2 צפייה בגלריה
בריכה בפרויקט Exchange Ramat-Gan
בריכה בפרויקט Exchange Ramat-Gan
בריכה בפרויקט Exchange Ramat-Gan
(הדמיה: division3)
"עד כה, בריכות שחייה אפיינו בתי יוקרה פרטיים, אולם נראה כי אנו נמצאים בעידן שבו זו אינה נחלתם הבלעדית של צמודי קרקע. כיום ישנם יותר ויותר פרויקטי מגורים חדשים שמשלבים בריכות בשטחים המשותפים של הדיירים ומספקים להם חוויית מגורים יוקרתית ואיכותית". כך אומר גיל גורביץ', סמנכ"ל שיווק בחברת הנדל"ן אזורים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש" ב-ynet radio
לדבריו, "לקוחות היוקרה לא מחפשים רק את הדירה בעלת המפרט המושקע והנוף היפה ביותר, אלא גם בניינים שיודעים לתת מענה וערך לשטחים המשותפים, ובריכה היא אחד האלמנטים המשפיעים ביותר במקרים כאלה. יש המון מודעות למתחמי כושר ובריאות וכן לפעילות בזמן פנוי, ולכן הביקוש גם למרחבים משותפים שיכללו חדרי כושר ובריכות עולה עם השנים. לדוגמה פרויקט Exchange Ramat-Gan במתחם הבורסה ברמת גן משלב בריכת אינפיניטי בגובה 12 מטר, מאובזרת ומעוצבת, עם מתחם מלתחות לנוחיות הדיירים, שיוכלו ליהנות הן מנוף אורבני והן מבריכת שחייה חווייתית".
סמנכ"ל מכירות קבוצת כנען אודי לויאודי לויצילום: הילה לוצקי
אודי לוי, סמנכ"ל מכירות בקבוצת כנען, מבהיר כי עדיין אין מדובר במוצר נפוץ בכל בניין או בית: "דירה עם בריכה היא עדיין מוצר נדיר מאוד, בעיקר במרכז הארץ ולכן מדובר במוצר המעודד ביקושים גבוהים, גם לאור הציפיות המשתנות של ישראלים מחוויית המגורים שלהם בשנים האחרונות. הביקוש לבריכות פרטיות בדירות ובבתים הואץ לאחר מגפת הקורונה. אנשים הבינו שיש דברים שבעבר היה קל מאוד לעשות מחוץ לבית, אבל היום יכולה להיות סיטואציה - והיא כבר פחות תיאורטית מבעבר - שנצטרך לבלות זמן ממושך בבית. ההבדל בהוצאות הבנייה הוא יחסית נמוך אל מול הפוטנציאל לעליית ערך נכס שיש לו בריכה, וגם בשל כך המוצר הפך למבוקש יותר".
לוי מביא דוגמה מפרויקט שהחברה יוזמת ובונה: "בפרויקט עלמא שיכלול 760 דירות, שאותו אנחנו בונים ומשווקים בימים אלה בקריית אונו, ישנן בריכות פרטיות בדירות הגג ובדירות המיוחדות, ואנו רואים לא מעט מתעניינים לדירות אלה. דירות גג עם בריכה נמכרות החל מ-6 ועד 10 מיליון שקל".
סיוון היללי, סמנכ"לית שיווק ומכירות קרדן נדלן סיוון היללייח"צ
גם סיוון היללי, סמנכ"לית השיווק בחברת קרדן נדל"ן, מתייחסת לערך המוסף של בריכה בדירה: "בפרויקט הולילנד שאנחנו מקימים בירושלים יש פנטהאוז בקומה ה-31 עם בריכה בשטח של 18 מ"ר. אנחנו רואים שבדירות שבהן יש בריכה פרטית, שווי הנכס גבוה יותר בכ-20%. בשונה מפרויקטים עם בריכה משותפת לדיירים. בריכה בפנטהאוז מאפשרת נוחות ופרטיות מקסימלית, כך שניתן להשתמש בה לפי הנוחות של בעל הנכס, והעיצוב כולו מותאם, למשל כדי לקיים אירועים פרטיים לחובבי האירוח במרפסת".
