"אני עצובה", התוודתה בפניי לאחרונה אחת מחברותיי. "אין לי יותר חשק מיני, אין לי כמעט מגע. אני כבר לא בשנות ה־20 או ה־30 שלי, אבל אני עוד רוצה לחוות אורגזמות. מה קרה לי?
מה קרה לה? אם תשאלו מטפלים ויועצים מיניים, אז קודם כל זה לא קרה רק לה. התופעות שהיא מתארת אופייניות לנשים רבות, בעיקר עם כניסתן לתקופת גיל המעבר (מנופאוזה), שבמהלכה חלים שינויים בגוף, ומתרחשות תופעות שונות, אחת מהן היא ירידה בחשק המיני. כשזה קורה, לא מן הנמנע שזה משפיע על הביטחון העצמי של האישה ועל מערכות היחסים שלה.
לתופעה יש הסברים פיזיולוגיים. למשל שינויים הורמונליים עלולים להוביל לירידה בהורמון אסטרוגן ומכאן ליובש בנרתיק, מה שעלול לעורר כאבים בעת קיום יחסי מין. אצל נשים שסובלות מהיחלשות שרירי רצפת האגן, עלולה להיות ירידה ביכולת האורגזמית, וגם תופעות כמו גלי חום והפרעות שינה פוגעות בתפקוד היומיומי והמיני.
2 צפייה בגלריה
  אורי ורניק
  אורי ורניק
אורי ורניק
(צילום: אלבום פרטי)
עד כאן התיאור הפחות נעים. הבשורות הטובות הן שזו לא גזירת גורל, ואפשר לשנותה. מה עושים? "ראשית, מקשיבים לגוף שלנו ולא לסיפורים של אחרים", אומר ד"ר אורי ורניק, פסיכולוג קלינאי רפואי, מנהל המרפאה לייעוץ מיני בבית החולים משגב לדך (מאוחדת). "נשים שומעות סיפורים על אורגזמות אינסופיות ושואלות את עצמן: 'מה לא בסדר אצלי"? ואני משיב: 'הכול בסדר איתך. רק תהיי יותר מודעת לעצמך, דברי על הדברים, ויש פתרונות. יש מטופלות, שמכל מיני סיבות מודיעות לי: 'סיימנו, לא צריכות סקס יותר'. ואני משיב להן: 'זהו, שלא'".
למה? ואולי רצונן כבודן?
"מיניות האדם הגיעה כדי לשמח אותו. יש מספיק תחומים בחיים, שכרוכים בעבודה ומאמץ, וזה תחום שניתן לנו לא כדי לעבוד בו, אלא רק כדי למצוא בו הנאה ורגיעה. לעיתים היכולת של בני זוג רק להתמזמז, ברכות ובעדינות, היא הדבר החשוב. כבני אדם אפשר לוותר על מין, לא על מגע. כמו כן חשובה מערכת היחסים. לפי המודל הנשי, אם מערכת היחסים היא של חיבה וכבוד ומגע אוהב, והאישה מרגישה סקסית ומושכת, אז היא מסופקת ומאושרת".
מה באשר ליכולת לעורר נשים, שנמצאות לבד או בזוגיות, באמצעות אמצעים ואביזרים שונים? החל בסרטים אירוטיים וכלה בצעצועי מין.
"הכול אפשרי, כשזה מגיע מתוך סקרנות ורצון הדדי לבדוק דברים. זה גם מחבר לנקודה, שאין גיל למין טוב ולארוטיקה. פעם השתמשו במושג מגעיל לגבי נשים - גיל הבלות. אם לדייק, לא נשים מתבלות, אלא גברים, ובכל מקרה המושג עבר מהעולם. מין צריך להיות איכותי ולא כמותי ולא שיפוטי. רוצים וצריך להגיע למפגש האינטימי, הוא המטרה".
ד"ר דניאלה מזור, מטפלת מינית מוסמכת, מזכ"לית האגודה הישראלית לטיפול מיני ומרצה במכללת עמק יזרעאל, מספרת שהמטופל המבוגר ביותר שהגיע אליה היה בן 85 פלוס. "הוא ובת זוגו שיתפו אותי בהתמודדות עם פערים בחשק המיני ועל רצונם לטפל בזה. הם וזוגות אחרים בגילים מבוגרים יחסית, שהגיעו לטיפול, לימדו אותי, שמיניות לא נעלמת עם הגיל, היא רצויה בשל תרומתה לביטחונו העצמי ולדימוי העצמי של האדם. הארגון העולמי לבריאות מינית (WAS) קבע, כי מיניות לאורך כל חיי האדם היא מקור לעונג, רווחה, תורמת להרגשת הגשמה וסיפוק".
2 צפייה בגלריה
 דניאלה מזור
 דניאלה מזור
דניאלה מזור
(צילום: אלבום פרטי)
ועדיין גם ב־2022 חלק לא קטן מאיתנו מונע על ידי סטריאוטיפים ודעות קדומות לגבי מיניות בכלל ובגיל מבוגר בפרט, מה שמונע מנשים בוגרות להגשים את המיניות שלהן ולהיות מסופקות.
"נכון. עם העלייה בגיל עלולים להופיע קשיים ומגבלות תפקודיות בתחום, אבל המגבלה הקשה ביותר, שעליה צריך להתגבר, בעיקר בגילים מבוגרים יותר, היא הבושה לדבר על מיניות. כך האישה נותרת לבד וללא מענה בעת התמודדות עם בעיה מינית".
האם נשים מוותרות על הסקס בגיל מבוגר ביתר קלות מגברים?
"הרבה נשים 'תולות את הנעליים' בגלל הגיל או מסיבות אחרות. אסור שזה יקרה. לא תם ולא נשלם בשום גיל ובשום מצב. כולנו יצורים מיניים, אף פעם לא מאוחר לגלות את המיניות, מה גם שמיניות האישה, בכל גיל, היא אינסופית. בתהליך של טיפול מיני מכירים ומקבלים את הגוף כמו שהוא, ואין סיבה לוותר על מפגשים אינטימיים, גם אם הם נראים אחרת ממה שהכרנו בעבר".
מה לגבי תעשיית המין, שהתפתחה בשנים האחרונות?
"תעשיית המין התפתחה והשתנתה בשנים האחרונות, מה גם, שבעיקר נשים מעצבות אביזרי מין. אני לא מוצאת בזה כל בעיה. מי שרוצה, בהחלט! היא רק צריכה להחליט ולהעז, ולא להתבייש".