בשיתוף הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה


בשבוע שעבר (ד') צוין לראשונה היום הלאומי לבטיחות בבנייה, שביקש להגביר את המודעות לאחד הנושאים הכואבים בענף הבנייה. למשך מספר שעות הופסקו העבודות באלפי אתרי בנייה בכל רחבי הארץ, נערכו פעילויות והדרכות לעובדים ולציבור הרחב במטרה להטמיע שינוי ולמנוע את התאונה הבאה
תאונות באתרי בנייה הפכו בשנים האחרונות למכת מדינה. בדרך כלל אנחנו שומעים רק על התאונות הטרגיות שמסתיימות במוות, אבל בישראל מתרחשות מידי חודש תאונות קטלניות, שמובילות לפציעות קשות ולנכות. כיצד ניתן למנוע את התאונה הבאה ואיך הופכים את ענף הבנייה לבטוח יותר?

5 צפייה בגלריה
יום הבטיחות בענף הבנייה
יום הבטיחות בענף הבנייה
יום הבטיחות בענף הבנייה
(צילום: מישל בוגינסקי )

סוגיות אלו עמדו במרכז היום הלאומי לבטיחות בבנייה, שצוין לראשונה ביום רביעי האחרון (7.7.21). את היום הובילו מטה הבטיחות בענף הבנייה מטעם הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבניה, התאחדות הקבלנים בוני הארץ והסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות.
"יום הבטיחות הלאומי שם את נושא הבטיחות בבנייה בראש סדר העדיפויות במטרה להגביר את המודעות", מסביר ראול סרוגו, נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ. "אלפי חברות באלפי אתרי בנייה עצרו את יום העבודה לכמה שעות, שיפרו את מצב הבטיחות, עשו תדריכים וערכו ניהול סיכונים".
היום התחיל בשעות הבוקר המוקדמות במעברי הגבול ובהמשך – באתרי הבנייה ברחבי הארץ עם פעילויות הדרכה לעבודה בטוחה. שבע ניידות של המוסד לבטיחות ולגיהות נפרסו באתרי הבנייה, ואפשרו לפועלים לתרגל בשבע שפות שונות בטיחות בעבודה. בין היתר הם למדו על הסיכונים, אמצעי המיגון, ושימוש נכון במכונות.
5 צפייה בגלריה
יום הבטיחות בענף הבנייה
יום הבטיחות בענף הבנייה
היום התחיל בשעות הבוקר המוקדמות במעברי הגבול.
(צילום: מג'ד בדיר)

איך נראה היום הלאומי לבטיחות? צפו בסרטון בראש העמוד.
"הפועלים נכנסים לניידת, עובדים מול לומדה ומקדמים את הידע שלהם", מסביר ד"ר מיקי וינקלר, ממלא מקום מנכ"ל המוסד לבטיחות ולגיהות. "בסופו של התהליך, מנהל העבודה מקבל דוח שמראה לו איזה עובדים היו בהדרכה, ומה רמת הידע שלהם".
פעילויות נערכו גם מחוץ לאתרי בנייה – ביתני מיצג הוצבו ברחבי הארץ וחשפו את הציבור הרחב, ילדים ומבוגרים כאחד, חלקם בני משפחה של עובדי בנייה, לנושאי בטיחות.
היום הסתיים בטקס מרכזי בו השתתפו ראש מטה הבטיחות בענף הבנייה, אלוף במיל' איל בן ראובן; נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו, יו״ר הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות, יצחק מויאל; טייסי עבר המלווים את תוכנית הכוכבים במטה הבטיחות, מנכ"לי חברות בנייה ועובדיהן ונציגי ממשל.
5 צפייה בגלריה
יום הבטיחות בענף הבנייה
יום הבטיחות בענף הבנייה
היום הזה בא להגיד לקבלנים, לעובדים ולציבור כולו, שמתכוונים לעשות שינוי וגם משקיעים בזה/
(צילום: מישל בוגינסקי )

5 צפייה בגלריה
יום הבטיחות בענף הבנייה
יום הבטיחות בענף הבנייה
אחת מתוך 7 הניידות שהוצבה במרכז הארץ.
(צילום: מישל בוגינסקי )

במהלך הטקס התקיים פאנל מקצועי בנושא בטיחות, חולקו פרסים לאתר הבטוח ותעודות לחברות, שהוסמכו במסגרת תוכנית כוכבי הבטיחות, המדרגת את חברות הבנייה הבטוחות ביותר. איך נראה היום הלאומי לבטיחות? צפו בסרטון בראש העמוד
"מטרת היום הזה היא שינוי תרבות", אומר אלוף במיל' איל בן ראובן. "היום הזה בא להגיד לקבלנים, לעובדים ולציבור כולו, שאנחנו מתכוונים לעשות שינוי וגם משקיעים בזה".
אחד המהלכים המשמעותיים שנעשו בשנים האחרונות למען בטיחות בבנייה, מספר בן ראובן, הוא תוכנית כוכבי הבטיחות. "זו תוכנית שיזמנו לפני שנה וחצי, כדי לשנות את תרבות הבטיחות באתרי הבנייה. מובילים אותה טייסים מחיל האוויר, שמטמיעים נהלי בטיחות מתחום התעופה. המסר שלנו הוא שאיכות ובטיחות הולכים ביחד".

5 צפייה בגלריה
יום הבטיחות בענף הבנייה
יום הבטיחות בענף הבנייה
קיבלו את פניהם של עובדי ענף הבנייה במעברי הגבול בשעות הקטנות של הלילה
(צילום: מג'ד בדיר )

יצחק מויאל, יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות, מציין כי דגש נוסף ביום הזה ניתן על שיפור טכנולוגי. "בשנים האחרונות רוב הבנייה בישראל היא בנייה לגובה. ענף הבנייה הוא מסוכן, ולכן מלבד שיפור בהדרכה, יש חשיבות גם לשיפור בטכנולוגיות. היום, למשל, ראינו טכנולוגיה של רתמות חכמות שיכולות למנוע נפילות".
הדרכות באתרי בנייה, תוכנית כוכבי הבטיחות והכשרות עובדים – כל אלו, הסכימו מובילי היום הלאומי לבטיחות בבנייה, יכולים לשנות באופן משמעותי את תרבות הבנייה בישראל.
"חשוב לזכור כי לעובדים בענף אין הכשרה פורמלית, ובוודאי לא הכשרה בטיחותית", מסכם שי בירן, מנכ"ל הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה בישראל. "המטרה שלנו היא לייצר יותר מודעות ויותר מיומנות. אתר בנייה של עובדים מיומנים הוא אתר בנייה, שכל עובד הוא יותר בטוח".
בשיתוף הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה
פורסם לראשונה: 08:55, 12.07.21