גיא דוננפלד, מנכ"ל איגוד מהנדסי ואדריכלי הערים ומהנדס העיר דימונה, מזכיר עם זאת, כי הצבת בריכה עשויה להיות מסוכנת ללא ידע מתאים: "אחד מתוצרי תרבות השפע והצריכה הוא החלום על בריכה פרטית. אנחנו מדברים על טווח מחירים שנע מ-2,000 שקל לבריכות אינטקס פשוטות ועד עשרות ומאות אלפי שקלים לבריכות אינפיניטי בנויות.
"הקמת בריכה היא חלק אינהרנטי מבנייה צמודת קרקע, בכפוף לקיומן של הנחיות ברורות מאוד. לגבי מבני מגורים משותפים, יש אנשים שמציבים בריכה במרפסת הבית וזה עשוי להיות מאוד לא בטיחותי ואף מסוכן. יש מרפסות שאינן מתוכננות לעמוד בעומס שימושי גדול כזה - נפח של כמה קוב מים על שטח קטן. הדבר דורש אישור קוסטרוקטור טרם ביצוע. בשנה שעברה הוצאתי דף מידע בנושא הבריכות לתושבי דימונה כמהנדס העיר. חשוב לדעת, כי הקמת בריכה היא עבודה הטעונה היתר, ישנן תקנות ברורות לעניין, לרבות התייחסות לחיבור לניקוז, מקום לחדר מכונות, שגם גורם לרעש, ובעיקר ענייני בטיחות. הבריכה צריכה להיות מגודרת כדי למנוע אסונות לא עלינו של טביעת פעוטות או ילדים שעלולים להיכנס".

"לא מוותרים על בריכה"

אבנר צדוק, מנכ"ל ובעלים חברת פלגים המתמחה בתכנון ועיצוב בריכות פרטיות, מזכיר גם הוא כי בריכה דורשת תהליך רישוי ומתייחס לביקוש העולה: "חשוב לדעת, כי הוספת בריכה פרטית בבית מצריכה היתר בנייה. במקרה הטוב זה לוקח חצי שנה, לעיתים גם יותר, וזה תהליך שיש להיערך אליו מראש, והוא מצריך קונסטרוקטור, אדריכל, יועץ אינסטלציה, יועץ בטיחות, אקוסטיקה ויועץ בריכות.
"לא פעם הבריכה היא התמריץ לשיפוץ של בית, ולא הפוך. רבים לא מוותרים על בריכה, ולו קטנה ככל שתהיה. המגמה רלוונטית לכל הארץ - קיבוצים, ערים מרכזיות, גם במגזר הערבי, גם אצל הדרוזים והחרדים, ויש עלייה חדה מאוד בביקוש. גם כאשר המרחב קטן, כמו פנטהאוזים או גינות קטנות, לא מתפשרים ובוחרים בריכות בהתאמה אישית עם שחייה נגד הזרם, או בריכה קטנה בגודל 3 על 6 מטרים. הגודל הממוצע בבתים הפרטיים עומד על 10 על 4 מטרים, אבל יש גם בריכות פרטיות ענקיות, שגודלן 37 על 7 מטרים".
לדברי אדריכלית שירה מוסקל מהלל אדריכלות, "בעבר הבריכות היו נחלת העשירון העליון. בעשור האחרון, וכמובן בתקופת הקורונה, אנשים הבינו שהמדינה הים-תיכונית שלנו היא הבמה האולטימטיבית לבריכות. מאחר שתהליך הרישוי כל כך מורכב, רבים מאלו שנכנסים אליו מחליטים לנצל את ההזדמנות ולקבל גם ערך מוסף של בריכה. כשאנו רואים אנשים שניגשים להיתר בית פרטי, 80% מהם כבר עושים בריכה ובכך ממקסמים את הנכס. יש לציין כי בריכה כרוכה בעלויות הולכות וגדלות. אם בעבר אפשר היה לעשות בריכה בסיסית, היום נכנסו אלמנטים נוספים שמייקרים אותה: הכיסוי החשמלי נושא עלויות וגם החימום של הבריכה, שמאפשר שימוש לאורך כל ימות השנה, מייקר אותה".
