צים, שהציגה ב-2022 את הרווח הנקי הגבוה בהיסטוריה עבור חברה ישראלית, סוגרת את 2023 בצורה עגומה, תוך שהיא מציגה הפסד בכל אחד מהרבעונים בשנה שחלפה. מניית צים מאבדת כ-14% במסחר בניו יורק.
חברת הספנות והתובלה הימית סיכמה את 2023 עם הפסד של 2.69 מיליארד דולר, בעוד את 2022 סיכמה עם רווח של 4.63 מיליארד דולר - מעט נמוך יותר מהרווח הנקי של 2021, שעמד על 4.65 מיליארד דולר והיה הגבוה בהיסטוריה של חברה ישראלית כלשהי. מרבית ההפסד, כ-2 מיליארד דולר, מיוחסים לירידת ערך שנרשמה ברבעון השלישי.
1 צפייה בגלריה
אוניה של חברת צים
אוניה של חברת צים
אוניה של חברת צים
(צילום: shutterstock)
ברבעון הרביעי של 2023 נחלשו הכנסות צים ב-45% ביחס לתקופה המקבילה ב-2022 והסתכמו ב-1.2 מיליארד דולר, ירידה של 45% בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2022. בשנה כולה ההכנסות צנחו ב-59% והסתכמו ב-5.1 מיליארד דולר.
הירידה החדה בהכנסות היא תולדה הן של ירידה בכמות המכולות שהובילה צים והן של קריסה במחירי התובלה. ברבעון הרביעי הובילה צים 786 אלף מכולות (TEU) ובשנה כולה 3.3 מיליון מכולות, ירידה של 4.5% ו-2.9% בהתאמה.
הדרמה האמיתית התרחשה בגזרת המחיר. המחיר הממוצע למכולה ברבעון הרביעי ירד ב-48% ל-1,102 דולר ובשנה כולה צנח ב-63% ל-1,203 דולר.
את הירידה החדה במחירי התובלה הסביר מנכ"ל החברה אלי גליקמן בשיחה עם כלכליסט בכך ש"שוק הספנות נמצא במצב של עודף היצע, כיוון שקצב ייצור האוניות לאחר משבר הקורונה הואץ ואוניות חדשות מגיעות לשוק כל שבוע.
"במקביל, השוק סובל מירידה בביקוש בעולם המערבי כתוצאה ממעבר של לקוחות לצריכת שירותים כמו טיסות, מלונות ומסעדות, וזאת בשונה מבתקופת הקורונה, אז מיליארדי אנשים נשארו בבית והזמינו מוצרים, מה שיצר ביקוש חסר תקדים ופקקי תובלה והקפיץ את המחירים".
את הרבעון הרביעי חתמה צים בהפסד של 147 מיליון דולר, בעוד את הרבעון הרביעי של 2022 היא סיימה ברווח נקי של 147 מיליון דולר.
צים עברה להפסד תפעולי מתואם, הן ברבעון הרביעי והן בסיכום השנה, ובשורת הרווח התפעולי-תזרימי (EBITDA) הציגה קריסה של 80% ברבעון ושל 86% בשנה כולה.
התוצאות של צים עמדו בתחזיות שסיפקה בעת שפרסמה את הדוחות שלה לרבעון השלישי - תחזיות נמוכות יותר מההערכות המוקדמות שלה. עם זאת, התוצאות החמיצו במעט את תחזיות האנליסטים.
כולל הירידה בשעות הראשונות של המסחר בניו יורק היום, נסחרת צים בשווי שוק של 1.24 מיליארד דולר – פחות מהשווי שלפיו הונפקה בבורסת ניו יורק בינואר 2021, אז היא גייסה 217 מיליון דולר לפי שווי של 1.5 מיליארד דולר. חודשיים לאחר ההנפקה הגיעה לשווי שיא של 10.6 מיליארד דולר, שכעת נראה רחוק במיוחד.
