פעם שאלו את נגיד בנק ישראל לשעבר, הפרופ' סטנלי פישר, מה הוא המצב הכלכלי. הנגיד ענה במהירות: במילה אחת - טוב. בשתי מילים - לא טוב. כאשר שואלים מהו המצב הכלכלי כעת לעומת השנה החולפת - כל המומחים, הכלכלנים, בכירי משרד האוצר, חברות הדירוג, קרן המטבע ובתי ההשקעות עונים מיד: לא טוב. רק איש אחד, שהוא במקרה גם שר האוצר בעת הזאת, בצלאל סמוטריץ', מתגאה וממהר לענות: טוב.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
לבד מהסיבה הזאת ראוי היה שראש הממשלה בנימין נתניהו, פוליטיקאי מנוסה ואיש שמבין היטב כלכלה וגם נחשב כשר אוצר טוב לפני שני עשורים, יחזור על מילים שבהן התבטא רק לאחרונה בעניינו האישי ויאמר עוד היום - והפעם בהתייחס למתרחש בתחום הכלכלי - "אני נכנס לאירוע".
1 צפייה בגלריה
ישיבת הממשלה בנושא תקציב המדינה 2023-2024
ישיבת הממשלה בנושא תקציב המדינה 2023-2024
ראש הממשלה נתניהו ושר האוצר סמוטריץ'
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
מכל כיוון, ממש בצרורות, נוחתות בימים האחרונים המכות בתחום הכלכלי. אחת אחרי השנייה: חברות דירוג האשראי היו רק לאחרונה כמעט האחרונות להתריע שמצב המשק יורע אם תתממש הרפורמה המשפטית. קדמו להן בכירי הכלכלה בישראל, פרופסורים ומנכ"לי אוצר לשעבר וגם חתני פרס נובל.
שוק ההון מיהר להגיב על כוונת חקיקת הרפורמה המשפטית: מניות הבורסה איבדו מיליארדים, השקל נחלש בשיעורים חדים מול הדולר ובעיקר האירו שחצה את רף 4 השקלים, מה שגרם מיד לעליית האינפלציה. חברות זרות התרחקו מהשקעות בישראל וחלק מאלה הפועלות כאן העבירו מיליארדי דולרים לבנקים בחו"ל.
אבל, המכות הללו, גם אם כאבו, עדיין לא היו כנראה חזקות דיין.

"המבוגר האחראי" יחשוש משותפיו לקואליציה?

ואז באו היומיים האחרונים והבשורות הרעות כבר כאבו הרבה יותר: לפתע התברר שכלכלת ישראל נקלעה לתחילת סחרור אינפלציוני, עם עליית שיא מזה זמן של מדד המחירים לצרכן ב-0.8% בחודש אחד. מחירי הדירות אמנם לא מזנקים עוד, אך הבשורה רעה במיוחד: שוק הדירות פשוט קפא והעסקאות צנחו לשפל חדש מזה תקופה ארוכה. זה קרה רק אמש.
ואז הגיע הלילה וועדת הכספים של הכנסת אישרה לקריאה שנייה ושלישית הסכמים קואליציוניים רעים, שבכירי האוצר הזהירו שיגרמו נזקים קשים לכלכלה הישראלית בתוך שנים מעטות.


חלפו רק שעות ספורות והכלכלנית הראשית שירה גרינברג שיגרה לאוויר מסמך קשה "ומאיים" שמתריע בפני חברי הכנסת עד כמה המצב הכלכלי יורע אם יאושר כבר בתחילת השבוע הקרוב תקציב המדינה הבזבזני במיוחד וחסר המעוף שגובש, בלית ברירה, בצל הסכמים קואליציוניים שמיטיבים במיוחד עם מי שתורמים מעט מאוד למשק היצרני הישראלי.
בקושי סיימנו לקרוא את הדוח וכבר פרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה את נתוני החשבונות הלאומיים, שלצד צניחה בצמיחה מבהירים כיצד משלמים הישראלים על מדיניות הממשלה החדשה מאז ראשית השנה - בירידה חדה ברמת החיים. מחגיגת צריכה פרטית, שסימלה את היציאה ממשבר הקורונה הקשה - צנחה גם הצריכה עד לעלייה, כביכול, של 1.5% בלבד. ולמה "כביכול"? כיוון שהאוכלוסייה הישראלית גדלה ביותר מ-2% בעת הזאת ולמעשה מדובר בצריכה פרטית פוחתת לנפש בישראל.
רגע. עוד לא סיימנו. את המכה הבאה צפוי להנחית על המשק ביום שני הקרוב בנק ישראל, שנוכח הסחרור האינפלציוני - זה שכבר ידוע מחודש אפריל וזה שעוד יפורסם על חודש מאי - יעלה כנראה את הריבית ביום שני הקרוב לפחות ברבע אחוז וינחית כך מכה כואבת עוד יותר על נוטלי המשכנתאות ומי שחשבונם בצוק העתים, כתוצאה ממכת ההתייקרויות שנפלה עלינו, נקלע לאוברדרפט.
אז כן. במצב הזה לא תהיה כנראה ברירה למר נתניהו, שכראש ממשלה הוא האחראי העיקרי למתרחש במשק (ובכל תחום) והוא ייאלץ "להיכנס לאירוע".
כאשר במשרד האוצר יושב שר זחוח, ששב וטוען שמצבנו הכלכלי טוב ומשבח דוחות של חברות ומומחים שדווקא מזהירים מהבאות בתחום הכלכלי - ראוי שמבוגר אחראי יקח את המושכות ויתחיל להוביל את עגלת המשק הישראלי בשביל הנכון. ומר נתניהו, שכבר הוכיח שכאשר הוא רוצה הוא יכול - גם במבצע הצבאי האחרון וגם כשר האוצר ב-2003 - בהחלט יכול לפעול כדי להציל כעת את המשק הישראלי מהמשך ההתדרדרות.
ונותר רק לתהות האם ראש הממשלה לא יחשוש מתגובת שותפיו לקואליציה אם יחליט להזיז אותם הצידה מקבלת החלטות הרות גורל למשק הישראלי - או להדריך אותם כיצד לפעול - ו"להיכנס לאירוע"?