בעוד שהממשלה נמנעת מלהאריך את מתווה הפיצויים לעסקים גם לחודשים דצמבר וינואר, בטיעון שמצב המשק משתפר מאד, מפרסמת היום (שלישי) הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה נתוני סקר חדש, לפיהם 14% מהעסקים דיווחו על צמצום חד בהיקף התעסוקה בדצמבר. יחד עם זאת, אם מסתכלים על חודשים אוקטובר (37%) ונובמבר (22%), אפשר לראות שהנתון הזה נמצא בירידה.
עוד עולה מהנתונים, כי שיעור העסקים המדווחים על תפוסה גבוהה באמצע חודש דצמבר הוכפל בהשוואה לאוקטובר, החודש הראשון של המלחמה, ועומד על 48%.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
חזרה לשגרה בקניון מלחה בירושלים
חזרה לשגרה בקניון מלחה בירושלים
קניון
(צילום: אלכס קולומויסקי)
הקשיים הרבים ביותר דווחו בעבר במחוז הדרום, אולם שם חל שיפור משמעותי במיוחד. בשיעור העסקים במחוז שבו החלה המלחמה, ועודנה נמשכת זה 81 ימים, חלה התאוששות - כאשר בסוף אוקטובר 59% מהעסקים דיווחו על צמצום חד בהיקף התעסוקה, ואילו בדצמבר המספר הזה צנח ל-10% בלבד.
בניגוד לשיפור החד במחוז הדרום, במחוז הצפון שיעור העסקים המדווחים על תעסוקה מינימלית וסגירת עסקים זמנית לא חל בינתיים שינוי בהשוואה לתעסוקה באמצע חודש נובמבר, שהיה הגבוה ביותר מבין כל המחוזות ועמד על כ-27%.
מהנתונים עולה כי במחוז חיפה 13% דיווחו על שיעור תעסוקה מינימלי בדצמבר (39% באוקטובר), 16% במחוז המרכז (38% באוקטובר), רק 6% במחוז ת"א (24% באוקטובר), 10% בדרום (59% באוקטובר), 27% בצפון (32% באוקטובר) ו-17% בירושלים ויו"ש (42% באוקטובר). הפגיעה החמורה ביותר בהכנסות נרשמה בירושלים בדצמבר - 41%, לעומת 39% בצפון, 34% במרכז, 32% בדרום, 27% בחיפה ורק 21% בתל אביב.
משבר קשה קיים בענף הבינוי, בו שיעור העסקים המצויים בתעסוקה מינימלית וסגרה זמנית הוא הגבוה ביותר ביחס לכל שאר הענפים - כ-24%. מבחינת הכנסות, הפגיעה בענף הבינוי עומדת על 46%. בשירותי הבריאות, הרווחה, הסעד, הנאמנות, הבידור, הפנאי והשירותים, נרשמה פגיעה של 45%. פגיעה של 30% הייתה בשירותים ללא הייטק, 27% בענפי התעשייה, הייטק, 29% בשירותי מזון ומשקאות, 23% בשירותי מסחר ורק 20% בשירותי הייטק ופיננסים.