בשיתוף אתר "המקצוענים"
למי לא חסר שטחי אחסון בבית? כמעט לכולם. גם חדר שינה נוסף, פינת עבודה או מחסן, הם בהחלט תוספת שרבים ישמחו לה.
מבלי להיכנס לשיפוץ, מבלי לערוך שינויים גדולים מדי בבית, קומת גלריה היא פתרון מהיר שיכול להיות זמין לכם גם תוך כמה ימים (או כמה שבועות, אם תרצו להפוך אותו לחדר של ממש).
17 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
מקור המונח גלריה הוא מתחום האדריכלות של ימי הביניים, והמילה נועדה לתאר מרפסת של כנסייה. כיום, היא משמשת לצורך הפרדת חלל גבוה לשניים הן בסביבה הביתית והן בסביבה המסחרית.
בשל העובדה שדרושה תקרה גבוהה, לרוב נראה גלריות בבתים פרטיים, בחללים מסחריים או משרדיים או תחת גגות רעפים משופעים.
למרות היותה בבחינה בנייה "קלה" שעשויה מעץ או ממתכת, חשוב שהיא תיעשה תחת פיקוח הנדסי. זאת, משום שבייחוד אם מדובר בחדר מגורים של ממש, עליה לעמוד בתקנים של בטיחות ולהתאים להנדסת אנוש, מבחינת המידות שלה.

סוגי הגלריות והשימושים השונים בה

גלריה לחדרי ילדים ונוער: גלריה זו נחשבת לקלה ומהירה ליישום וגם זולה יחסית. השימוש העיקרי בה הוא בשעות הלילה, ולרוב המשקל שיהיה עליה הוא אינו גבוה במיוחד.
17 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
גובה התקרה המינימלי הדרוש לכך הוא לפחות של כ-3 מטרים, עבור מיטה שאמורה לשמש רק לשינה. אחרת, מוטב להסתפק במיטת קומותיים. אם יש צורך גם לעמוד בחלל הזה, הגובה המומלץ הוא לפחות 2.20 מטר מגובה רצפת הגלריה. כלומר, לפחות תקרה בגובה של 4 מטרים, עם עדיפות ל-4 וחצי מטרים ומעלה.
גלריה ליצירת שטח אחסון: זה רלוונטי בעיקר בבתי-עסק, אך גם בבתים בהם אין מספיק שטח אחסון ניתן להיעזר בפתרון זה. אם יש לכם בבית חלל 'מת' עם תקרה גבוהה יחסית, זה יכול להיות הפתרון עבורכם. חללים תעשייתיים מסחריים כוללים פעמים רבות חלל אופן ספייס בעל תקרה כפולה, ולכן הם פתרון מאוד נפוץ בתחום זה.
17 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
קומת גלריה שהיא בבחינת חדר נוסף: ככל שהתקרה גבוהה יותר והחלל בה מאפשר להפוך את היחידה התלויה לחדר (כולל דלת פנים וקירות גבס), כך היא יכולה לשמש כחדר נוסף (פתוח או סגור), במקרים בהם הצרכים של בני הבית משתנים במשך הזמן.
17 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
כאמור, גובה התקרה עבור חדר של ממש (שאמורים לעמוד בו, ולא רק לטפס לצורך לינה) הוא של לפחות 2.20 מטר כשעומדים על הגלריה, לאחר הריצוף שלה. הגובה המומלץ מתחת לגלריה, הוא גובה של כ-2.40 מטר, אלא אם מדובר בחדרי ילדים ונוער, אז ניתן להסתפק בגובה נמוך יותר, כפי שצוין למעלה.
17 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)


17 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

האם דרוש קונסטרוקטור?

ככל ששטח הגלריה גדול יותר (12 מ"ר ומעלה), ככל שהיא מיועדת לשאת משקל רב יותר ותנועת אנשים בה וככל שהקירות שלה פחות מאסיביים (אינם קירות בטון, למשל) – כך החשיבות לייעוץ עם קונסטרוקטור עולה.
לעתים, ניתן יהיה להסתפק בקירות לצורך הקמת הגלריה, ולעתים יש צורך בעמודי תמך נוספים מתחת (מעץ או ברזל, בהתאם לתנאי השטח).
17 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
מהם שלבי העבודה?
אמנם לא מדובר בשיפוץ מקיף, אך גלריה נחשבת למבצע הנדסי שחייב להיות מתוכנן כמקשה אחת. יש להקפיד על שלבי העבודה, על חיבור בין כלל בעלי המקצוע הנדרשים לצורך הקמת הגלריה ולתזמן את הפרויקט בחוכמה.
לעתים, יש צורך בכמות גדולה יחסית של בעלי מקצוע מתחומים שונים: קונסטרוקטור, מעצב פנים, מסגר (להקמת תשתית ברזל, ומעקה לגלריה ולמדרגות), נגר, מתקין פרקטים, חשמלאי, מתקין חלונות ודלתות וצבע.
17 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
יהיו מקרים, שלצורך בניית הגלריה אף תידרש עבודת הכנה ראשונית: הריסת קירות או תקרה שתחת גג רעפים, סגירה או הוספת של פתחים בחזית הקיר או מתוך הגג, הוספת קירות או תקרת גבס ותכנון תאורה. אמנם לא שיפוץ, אך בהחלט פרויקט של ממש שיכול להתפתח למיני-שיפוץ.
17 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
תכנון: השלב הראשון כולל את אפיון הצרכים שלכם, תכנון הגלריה בהתאם לשטח העומד לרשותכם ומדידות מדויקות. בשלב זה, כדאי לבדוק לפחות שתי הצעות מחיר שונות, ולדאוג שהן יהיו כמה שיותר מפורטות ויכללו את כל התוספות הנדרשות. כך, השוואת המחירים שלכם תהיה מדויקת יותר.
ייצור: הכנת הלוחות בנגרייה אורכת מספר ימים, בהתאם להיקף העבודה. גלריה סטנדרטית, תצריך כיומיים עבודה.
17 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

