הקלות לצרכני מים בעקבות המלחמה: רשות המים אישרה בהליך מזורז לתת הקלות בחשבון המים לצרכנים וליישובים שמארחים מפונים או מתפנים. כן אישרה דחיית תשלומים לצרכנים מגויסים, יישובים מפונים ומשפחות נרצחים, חטופים ונפגעים; כשבמקביל תאגידי המים יוכלו לצמצם את שעות המענה הפרונטלי ויוכלו לקחת את הזמן בהחלפת מדי מים.
3 צפייה בגלריה
(צילום: באדיבות תאגיד המים, מים אביבים)

דחיית תשלומי מים למפונים, למגויסים ולמשפחות הנפגעים

לפי רשות המים, הוצאו הנחיות לתאגידי המים ולרשויות המקומיות על יישום החוק לדחיית תשלומים של משרתי כוחות הביטחון, משפחות החטופים והנרצחים, ומועצת רשות המים החילה את אותן הוראות גם על שאר ספקי המים במשק.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
כמו כן, רשות המים הנחתה את חברת מקורות לעכב משלוח חשבונות מים ליישובים שפונו בשל מצב המלחמה ובשלב זה לא לגבות חשבונות שנשלחו כבר.
3 צפייה בגלריה
כיתות הכוננות
כיתות הכוננות
הוצאו הנחיות על יישום החוק לדחיית תשלומים של משרתי כוחות הביטחון, משפחות החטופים והנרצחים
מדובר בדחייה של תשלום עבור חודש ספטמבר בשלב זה. עם זאת, לא נמסר האם הם יקבלו את התשלומים יחד עם התשלומים הבאים ויאלצו לשלם בבת אחת סכום גבוה. כן לא ברור מדוע שלא יבוטלו עבורם תשלומי המים לאור הטרגדיה שעברו.

הקלות למארחים - למה לא מהטיפה הראשונה?

מי שמארח תושבים שהתפנו מבתיהם באזורי הקרבות - יכול לקבל מעתה תוספת של מים בתעריף הנמוך של המדרגה הראשונה בחשבון. מדובר בהנחה של כ-45% בחלק מהצריכה ורק בתנאי שעוברים צריכה של כמות מסוימת, שכן התעריף הנמוך (7.897 שקלים לקוב) נקבע עד צריכה של 3.5 קוב (שמעליה התעריף עולה ל-14.492 שקל).
כדי לקבל את ההקלה יש להודיע לתאגיד המים על תוספת הנפשות בבית ולתת לו מספרי ת.ז של המתארחים. כך יוכלו לקבל עוד 3.5 קוב לכל נפש שמתארחת.
שימו לב שמשום מה, זאת הנחה שתלויה בכמות הנצרכת: במקום לתת למארחים הנחה מהטיפה הראשונה הנצרכת, נותנים הנחה על צריכה גבוהה שחלק מהצרכנים לא מגיעים אליה. יחד עם זאת, עם הגדלת מספר הנפשות בבית, גדל הסיכוי לעבור צריכה של 3.5 קוב. כך או כך מדובר בהנחה זניחה שאינה על כל החשבון.
לשאלה האם מדובר במפונים מיישובי העוטף וגבול הצפון בלבד, ענו ברשות כי מדובר במפונים ובמתפנים מכל סוג. לדוגמה, אם משפחה מגוש דן החליטה לעזוב את דירתה משום שהיא נטולת ממ"ד או מקלט ועברה להתארח אצל משפחה ביישוב אחר - גם משפחה זאת זכאית להקלה. כלומר: ההקלה מיועדת לכל מי שהתפנה בגלל המצב.
3 צפייה בגלריה
פינוי התושבים בקריית שמונה
פינוי התושבים בקריית שמונה
פינוי תושבים בקריית שמונה. מי שמארח מפונים חשבונו יחושב על בסיס התעריף הנמוך גם עבור אורחיהם
(צילום: אפי שריר )