2 צפייה בגלריה
בריכה פרטית בפנטהאוז בפרויקט הולילנד
בריכה פרטית בפנטהאוז בפרויקט הולילנד
בריכה פרטית בפנטהאוז בפרויקט הולילנד
(הדמיה: Studio Yamit)
שמאי המקרקעין סער פלד, לשעבר סגן יו"ר לשכת השמאים, מוסיף כי בריכה מעלה את ערך הנכס: "בריכת שחייה היא מוצר מקובל מאוד, בפרט בחצרות של צמודי קרקע חדשים. כיום נבנים באזור המרכז מספר רב של בתים עם בריכה יחסית לשנים עברו. ישנם גם פרויקטים חדישים, הכוללים קומפלקסים צמודי קרקע ובמרכזם בריכת שחייה משותפת. בריכת שחייה משדרגת את בית המגורים מבחינת עיצוב הבית, ולרוב מעלה את שווי הנכס וממתגת אותו כנכס יוקרתי. בריכה קבועה, הבנויה בהיתר כחוק, תורמת להשבחת הנכס באופן משמעותי ובכך גם מגדילה את היכולת של בעל הנכס למכור אותו בעתיד בשווי גבוה יותר".
האדריכל עדי רובננקו ממשרד רובננקו אדריכלים, שתכנן את פרויקט פסגת ים בעיר חדרה שבו בכל מרפסת יש בריכה, מתייחס לתכנון הפרויקט ולעובדה שחיוני לקחת בחשבון את נושא הבטיחות כבר בשלבים הראשונים של הפרויקט. "בפרויקטים שבהם מתכננים בריכות כחלק מהפרויקט בשטחים המשותפים או בתוך הדירות, משלבים כבר בתחילתה של עבודת התכנון יועץ בריכות ויועץ בטיחות. אלו אלמנטים שמשפיעים על התכנון עצמו. אחד הנושאים הבולטים שנלקחים בחשבון במסגרת התכנון הוא נפילה של ילדים או מבוגרים לבריכה ומחוצה לה, ולכן יש תקנים ספציפיים למעקות בטיחות או מדרגות.
"בעבר תכנון של בריכה בפרויקט היה אלמנט ייחודי, אך היום יש יותר פרויקטים שמתכננים בהם בריכות על הגג או ממש במרפסת של הדירה או הפנטהאוז, וחשוב לתת יחס למיקום של הבריכה במרפסת. בפרויקט בחדרה תכננו את הבריכה כך שתתפרס על חלק אינטגרלי של השטח הכללי של המרפסת. מרפסות שנושאות עליהן בריכות מתוכננות גם הן באופן שונה, בעיקר מטעמי קונסטרוקציה. הן צריכות להיות מתוכננות מראש עם אלמנטים קונסטרוקטיביים שיכולים לשאת את עומס המים ומשקל הבריכה ומערכות ההפעלה השונות שלה. בפרויקט בחדרה גובה הקומות הוא 4.5-5 מטרים, במקום גובה סטנדרטי של 3-3.5 מטרים, וזה שינוי דרמטי בגלל הבריכות. במקרה הזה הבריכות בפרויקט שקועות. מפלס המרפסת הוא המפלס העליון של המים בבריכה. זאת במקום ההגבהה הנהוגה בדרך כלל בתכנון בריכות".

"חלק אינהרנטי מהתכנון"

עו"ד יוני שורץ, ראש מחלקת תכנון ובנייה במשרד עוה"ד גינדי כספי ושות', מספר שהבריכות כבר נכנסו לתכנון הראשוני ואינן תוספות של הרגע האחרון. "אם בעבר בריכות שחייה היו נחלתן של הווילות צמודות הקרקע ביישובים יוקרתיים ולאוכלוסיית האלפיון העליון בלבד, המציאות בשוק הנדל"ן הישראלי משתנה", הוא אומר. "כיום בריכות שחייה הן כבר חלק אינהרנטי מהתכנון, לא רק בבתים צמודי קרקע, אלא גם בבנייה רוויה. עובדה זו מקבלת משנה תוקף מהחלטת ועדת הערר המחוזית לתכנון ובנייה מחוז מרכז שהתקבלה לאחרונה, ולראשונה מתייחסת לשיקולים המנחים שאותם יצטרכו מוסדות התכנון לבחון, בעת דיון בבקשה להיתר בנייה להקמת בריכת שחייה פרטית בבניין מגורים.
