הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה מרכז אישרה היום (שלישי) באופן סופי תוכנית מתאר מפורטת לפיתוח כפר קאסם צפון, אשר נועדה להשלים את פיתוח החלק הצפון-מזרחי של היישוב הערבי הסמוך לראש העין. התוכנית כוללת הקמה של 1,446 יחידות דיור חדשות, מרביתן (1,140 דירות) ייבנו במגרשים בבעלות פרטית בבניינים בני 5-4 קומות; והשאר על קרקעות מדינה בבנייה גבוהה של 13-9 קומות. מאחר שמדובר בתוכנית מתאר מפורטת, לא ניתן להוציא מכוחה היתרי בנייה שכן נדרש שלב נוסף בדרך, של איחוד וחלוקת המגרשים.
התוכנית כוללת לצד יחידות הדיור גם כ-12.5 דונם עבור מבנים ומוסדות ציבור; כ-6,400 מ"ר עבור שטחי מסחר שישולבו כחזית מסחרית במבני המגורים; וכ-50 דונם לטובת פיתוח פארק והנחיות לשיקום ופיתוח נחל כפר קאסם הממוקם בצפון התוכנית.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
רחובות כפר קאסם
רחובות כפר קאסם
כפר קאסם
(צילום: יאיר שגיא)
התוכנית, המשתרעת על פני שטח של כ-270 דונם, תואמת את תוכנית המתאר ליישוב וסמוכה לתוכנית בשכונה הצפון-מערבית, אשר אושרה ב-2019 וכוללת 1,626 יחידות דיור. היא תוכננה על ידי משרד עאמר מחמוד הנדסה ואדריכלות ועודד גלרון אדריכלות, והוגשה על ידי הרשות המקומית כפר קאסם.
יו"ר הוועדה המחוזית מרכז, מיכה גדרון, מסר: "מדובר בתוכנית הכוללת מצד אחד דיור רב-דורי על קרקע פרטית בחברה הערבית, ומאידך בינוי חדש של עד 13 קומות בקרקע מדינה. בנוסף, התוכנית מסדירה את נחל כפר קאסם ומציעה פיתוח פארק עירוני לטובת כלל תושבי העיר לאורכו".
מתכננת מחוז מרכז במינהל התכנון, טלילה הראל, הוסיפה: "התוכנית מציעה תוספת יחידות דיור משמעותית בצפון כפר קאסם ומהווה חלק מהפיתוח המוצע בצפון העיר, בהתאם לתוכנית הכוללנית ליישוב. התוכנית נותנת מענה למצוקת המגורים במגזר הערבי ומציעה תכנון עכשווי ופיתוח שטחי ציבור ומסחר לרווחת התושבים".

סמיע בגליל: תוספת של 3,000 תושבים

בתוך כך, בשבוע שעבר הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה צפון אישרה להפקדה להתנגדויות הציבור תוכנית מתאר כוללנית ביישוב סמיע שבגליל העליון, הכוללת את הכפלת שטח היישוב בכ-850 דונם ובכך מאפשרת תוספת של כ-2,000 יחידות דיור שייתנו מענה להיקף אוכלוסייה של 6,700 תושבים, בהם תושבים חסרי קרקע למגורים. היישוב הדרוזי סמיע הוא חלק מהמועצה המקומית כסרא-סמיע ומונה כיום כ-3,000 תושבים.
התוכנית, שנערכה על ידי משרד רודי ברגר אדריכלים, כוללת הקמת שכונות מגורים חדשות, לצד שטחי ספורט, פנאי ונופש. בנוסף להרחבת השטח, התוכנית מציעה חיזוק של מערך התשתיות ביישוב, הרחבת השירותים ומוסדות הציבור, וכן מגדירה בגרעין היישוב הוותיק מתחם היסטורי לשימור.
בהיבט התחבורתי, התוכנית כוללת הקמת כביש חדש שיחבר את השכונות החדשות. במערב הישוב יוקם חניון שייתן פתרון לחניית המשאיות והאוטובוסים שאין להם מקום מוסדר בתוך היישוב.
ממינהל התכנון נמסר כי "התוכנית היא פרי מאמץ תכנוני רחב היקף, המקודם בשנים האחרונות בהשתתפות רוב משרדי הממשלה ביישובים הדרוזים בצפון. במקביל לתוכנית הכוללנית ובתאום איתה, מתקדמות במוסדות התכנון, מספר תוכניות מפורטות גדולות, להרחבת היישוב הוותיק".
יו"ר הוועדה המחוזית צפון, ערן ניצן, מסר כי "קידום תוכנית המתאר של סמיע מהווה התקדמות נוספת בהסדרת יישובי הדרוזים בישראל וקידום פתרונות דיור נדרשים לבני העדה. שיתוף הפעולה, שנעשה עם כלל גורמי המקצוע וראש המועצה, אפשר לוועדה המחוזית לקדם להפקדה תוכנית חשובה זו".
מתכננת מחוז צפון במינהל התכנון, דקלה עדי פרץ, הוסיפה כי "מדובר בתוכנית חשובה מאד ליישוב, שמאפשרת את התפתחותו לעשרות שנים קדימה ונותנת פתרונות מגורים גם על קרקעות פרטיות וגם על קרקעות מדינה לחסרי דיור".

