המועצה הארצית לתכנון ולבנייה החליטה היום (שלישי) על העברת תוכנית המתאר הארצית למרחב תחנות המטרו (תמ"א 70) להערות והשגות הוועדות המחוזיות. המשמעות בפועל של ההחלטה היא התקדמות בשלב נוסף של תוכנית המטרו. כעת יעבירו הוועדות המחוזיות את ההערות שלהן לתכנון מרחבי התחנות במחוזות השונים.
במקביל, המועצה הארצית נמנעה מלהכריע בשאלה שמעסיקה את ענף הנדל"ן כולו: האם בסמוך לתחנות המטרו העתידיות יוקפאו היתרי הבנייה של פרויקטים במסגרת תמ"א 38. בסוגיה בוערת זו החליטה המועצה שלא להחליט.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
מטרו גוש דן
מטרו גוש דן
מטרו גוש דן
"במסגרת הדיון עלתה סוגיה של הטלת מגבלות על הוצאת היתרים לפי תמ"א 38, ומכוח תוכניות לפי סעיף 23", כך נמסר היום ממינהל התכנון. "המועצה הארצית החליטה כי על מנת להכריע בסוגיה המורכבת יש לבצע בחינה מקיפה של מידת ההשפעה העלולה להיגרם מכוח הוראות מגבילות על הוצאת היתרים, ומאידך לבחון האם המשך הוצאת היתרים במתחמי ההשפעה יש בו כדי לפגוע בהתחדשות המרחבית הצפויה במתחמי המטרו. על כן, הוחלט כי המועצה הארצית תשוב ותדון בנושא המגבלות לאחר עבודת מטה אשר תכלול בחינה של נתוני הרשויות המקומיות והרשות להתחדשות עירונית".
במילים אחרות, המועצה הארצית ממשיכה לקדם את תוכנית תחנות המטרו אבל לא העניקה שום ודאות או תשובות לבעלי דירות, יזמים וקבלנים וגם רשויות מקומיות, שמעוניינים לקדם או התחילו לקדם תמ"א 38 במתחמים האמורים.

"אם מבנה יתמוטט בגלל ההחלטה הזו, אני זה שאלך לוועדת החקירה"

כדי להמחיש עד כמה מדובר בנושא טעון וחשוב, וכזה שיש לו השלכות משמעותיות בערים השונות, להלן התייחסות שהציגו נציגי שתי עיריות בתחומן צפוי לעבור המטרו, כפר סבא ורמת השרון. נציגי עיריית כפ"ס הציגו מפה שמעידה כי הקפאת היתרים בעיר תבטל חלקים ניכרים מאפשרות להתחדשות עירונית, והמשמעות היא שלא יוכלו להתקדם פרויקטים שהמדינה עצמה רצתה לקדם על פי הנחיות קודמות שניתנו לעירייה.
גם ברמה"ש התייחסו למבנים שצריכים לעבור תמ"א 38 וראש העיר, אבי גרובר, אמר בדיון כי "אם מבנה יתמוטט בגלל ההחלטה הזו, אני אהיה זה שאלך לוועדת החקירה ואצטרך להסתכל לתושבים בעיניים. יש לא מעט מבנים בעיר שזו האפשרות היחידה שלהם. אני מודה שבתור ראש עיר זה באמת יעשה לי שקט, אבל בתור תושב בודד - אין לו חלופה. משאירים אותם יתומים לגמרי. זה למעשה יבטל לגמרי את תמ"א 38 בעיר".
2 צפייה בגלריה
ראש עיריית רמת השרון, אבי גרובר
ראש עיריית רמת השרון, אבי גרובר
ראש עיריית רמת השרון, אבי גרובר
(צילום: מוטי קמחי)

דיון של שעות

תמ"א 70, שאישורה היום מהווה עוד צעד לקראת תכנון מתחמי התחנות השונות, מהווה בסיס חשוב לתוכנית המטרו כולה. מדובר בלמעלה מ-100 תחנות ברשויות שונות ברחבי הארץ. הדיון התקיים בשני חלקים, הראשון היה פומבי, ובו לקחו חלק נציגי הוועדות המחוזיות, המקומיות, עיריות ועוד גורמים, והוא ארך שעות ארוכות. לאחר מכן התכנסה המועצה לדיון פנימי לקבלת ההחלטות.
"תמ"א 70 קובעת בין היתר הוראות והנחיות לתוכניות אחרות שיקודמו בתחומה, מתוך ראייה כוללת", הסבירו במינהל התכנון. "התוכנית עוסקת בהעצמת הבינוי הסמוכה לתחנות, מעודדת עירוב שימושים, קישוריות ונגישות של המרחב לתחנות. זאת ועוד, התוכנית נותנת מענה לסוגיית ייעול השימוש בקרקע במרחבים האורבניים סביב תחנות המטרו באמצעות קביעת עקרונות והוראות של תכנון מוטה תחבורה ציבורית המאפשרות חידוש של אזורים רבים ויצירת תועלות רבות בתחומי הדיור והתעסוקה במרחב תחנות המטרו".
נזכיר כי חלק אחר של המטרו, שטרם אושר, קשור לסוגיות הכלכליות ובין היתר למס מיוחד שיוטל על קרקעות ופרויקטים בסביבת המטרו. מדובר בחלק אותו הייתה צריכה הכנסת לאשר, אולם הדבר לא התאפשר בשל התפזרותה, לאחרונה.
מנכ"לית מינהל התכנון, דלית זילבר, אמרה לאחר הדיון כי "תמ"א 70 היא התוכנית החשובה במרחב האורבני של מטרופולין תל-אביב ומהווה השלמה לתכנון קווי המטרו. תשתית המטרו ותכנון משמעותי סביב המטרו הן קריטיות והן צו השעה לאתגרי הכפלת אוכלוסיות המדינה מחד וקידום תשתיות להסעת המונים יעילה".