"עד כה לא היו קריטריונים ברורים מתי ניתן להקים בריכה בבניין משותף, ובמהלך השנים היו בקשות רבות להיתרים, שמוסדות התכנון התחבטו בהן. ההחלטה עושה סדר בתחום וקובעת 12 פרמטרים לאישור בניית בריכה פרטית בבניין מגורים: הנטייה לאשר בריכות תפחת ככל שמועד אישור התוכנית החל מאוחר יותר; אם הבקשה מוגשת לפני שהבניין הושלם; ככל שדירות רבות יותר תושפענה מפעילות הבריכה; ככל ששטח הבריכה גדול יותר; אם ישנם מטרדים או מפגעי רעש נוספים בסביבת הבניין; תיבחן השפעת הבריכה על תשתיות הבניין ואיכות חיי הדיירים בבניין ובבניינים סמוכים; השפעתה על חזות הבניין; שיקולי בטיחות; המרחק של הבריכה מדירות אחרות; נדרש להשוות בין החלופות של שימוש סביר בבריכה ובין שימוש סביר אחר שממילא מותר; ולוודא שהבריכה לא מייצרת רעש גבוה מעל דירות אחרות".
נשאלת השאלה האם כמו בכל בנייה חדשה, גם במקרה של בריכה מבקש ההיתר עשוי להיתקל בהתנגדויות השכנים. עו"ד דקלה מוסרי טל, בעלים של מוסרי, טל - עורכי דין ויו"ר ועדת ערר מחוז חיפה לשעבר, משיבה: "הקמת בריכות בחצרות פרטיות הפכה לדבר שבשגרה ולחלק אינהרנטי מחוויית המגורים בצמוד קרקע. כיום ברוב הישובים קיימת תוכנית מקומית שמסדירה את הנושא, אבל גם במקומות שבהם אין תוכנית, הוועדות המקומיות נוטות לאשר את הקמת הבריכות, תוך מתן הקלות בקווי הבניין. סיכויי ההתנגדות של שכנים להקמת הבריכה נמוכים, שכן טענות כמו רעש אינן תופסות.
"לצד הקמת הבריכות בחצרות פרטיות, יש כיום מגמה של תוספת בריכות פרטיות בדירות פנטהאוז או דופלקס וגם של תוספת בריכות ציבוריות על גגות בניינים. במקרים כאלו יש התנגדויות שעשויות להתקבל, בעיקר סביב טענות קונסטרוקטיביות, שהמשקל של בריכה או ג'קוזי על הגג עלול לפגוע ביציבות המבנה כולו".
עו"ד צבי שוב, שותף במשרד שוב ושות', מציין שהרשות המקומית תבדוק בעת קבלת ההיתר האם אין מניעה תכנונית על-פי התוכניות החלות להקמת הבנייה. "גישת ועדות התכנון וועדות הערר היא גישה מקלה, לפיה בארץ חמה כמו ישראל על פניו ייעוד למגורים כולל בתוכו גם אפשרות להקמת בריכה פרטית. ולכן גם תוכניות בניין עיר שבהן אין התייחסות לאפשרות הקמת בריכה, עדיין ניתן על פניו לקבל היתר, עם זאת עדיין צריך לבדוק את ההתאמה במקום הספציפי ואת מידת הפגיעה בשכנים למשל בכל הקשור לבנייה במסגרת קווי הבניין, מטרדי רעש וכדומה". 

רוצים בריכה? זה מה שאתם חייבים לדעת

בניית בריכה בבית פרטי או התקנת בריכה במרפסת היא מהלך אפשרי, אבל מורכב. יש שורה של דברים שחשוב לקחת בחשבון. ערן לוינסון ואוהד חיזי מ"אמנות הגינה הקסומה" סייעו לנו בשורה של דגשים בתחום.
ערן לוינסוןערן לוינסוןיח"צ
האם בכל בניין ועל כל מרפסת אפשר להוסיף בריכה? לא בכל מרפסת ניתן להקים בריכה. החוק מחייב את הקבלנים להקים את המרפסות כך שיוכלו לתמוך ב-350 ק"ג על מ"ר. רק לשם ההבנה, כאשר אנחנו מניחים בריכה על מרפסת (אפילו בסיסית) בגובה של 70 סנטימטר - משקלה, כולל המים, עוברים את ה-700 ק"ג למ"ר. לכן יש לבדוק עם הקונסטרוקטור האם בוצעו חיזוקים לתמיכה בבריכה. לרוב האזורים המחוזקים בבנייני מגורים נמצאים מעל פיר המעלית ומעל הממ"דים.