דלית אל כרמל: 1,000 דירות חדשות

בדלית אל כרמל, הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה חיפה אישרה בשבוע שעבר באופן סופי תוכנית להקמת שכונת המגורים החדשה ח'לת נאסר, הכוללת 1,000 יחידות דיור, כ-12 דונם של שטחי ציבור ושטחים פתוחים וכ-7.5 דונם למסחר, ספורט ונופש. פיתוח השכונה יעשה באמצעות איחוד וחלוקה של המגרשים, תוך חיבור לשכונות הקיימות בדרום מערב דלית אל כרמל.
התוכנית, שקודמה בהובלת אגף תכנון מקומי במינהל התכנון והמועצה המקומית יחד עם לשכת התכנון מחוז צפון, משתרעת על שטח כולל של כ-270 דונם. בהיבט התחבורתי, היא מספקת מענה לחיבור השכונה לדרכים הקיימות באמצעות הקמת כביש חדש, וחיבורים נוספים לשאר חלקי היישוב בהתאם לעקרונות תוכנית המתאר המופקדת ליישוב. ממינהל התכנון נמסר כי התוכנית, שנערכה על ידי אדריכלית רוזה דיאמנט, משיקה לפארק הכרמל ומציעה "איזון בין פיתוח לשימור השטחים הפתוחים בסביבה".
2 צפייה בגלריה
דלית אל כרמל
דלית אל כרמל
דלית אל כרמל
(צילום: פארס ווהבה)
יו"ר הוועדה המחוזית חיפה, רות שורץ, מסרה: "מדובר בתוכנית חשובה בדלית אל כרמל לטובת שכונה בת כ-1,000 יחידות דיור, המצטרפת לעבודה תכנונית משמעותית שנעשתה. נמשיך לקדם את התכנון בעבודה משותפת עם היישוב לטובת התושבים".
מתכנן מחוז חיפה במינהל התכנון, רונן סגל, הוסיף: "התוכנית מהווה בשורה עבור תושבי שכונת ח'לת נאסר ועבור תושבי היישוב דלית אל כרמל. היא מהווה נדבך נוסף במימוש תוכנית המתאר ליישוב, שמאפשרת הסדרה של בתים רבים נוספים ותוספת משמעותית של יחידות דיור. זאת, לצד מענה ציבורי והבטחת התשתיות הנדרשות להקמת שכונה מודרנית המבטיחה איכות ומגוון".
נזכיר כי שר הפנים משה ארבל מינה בחודש שעבר את עו"ד עאסם חאמד ליועץ לקידום תכנון ובנייה והסרת חסמים ביישובים הדרוזים והצ'רקסים, וכן הנחה את מינהל התכנון לבחון תוך 60 יום את כלל ההליכים הנדרשים להסרת חסמי תכנון ובנייה ברשויות הדרוזיות. זאת במסגרת פגישה משותפת עם השייח' מואפק טריף, ראשי רשויות של היישובים הדרוזים, גורמי מינהל התכנון ומטה התכנון הלאומי.