מארחים מפונים? כך תקבלו הנחה

מי שמארח מפונים צריך למסור הצהרה לספק המים על מספר המתארחים אצלו וכן את ומספרי הזהות שלהם וחשבונו יחושב על בסיס התעריף הנמוך לשירותי מים וביוב גם עבור אורחיהם ("כמות מוכרת").
אפשרות דומה תהיה גם לקהילות המארחות בהתנדבות יישובים שהתפנו מבתיהם. לקהילות אלו ניתנה אפשרות להגדיל את הכמות שהקהילה רוכשת מחברת מקורות בתעריף המופחת של 'כמות מוכרת', לפי מספר מתארחים. גם כאן יצטרכו הקהילות לתת שמות ומספרי ת.ז של מתארחים.
עוד נמסר כי "במקרים בהם מתארחים תושבים לאורך זמן במקומות שאינם משמשים בדרך כלל למגורים, ניתנה אפשרות להגדיר גם אותם כ'יחידת דיור' ולקבל בחשבון המים כמות מים במחיר המופחת של 'כמות מוכרת'".
לשם כך, צריך יהיה לפנות לספק המים ולעדכן אותו שהחניון או מתחם האוהלים משמש לאירוח מספר כלשהו של אנשים. לספק את מספר וזהות המתארחים ולהגדירו כך כיחידת דיור.

הקלות לתאגידים על חשבון הצרכנים

במקביל הרשות מקלה גם על תאגידי המים: הם קיבלו הקלות בחובת דיווח לרגולטור וכן קיבלו הקלות בנוגע להחלפת מדי מים וזמן טיפול בפניות ציבור.
בימי שגרה, התאגידים מחליפים מדי מים תוך 5 או 6 שנים - תלוי בסוג המד. כעת התאגידים יוכלו לבקש אישור להחליף מדי מים תוך 45 יום מתום תקופת החירום במקום החלפה מיידית. מדובר במדי מים שתקופת השירות שלהם הסתיימה בתקופה שמיום 7 באוקטובר 2023 ועד ליום 7 בדצמבר 2023 .
בנוסף, מנהל רשות המים יוכל לאשר "לצמצם את הפעילות במרכז שירות הלקוחות ובלבד שנשמרו, ותוגברו במידת הצורך, ערוצי השירות המקוונים והדיגיטליים".
בכמה לצמצם? נמסר כי הרשות מקבלת פניות פרטניות מתאגידים לצמצום שעות עבודה פרונטליות - שכן יש בימים אלה מיעוט פונים באופן הזה. כיום המוקדים עובדים חמישה ימים בשבוע, פעמיים בשבוע גם אחה"צ. לא נמסר לכמה שעות תצומצם הפעילות ואיפה.
כמו כן, תאגיד יכול לבקש גם להאריך את המועד האחרון למתן מענה בכתב לפניית צרכן (בכתב או בעל פה) מ-14 ימי עסקים לעד 21 ימי עסקים, או עד 36 ימי עסקים אם מדובר בפנייה הדורשת בדיקות או פעולות נוספות, במקום 28 ימי עסקים.

הקלות לחקלאים

עוד נמסר מהרשות כי נקבעו הקלות לחקלאים שסובלים ממחסור בעובדים ומבעיות גישה לשטחים החקלאיים: "במטרה להקל על המשך הפעילות החקלאית היכן שניתן לקיימה, אושרה האפשרות לספקי מים להמשיך אספקת המים לחקלאים מעבר להקצאה השנתית לשנת 2023", כך נמסר.
כן נמסר: "בוטלו תעריפי חריגה לחקלאים שישתמשו בשנת 2023 בכמות מים גדולה מההקצאה ( מדובר בהגדלה של כ-30% בצריכת מים שפירים מ.ק), מתוך הבנה שבתקופה זו החקלאים יתקשו לטפל בהגדלת הקצאות וקיימת חשיבות בהמשך הפעילות החקלאית היכן שניתן. המשמעות היא שהחקלאים לא יצטרכו לשלם השנה תעריפי חריגה.
"הוקדמה מינואר 2024 הפחתה בתעריף מי השפד"ן ב - 24 אגורות, שעיקר השימוש בו הוא להשקיה בנגב המערבי. ההפחתה תחול על צריכת מים מתחילת 2023.
"כן נדחו מועדים החלפת מדי מים, במקרים שבהם תנאי הלחימה אינם מאפשרים לפעול להחלפתם".