האם צריך מהנדס במקרה של הוספת בריכה במרפסת? כן, יש צורך בבדיקה עם מהנדס או קונסטרוקטור לפני כל הנחת בריכה על מרפסת.
איך בונים בפועל בריכה במרפסת גג בבניין? מאיזה חומרים? לרוב מניחים בריכות אינקטס או פיברגלס על מרפסות בגלל המשקל הקל יחסית. בריכת בטון כבדה מאוד ודורשת חיזוקים רבים.
מהם התנאים הדרושים להקמת בריכה במרפסת? לאחר שפתרנו את בעיית המשקלים, יש עוד כמה דברים חשובים: יש לדאוג לכיסוי בטיחותי או גדר בטיחותית היקפית, למשוך נקודות מים וניקוז לאזור הבריכה ולרוב גם ארון חשמל (תלת-פאזי) שיוכל לתמוך במערכות הבריכה והחימום. בנוסף מומלץ לדאוג למשטחים שאינם מחליקים סביב הבריכה, ולהגבהת מעקות המרפסת באזורים הסמוכים לבריכה.
מהם צעדי הבטיחות שיש לקחת בחשבון? כל בריכת שחייה צריכה להיות מגודרת באמצעים שימנעו גישת ילדים אל שפת המים. הגידור צריך למנוע באופן פיזי את האפשרות לטפס מעליו, לזחול מתחתיו או לעבור דרכו. כאשר הגידור הוא קבוע - יש להתקין בשער הכניסה מנעול עם אפשרות לנעילה אוטומטית. המנעול צריך להיות מותקן בגובה, מעבר להישג ידם של ילדים. יש להתקין נעילה גם בדלתות ובשערי הבית, הפונים לעבר הבריכה, במקום גבוה, מעבר להישג יד הילדים.
על שערי הכניסה לבריכה ועל דלתות הגישה לבריכה מומלץ להתקין אזעקה קולית, שתפעל כאשר הדלתות נפתחות באופן לא מבוקר - מבלי שהאזעקה נוטרלה. כאשר הבריכה בנויה מעל מפלס הקרקע - יש להתקין אמצעים יעילים למניעת טיפוס מהקרקע אל שפת הבריכה, או לדאוג להסיר סולמות, המאפשרים כניסה אל הבריכה, כאשר הבריכה איננה בשימוש.
מומלץ להשתמש בהתקנים המאפשרים לכסות את פני המים, כאשר הבריכה איננה בשימוש (אם ההתקנים האלה מונעים לחלוטין את הגישה אל המים, הם יכולים לבוא במקום גידור).
איך מקימים ומתחזקים? תהליך ההיתר לוקח זמן ורוב החברות ינקבו במחיר של הבריכה בלבד, ולא יכללו את עבודות החפירה והפינוי ואת עבודות הביסוס. יש לבקש הצעת מחיר כוללת של כל העבודות הנדרשות. מומלץ לבחור בעל מקצוע שיכול לעשות גם את עבודות העפר והפיתוח וגם הבריכה, כדי שלא יקרה מצב שבמקרה של תקלה, בעל המקצוע "יגלגל" את האחריות לגורם אחר שהיה מעורב בפרויקט. עלויות התחזוקה נמוכות יחסית, וכוללות את החשמל לחימום הבריכה (בחורף), המלחים ועלויות חודשיות של בעל מקצוע שמגיע לתחזוקה שוטפת, זאת אם בעל הבריכה לא יבחר לעשות את הניקוי והוספת המלחים בעצמו.
כמה זה עולה? עלות בריכת פיברגלס עשויה לנוע בין 30 אלף שקל ל-90 אלף שקל, תלוי בגודל ובאבזור. בריכה מתועשת תעלה בין 100 אלף שקל לכ-180 אלף שקל, תלוי בגודל ובאבזור, ועלות בריכת בטון מתחילה לרוב מכ-200 אלף שקל ועשויה לעלות גם הרבה יותר.