אינטרנט על גבי תשתית חברת החשמל: יוזמה חדשה של חברת החשמל לפריסת אתרים סלולריים זעירים על רשת חלוקת החשמל קיבלה את אישור שר התקשורת שלמה קרעי. מטרת התוכנית: הרחבת הכיסוי ועיבוי רשתות הסלולר לקראת פריסה מלאה של דור 5 בישראל, בלי להקים אתרים חדשים. היוזמה עוד צריכה לעבור החלטת ממשלה.
חברת החשמל הציגה לאחרונה לשר התקשורת את המיזם שמטרתו לקדם פרישה של אתרים סלולריים זעירים (SCaaS) על רשת חלוקת החשמל. במדינות אחרות בעולם כבר יש אתרים כאלה על גבי עמודי חשמל. החברה אף קיימה מספר פגישות עם הצוותים המקצועיים במשרד.
> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
אנטנת דור 5 של אריקסון
אנטנת דור 5 של אריקסון
אנטנת דור 5
(צילום: אריקסון)
במסגרת היוזמה, "חברת החשמל תמצה את תשתית מערך עמודי החשמל הממוקמים בשטח אזורים אורבניים עליהם יותקנו מיקרו משדרים, שיתנו כיסוי תקשורתי איכותי לתושבי המדינה", כך נמסר ממשרד התקשורת.
אם התוכנית תאושר - חברת החשמל תוכל לגבות עמלה מחברות הסלולר שישתמשו באנטנות שלה. היא כבר עושה זאת באינטרנט: במסגרת חברת IBC היא מאפשרת שימוש בסיבים אופטיים בתשתית שלה עבור אינטרנט מהיר מאוד עבור החברות סלקום ו-HOT. בכוונת החברה לעשות שימוש דומה בתשתית שלה גם עבור חברות הסלולר. לפי שעה, חברת החשמל לא מתכוונת להשיק מותג סלולר משלה.
ישראל נמצאת מאחור מבחינת פריסת דור 5 לעומת אירופה וארה"ב וחברות הסלולר מתקשות לפרוס אנטנות אפילו אחרי שניתנו להן הקלות בדמות שיתוף אתרים (שימוש של כמה חברות באותו אתר). פריסת אנטנות דור 5 דורשת יותר אנטנות מדור 4.5 ועוד לא הגיעה ל-50%.
שר התקשורת כתב במכתב למנכ"ל חברת החשמל מאיר שפיגלר, כי "לאחר המלצה שקיבלתי ממנכ"לית המשרד, ברצוני לברך על קידום המיזם והאפשרות לשימוש מסוג זה בתשתיות קיימות של חברת החשמל, באופן שיסייע לפריסה רחבה יותר של תשתיות סלולר דור 5 בישראל. במסגרת זו, הצוותים המקצועיים במשרד ימשיכו לנהל בתקופה הקרובה שיח עם חברת החשמל במטרה לסכם את האופן שבו ניתן יהיה לקדם את היוזמה בצורה המהירה ביותר תוך שמירה על מצב שוק תחרותי באיכות ובמחיר. כיסוי וקליטה סלולרית מיטביים בצירים וביישובים הכרחיים בשגרה וביתר שאת בשעת חירום".
מנכ"ל חברת החשמל, מאיר שפיגלר, מסר בהודעה לעיתונות כי מדובר בשילוב ידיים שיאפשר פריסה מהירה יותר של רשת דור 5, תוך צמצום הפגיעה במרחב הציבורי: "במינימום שינויים סביבתיים, ובמקסימום תמורות לציבור תוך כדי מיזעור הוצאות. חברת החשמל תעמיד ותתחזק את התשתית וחברות התקשורת ישתמשו בה".