סגנית נשיאת בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב, השופטת רוית צדיק, קבעה לאחרונה כי אמירות בודדות לא תחשבנה כהתעמרות בעבודה. במקרה זה החליטה השופטת לדחות תביעה שהגישה עובדת ניקיון לשעבר בבית חולים במרכז הארץ נגד המוסד הרפואי בו עבדה, וקבעה כי התובעת תישא בהוצאת בית החולים בסך 7,500 שקל.
במקרה הנוכחי טענה התובעת כי לאורך תקופת ההעסקה שלה היא סבלה מהתעמרות מתמשכת, בין היתר, מצד הממונה עליה. הדבר בא לידי ביטוי, לטענתה, ביחס משפיל ובוטה מילולית, תוך איומים על איבוד מקום עבודתה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
נטען על ידי התובעת כי באחת השיחות עם הממונה עליה נאמר לה: "תהי אוזבקית באוזבקיסטן". עוד טענה שהממונה שלה אמרה לה "שתיזהר ממנה". מנגד, טענה המדינה כי התובעת התנהלה בצורה שאינה תקינה תוך התבטאות בוטה כלפי צוות בית החולים, היעדרויות ואיחורים רבים ללא הצדקה. כמו כן, צמצום היקף משרתה התבצע בעקבות בקשתה. עוד נטען כי כלל האירועים אליהם היא מפנה ושיחותיה עם הממונה טופלו בהליך משמעתי על ידי בית החולים.
בית הדין לעבודה דחה, כאמור, את תביעת העובדת לשעבר במלואה, למרות שציין כי האירועים שעליהם הצביעה התובעת ראויים לגינוי. "על אף שמדובר בהתבטאויות שמוטב היה שלא ייאמרו, על מנת שאמירות מסוג זה יהוו התעמרות כלפי התובעת, הפסיקה עומדת על כך שהתנהגות זו תהא חוזרת ונשנית. במקרה דנן, מדובר באמירות בודדות, ואנו סבורים כי אין בהן כדי לענות על דרישת החזרה המאפיינת התעמרות או כדי להצביע על דפוס של התנהגות חוזרת ונשנית", נקבע.
השופטת רוית צדיקהשופטת רוית צדיקמתוך אתר הרשות השופטת
עוד קבע בית הדין לעבודה כי "פיצוי בגין עוגמת נפש ניתן עבור תחושת הפגיעה של אדם, כאשר הדגש מושם על בחינת עוצמת הפגיעה. במקרה דנן, אמנם הופנו אמירות כלפי התובעת אשר מוטב היה שלא ייאמרו עם זאת, לא התרשמנו כי המקרה דנן מנוי בין אותם מקרים חריגים, קיצוניים ויוצאי דופן המצדיקים השתת פיצוי בגין עוגמת נפש. אמירות אלו שהופנו כלפי התובעת בשל מוצאה ראויות לכל גינוי, אך בנסיבות דנן איננו סבורים כי הן מצדיקות הטלת פיצוי כספי", נקבע.
לפני כחודש הוגש ערעור לביה"ד הארצי על ההחלטה בעניין.