעלה מ-400 מחירים של מוצרים ושירותים ב-173 ערים. כזכור, יש לא מעט בעיות עם הדירוגים ההשוואתיים מסוג זה שנועדו בעיקר לעזור לחברות בינלאומיות לתמחר את העברת עובדיהן ממדינה למדינה, ולא מצליחות לגמרי לקחת בחשבון הבדלי תרבות והרגלי צריכה.

סינגפור שוב בראש בפעם התשיעית ב-11 שנים

למרות זאת, יש כמה ערים שמככבות ברשימה באופן קבוע כבר עשור ויותר, אחת מהן היא סינגפור שכובשת השנה את הטבלה בפעם התשיעית ב-11 שנים האחרונות. הנמר האסייתי חולק את המקום יחד עם ציריך, עוד כוכבת קבועה שזינקה מהמקום השישי בשנה שעברה, בעיקר הודות לחוזקו של הפרנק השוויצרי והמחירים האסטרונומים של מצרכים, מוצרי בית ונופש, כפי שבוודאי יעיד כל מי שביקר לאחרונה במסעדת פונדו בעיר וקיבל חשבון של 400 שקלים (סיפור אמיתי). במקרה של סינגפור, אלה היו בעיקר המחירים הגבוהים של רכב פרטי, ביגוד ואלכוהול שהותירו אותה הרחק בראש הטבלה.
דווקא ניו יורק, שחלקה את המקום הראשון עם סינגפור בשנה שעברה ירדה למקום השלישי, אותו היא חולקת הפעם עם שוויצרית נוספת ברשימה - ז׳נבה. הונג קונג מגיעה למקום החמישי, לוס אנג׳לס אחריה ופאריז במקום השביעי. אחרי תל אביב וקופנהגן סוגרת את העשירייה הראשונה העיר האמריקנית השלישית בטבלה - סן פרנסיסקו.
העיר הזולה ביותר בדירוג היא עדיין השכנה שלנו דמשק, למרות שסל המחירים שלה עלה בשיעור אסטרונומי של 321% במונחי מטבע מקומי, על רקע הסרת הסובסידיות הממשלתיות ופיחות שהגדיל את עלויות היבוא. מעליה בתחתית הדירוג נמצאות טהרן וטריפולי. בכבוד המפוקפק של העיר בעלת האינפלציה הגבוהה ביותר מגיעה, שוב, קראקס בוונצואלה, שתופסת את המקום ה-144 בדירוג הערים היקרות, אבל עם אינפלציה של 450% בשנה האחרונה (וזה למעשה עוד שיפור מהשיעורים של מעל ל-25,000% ב-2019).
שלא במפתיע מוסקבה וסנט פטרסבורג הן הערים שחוו את הצניחה הכי גדולה בדירוג השנה (ירידה של 105 מקומות ו-74 בהתאמה). גם הערים הסיניות והיפניות נגררו מטה משמעותית בגלל היחלשות מטבעות היואן והין. הערים הסיניות נאנג‘ינג, וושי, דאליאן ובייג’ין ירדו כולן ביותר מ-25 מקומות, בעוד טוקיו ואוסקה ביפן צנחו 23 ו-27 מקומות, בהתאמה. הזינוק הכי גבוה בדירוג השנה הוא של העיר קרטרו במקסיקו שעקפה עם המחירים שלה 48 מקומות בדירוג.