שלוש שנים לאחר המשבר באל על, ההטבות חזרו לעובדי החברה, ובראשן עד שישה כרטיסי טיסה חינם בשנה לעובד (תלוי ותק) לכל בן משפחה שלו, כשהחברה מגלמת את המס בגינן. לצורך העניין, עובד ותיק באל על עם בת זוג, שני ילדים וזוג הורים (סבא וסבתא) יכולים לקבל 42 כרטיסי טיסה בשנה.
המשבר הגדול של החברה קרה בעקבות הקורונה, והביא את אל על לכמעט קריסה, ובשל כך את עובדיה לבצע ויתורים גדולים בתנאי העבודה וההטבות הנלוות, זאת כתנאי לקבלת סיוע ממשלתי – הלוואה בערבות מדינה בסך 250 מיליון דולר שנדרשו להצלתה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
מטוס אל על
מטוס אל על
מטוס אל על
(צילום: Gettyimages)
הסכם עבודה חדש שחתמה החברה בסוף השבוע עם ועד העובדים המייצג 5,000 עובדים, בחסות ההסתדרות, מחזיר להם את כל ההטבות עליהם ויתרו תמורת הסיוע ומסדיר זכויות נוספות. בראש ההטבות שחזרו, כאמור, עד שישה כרטיסים בשנה לכל עובד ובן משפחה גרעינית שלו, חלקם בחינם וחלקם בהנחה של 90%.
הסכם העבודה החדש היה מתבקש לאחר שרווחי אל על ברבעון האחרון, רבעון המלחמה, זינקו ב-370% לעומת התקופה המקבילה אשתקד והסתכמו ב-40 מיליון דולר. הסיבה המרכזית לכך היא מאחר שחברות זרות הפסיקו לטוס לישראל וממנה, ואל על הפכה כמעט למונופול תוך העלאת מחירי כרטיסי הטיסות.
בשלוש השנים האחרונות, בעקבות הסכם ההבראה שכפה האוצר על אל על כתנאי לסיוע, העובדים קיבלו כרטיס אחד בחינם, ועוד אחד ב-90% הנחה, כאשר מיסי הנמל חלים על העובד.
בנוסף, חזר תקציב הרווחה לימי כיף, אירועים, מימון קייטנות ולימודים אקדמיים לילדי העובדים. החזר ההטבות לעובדים מוערך בעלות שנתית של כ-11 מיליון דולר והוא ישוב לסעיף ההוצאות בדוחות הבאים של החברה. כמו כן, סוכם כי כל עובד יקבל מענק תלוי רווחים שיינתן בשתי פעימות בגין 2023 והלאה. לפי הערכות בענף, המענקים יוסיפו עלות של כ-10 מיליון דולר נוספים לאל על בשנת 2024. מדובר בהישג לעובדים לאחר שבהסכם הסיוע המקורי דרשה המדינה כי מענקים לעובדים לא יחולקו עד שנת 2026.
גם לטייסים חזרו התנאים הקודמים, אולם ההנהלה רשמה הישג כאשר ועד הטייסים הסכים כי החברה תוכל לגייס טייסים חדשים למטוסי בואינג 787, כאשר בעבר, הזכות הייתה שמורה לקברניטים הוותיקים בלבד. בנוסף, הסכימו הטייסים על קיצור השהייה בין הטיסות.