ענף הנדל"ן בשנת 2023 נקלע למשבר חמור, עוד בטרם החלה המלחמה בעזה, על רקע העלאות הריבית והצניחה בביקושים, שהובילו לכישלון של לא מעט מכרזים לבניית דירות. נתונים שפורסמו היום (שני) לסיכום השנה שהסתיימה הלילה מצביעים על צניחה בהיקף שיווק הקרקעות למגורים על ידי רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) ומשרד הבינוי והשיכון, לצד ירידה בהיקף העסקאות שנחתמו עם יזמים ובהכנסות מנדל"ן. למרות זאת, במשרד השיכון וברמ"י מדגישים כי ביחס לאתגרים, מדובר בנתונים מעודדים.
על פי נתוני רמ"י, ב-2023 הושלמו מכרזים להקמת כ-60 אלף דירות חדשות, זאת לעומת עסקאות שנחתמו לבנייה של 81 אלף דירות ב-2022 - ירידה של 26%. ירידה מתונה יותר של 13% נרשמה בהיקף שיווק הקרקעות למגורים, לאחר שהשנה שווקו קרקעות לבנייה של כ-93 אלף דירות, לעומת אשתקד שהייתה שנת שיא של שיווקים עם כ-107 אלף דירות.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
אתר בנייה
אתר בנייה
עסקאות ל-60 אלף דירות השנה, לעומת 81 אלף דירות אשתקד
(צילום: shutterstock)
כ-42% מכלל הקרקעות שווקו במסלול מחיר מטרה (תוכניות דיור מוזל) להקמה של כ-39 אלף דירות לזכאים חסרי דיור, זאת לעומת כ-46 אלף דירות מוזלות אשתקד – ירידה של כ-15%. בסך הכול הושלמו מכרזים לבנייה של 118 אלף דירות במסגרת תוכניות דירה בהנחה, כאשר השנה מדובר במכרזים שהושלמו לבנייה של כ-10,000 יחידות דיור מוזלות. זאת לעומת שנת 2022, אז הושלמו מכרזים לבנייה של כ-20 אלף יחידות דיור מוזלות – צניחה של כ-50%.
עוד עולה מהנתונים כי רק 4% מהקרקעות השנה שווקו לטובת פרויקטים להשכרה ארוכת טווח – כ-4,000 יחידות דיור ב-2023 לעומת 6,000 יחידות דיור להשכרה לטווח ארוך בשנה שעברה; וכ-3% מהקרקעות בלבד שווקו לטובת דיור מוגן.
אשר להכנסות רמ"י מנדל"ן, השנה הן הסתכמו בכ-31 מיליארד שקל – ירידה של כ-25% לעומת אשתקד, אז רשמה הכנסות בגובה של כ-41 מיליארד שקל. לגבי ההוצאות, 4.2 מיליארד שקל הושקעו בפיתוח תשתיות; 2 מיליארד שקל בתשלומי חלף היטל ההשבחה לרשויות המקומיות; 1.6 מיליון שקל בפינוי מחנות צה"ל; 600 מיליון שקל בפדיון קרקעות; 500 מיליון שקל בפרויקט המטרו; 110 מיליון שקל בטיהור קרקעות; וכמעט 400 מיליון שקל בהסכמים מול חברת החשמל ובית החולים שיבא. בנוסף, רמ"י העריכה את ההנחות על הקרקעות ב-9 מיליארד שקל.

"שיווקנו קרוב ל-100 אלף יחידות דיור"

ברמ"י הציגו דוגמאות לצניחה במחירים ליחידת קרקע במכרזים בולטים. כך למשל, במכרז בבנייה רוויה בשכונת רמות יורם בנתיבות, צנח המחיר ליחידת קרקע בתוך חצי שנה בכ-40% מסכום של כ-506 אלף שקל במאי השנה לסכום של כ-300 אלף שקל בדצמבר. במכרז לשוק החופשי במערב קריית גת נרשמה ירידה של 11% בין ספטמבר לדצמבר השנה – מסכום של כ-433 אלף שקל ליחידת קרקע לפני כ-3 חודשים לסכום של כ-385 אלף שקל כעת.
2 צפייה בגלריה
יהודה מורגנשטרן, מנכ"ל משרד השיכון יצחק גולדקנופף, שר השיכון ינקי קוינט מנכ"ל רשות מקרקעי ישראל
יהודה מורגנשטרן, מנכ"ל משרד השיכון יצחק גולדקנופף, שר השיכון ינקי קוינט מנכ"ל רשות מקרקעי ישראל
משמאל לימין: יעקב קוינט, מנכ"ל רמ"י; יצחק גולדקנופף, שר הבינוי והשיכון; ויהודה מורגנשטרן, מנכ"ל המשרד
(צילום: אלעד זגמן, ענבה, לע"מ)
שר הבינוי והשיכון, יצחק גולדקנופף, אמר עם פרסום הנתונים כי "למרות הריבית הגבוהה, שהגיעה השנה לשיא של קרוב לשני עשורים, והמלחמה שפרצה לקראת סוף השנה, רמ"י שיווקה קרוב ל-100 אלף יחידות דיור, נתון מעולה בהתחשב באתגרים. עם זאת, אנחנו לא נחים על זרי הדפנה, ומקווים להגיע בשנה הבאה לכמות שיווקים גבוהה יותר בצורה משמעותית, במטרה להביא לירידת מחירים ולדיור בר השגה לטובת כלל אזרחי ישראל. גם בימים אלו, לצד הסיוע למאמץ המלחמתי בעורף, במשרד הבינוי והשיכון וברמ"י עמלים להביא עוד בשורות לעם ישראל בתחומי הדיור, בכל חלקי מדינת ישראל".
יעקב קוינט, מנכ"ל רמ"י, הוסיף: "שנת 2023 הייתה שנה מאתגרת גם בתחום ניהול הקרקעות. החל מעליות הריבית החדות, דרך שוק רווי בקרקעות, הצפי לבחירות ברשויות המקומיות ולבסוף המלחמה שפרצה ברבעון האחרון של השנה. למרות זאת, אנו מציגים נתונים המצביעים על כך שניהול הקרקע ברמ"י התאפיין בגמישות ובתגובה מיידית לתנודות בשוק, תוך מתן מענה לבעיות שנוצרו וכך הצלחנו להתמודד עם האתגרים הקיימים. אנו תקווה שהמלחמה תסתיים במהרה ושנוכל לפעול לשיקום המדינה, כאשר לרמ"י כגורם הממונה על ניהול הקרקעות יש חלק חשוב בסיוע לתנופת הפיתוח והחזרת המשק לקדמותו ולפריחתו".