במידה מסוימת, המלחמה של ישראל מול חמאס דווקא מעניקה רוח גבית פיננסית לצים. החות'ים בתימן, שתוקפים ספינות בבאב אל-מנדב, נקודת מעבר עבור ספינות בין תעלת סואץ למיצרי הורמוז, משבשים את התובלה הימית בעולם, ובכך מביאים לעליית מחירים.
לדברי גליקמן, "בעקבות המשבר שיוצרים החות'ים, חברות הספנות מאריכות את המסעות שלהן לאירופה מהים התיכון ולארה"ב, ומבצעות מעקפים דרך כף התקווה הטובה, כלומר מסביב לאפריקה, וזאת כדי להימנע ממעבר בתעלת סואץ.
"ככל הנראה, השינויים במסלולי האוניות ישפיעו על תוצאות החברה בחודשים הראשונים של 2024. ככל שהמשבר ימשך יותר זמן, צים תהנה לאורך זמן רב יותר ממחירי תובלה גבוהים. שינוי הנתיבים מביא לצורך גובר בעוד אוניות, כך שאם 2023 התאפיינה בהיצע יתר, אני מאמין שהשנה הנוכחית תתאפיין בהיצע חסר".
גליקמן הוסיף כי העיכובים שנוצרו בנתיבי שיט אחרים שעוברים דרך תעלת פנמה, בשל הבצורת באיזור, תרמו גם הם לעליית מחירי התובלה.
לשאלה כיצד צים מתכוונת להתמודד עם מחירי התובלה הימית שבהם היא תלויה, השיב גליקמן כי "לאורך 2024 נקבל 46 אוניות חדשות שישנו את החברה דרמטית. מדובר על ספינות מזהמות פחות ויעילות, שחוסכות בדלק ומונעות בגז טבעי. הקיבולת שלהן גדולה יותר, וניתן יהיה לגבות תשלום גבוה יותר מלקוחות על השימוש בהן. במקביל, האוניות המזהות יצאו מהצי שלנו עד סוף השנה. נהפוך לחברה רזה ויעילה יותר. אני לא יכול לקבוע אם נהיה רווחיים או לא, אבל אנחנו מאמינים שהספינות החדשות יתרמו ליעילות מוגברת".
במסגרת הדוחות סיפקה צים תחזית ל-2024, שלפיה ה-EBITDA המתואם יעמוד על 850 מיליון דולר עד 1.45 מיליארד דולר, עלייה של עד 50% בהשוואה לנתון של 2023, והרווח התפעולי (EBIT) ינוע בין 300 מיליון דולר להפסד של 300 מיליון דולר, נתון טוב יותר מהתוצאה של 2023 – הפסד של 422 מיליון דולר.
בכל הנוגע לממשק של צים עם ישראל אמר גליקמן כי "צים היא החברה היחידה שהצליחה לפקוד את חופי ונמלי ישראל מהיום הראשון שפרצה המלחמה, בעוד שרוב החברות הפסיקו לתת כאן שירותים. אם האיומים על נמל חיפה יגדלו, נדע להסתדר עם האלטרנטיבות".
בעבר נטען נגד צים כי היא אמנם ממשיכה לפקוד את חופי ישראל אבל מגלגלת עת עלויות הביטוח המאמירות על הצרכנים והלקוחות. לפי גליקמן. "זה נושא פיקנטי. בנובמבר האחרון ניסה יו"ר התאחדות התעשיינים ליצור אג'נדה שלילית נגד צים וטען שאנחנו לא סופגים את העלויות העודפות. הוא טען את זה בגלל שהמתחרות הודיעו שלמשך זמן קצר הן יספגו את העלויות הללו, אבל במקביל הקפיצו את המחירים באלפי דולרים למכולה, מ-2,000 דולר ל-6,000 דולר, וזה בזמן שהביטוח התייקר ב-100 דולר בלבד, שזה מה שאנחנו גלגלנו על הצרכנים. אז מה יקר יותר? מישהו ניסה לעשות קמפיין על הגב שלנו כי באותה העת נתח השוק שלנו בישראל צמח בעשרות אחוזים".