17 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
התקנה: שלב זה מתרחש אצלכם בבית. לעתים, תידרש הגעה מקדימה של מסגר, לצורך הנחת תשתית מברזל.
לעתים, יהיה צורך בהגעה של בעל מקצוע מתחום החשמל (לצורך הוספת נקודות חשמל), בעל מקצוע מתחום הסורגים והמעקות (לצורך סגירה בטיחותית של הגלריה והתקנת מעקה לצד המדרגות).
לעתים, יידרשו בעלי מקצוע מתחום הגבס ודלתות הפנים (לצורך סגירת החלל עם קירות גבס ודלת).
17 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

כמה מילים על בחירת החומרים

כאמור, גלריה נחשבת למבנה "קל". כלומר, שאינו כרוך ביציקות בטון, בבניית קירות בלוקים ובריצוף עם אריחים.
הקונסטרוקציה הנפוצה היא מברזל או מעץ, וכך גם המדרגות המובילות אליה. הריצוף שלה יהיה לרוב מלוחות עץ המחופים בשטיח מקיר לקיר או בפרקט למינציה או עץ טבעי.
כמו בבניית דק חיצוני, הרי שיש ליצור תשתית לרצפה. התשתית יכולה להיות מברזל או מעץ. אם בחרתם בעץ, הרי שאין צורך בעץ עמיד לתנאי מזג-אוויר חיצוניים.
העצים הנפוצים ביותר לצורך בניית גלריה הם עץ אורן או עץ אלון (כשאלון נחשב למאסיבי יותר, ויתאים לגלריה ששטחה גדול יותר). כמובן שניתן להשקיע בעץ גושני יקר יותר, אך לא תמיד יש צורך בכך.
17 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

17 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

17 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
את לוחות העץ ניתן לצפות בשמן או בלכה. ציפוי שמן אמנם מעניק מראה טבעי יותר, אך הוא מצריך חידוש מדי שנתיים.
ציפוי לכה מבריק יותר, אך מגן יותר מפני חדירת מים לעץ ועמיד יותר בפני שריטות. תצטרכו לחדש אותו רק מדי 5 שנים.

מהי התחזוקה הנדרשת?

כמו פרקטים וכמו דקים, הרי שגם תחזוקת גלריה מעץ מחייבת זהירות בכל הנוגע לשימוש במים. לכן, הקפידו לנקות את מדרגות העץ ואת הגלריה עצמה עם סמרטוט לחה בלבד או עם חומר ניקוי ייעודי לעץ.
אחת לכמה שנים הקפידו על חידוש שכבת ההגנה של העץ (כאמור, אם זהו ציפוי שמן אחת לשנתיים, ואם זהו ציפוי לכה, אחת ל-5 שנים). אחרת, הבלאי שלו יהיה גבוה יותר, הוא יהיה חשוף למזיקים ולנזקי מים (שעלולים להוביל לריקבון העץ) ויכול לאבד מהחוזק שלו לאורך זמן.
17 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

כמה זה עולה ומה יכול לייקר את המחיר?

גלריה היא לא סיפור זול במיוחד, אך בהשוואה להוספת חדר בבית עלותה היא אטרקטיבית במיוחד. לכן, ככל שיש לכם יותר מצוקת מקום בבית, זוהי למעשה האופציה הכלכלית ביותר עבורכם, שיכולה למנוע את הצורך במעבר דירה, לעתים.
17 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
המחיר עבור גלריה סטנדרטית הוא כ-1,400 שקל לכל מ"ר. מחיר זה כולל מע"מ, כולל את העבודה ואת החומרים. כלומר, את לוחות העץ (הבסיסיים – עבור עץ גושני נדיר יותר, תשלמו יותר). כמו כן, המחיר כולל את ציפוי הלוחות (בשמן או בלכה).
תידרשו לתוספות מחיר אם יהיה צורך בעמודי תמיכה חריגים מברזל או מתכת, אם תחליטו להוסיף קיר גבס, דלת, נקודות חשמל וכן הלאה.
צריכים מסגר או נגר? לחצו על הקישור