בשיתוף אתר "המקצוענים"
חדר ארונות הוא חלום של רבים, אך כדי שהשימוש בו לא יהפוך לסיוט, יש לדאוג לתאורה נוחה ולאוורור שלו. כך, גם חלל קטן יחסית, יהפוך את חווית ההתארגנות לפני יציאה מהבית להרבה יותר נעימה.
בשנים האחרונות, ישנו דגש הולך וגובר לחוויית מגורים. אם בעבר, מטבח היה רק מטבח, היום הוא מרכז הבית שהופך את דייריו למאסטר שפים מארחים.
10 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
אם חדר רחצה היה לא יותר ממקלחון להתארגנות זריזה. כיום חווית הרחצה הפכה לשם דבר, עם דגש על חווית ספא ומיינדפולנס ביומיום.
לכן, לא פלא שגם חווית ההתארגנות, גרמה לרבים להשקיע קצת יותר בחדר הארונות.
זה יכול להיות תכנון של ארון גדול אך מואר ומתוכנן בקפידה, פינת ארונות בסוויטת הורים או חדר של ממש שעושה כבוד לחפצים ולמלאכת ההתארגנות.
תוספת של תאורה בחדרי ארונות לא חייבת להיות יקר במיוחד, שכן בכל תקציב ניתן לשדרג משמעותית את ההתנהלות ביומיום, עם מעט מחשבה ותכנון.
איך מתכננים את התאורה? מדוע בטיחות ופרקטיות חייבים להילקח בחשבון מראש? איך בוחרים גוון שיגרום לכם לראות את עצמכם ואת הבגדים בגוון האמיתי שלהם? הנה כל מה שכדאי לדעת בכדי שחדר הארונות לא ירגיש כמו כוך קטן ומחניק שלמצוא בו חולצה הופך למשימה מסובכת.
10 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

שילוב של כמה סוגי תאורה לצרכים שונים

תאורה מרכזית: זוהי תאורה שלרוב ממוקמת במרכז התקרה ומאפשרת התמצאות מהירה, וזורקת אור לכלל החלל.
היא לרוב, בנוסף לתאורה ממוקדת, ולא כדאי לוותר עליה גם אם יש לכם תאורה בתוך הארונות.
כדאי מאוד שהתאורה המרכזית תהיה בגוון הקרוב ביותר לתאורת יום טבעית, על מנת שהחלל יהיה כמה שיותר מואר ושתוכלו לראות את הגוונים של פרטי הלבוש בצורה מדויקת ככל האפשר.
ברגע שהספקטרום של האור והטמפרטורה שלו קרובים לאור השמש, התאורה נחשבת ליותר 'פונקציונלית'.
10 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
זכרו, זהו חלל שלא שוהים בו זמן רב, והתאורה בו אינה צריכה להיות תאורת אווירה, אלא תאורה פרקטית שתשרת אתכם ביומיום ותקל על מציאת החפצים במהירות.
תאורת אווירה נחשבת למעומעמת יותר, והיא גורמת לבגדים להיות צהובים יותר מאשר הם בפועל.
10 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
אם זהו חלל שבו גם מתאפרים, זה עוד יותר חשוב שהתאורה בו תהיה כמה שיותר קרובה לתאורת יום טבעית.
איך יודעים לבחור את גוון הנורות? נהוג לכנות תאורת יום כתאורה "קרה" (או בעלת גוון לבן יותר) ותאורת אווירה כתאורה חמה (או בעלת גוון צהוב יותר).
תאורה ממוקדת בתוך הארונות: תאורה זו אמורה להאיר פינות חשוכות במדפים ובמגירות, ולאפשר התמצאות קלה יותר ביומיום.
היא מונעת מצב שבו אתם עושים 'צל' עם הגוף שלכם ומסתירים את תכולת הארונות.
10 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

10 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
בנוסף, היא מאפשרת שימוש בחדר זה גם אם הוא בקרבת חלל חדר השינה, שכן היא ממוקדת ופנימית ולכן פחות מפריעה לבן-זוג בזמן שהוא ישן.
קיים כיום מגוון גדול של פסי לד שניתן להצמיד בקלות באמצעות בטריות, ושאינם מצריכים תשתיות מורכבות יותר ויקרות. כדאי למקם אותם מתחת למדפים, בצדי הקירות הפנימיים של הארון ובתוך המגירות.
תאורה מכיוון התקרה אל פנים הארון: אפשרות נוספת היא להיעזר בפסי צבירה הממוקמים בתקרה שבסמוך לחזיתות הארונות. וכך, כשפותחים את הדלתות, הגוף אינו מטיל צל על תכולת הארון.

למתקדמים - נורה עם הצהרה: אם חדר הארון קטן יחסית, מוטב שגופי התאורה יהיו צמודים לקיר או לתקרה.

לעומת זאת, בחדר מרווח יותר, בהחלט ניתן להתפרע עם נברשת דרמטית, בעלת 'הצהרה' בהתאם לסגנון העיצוב. בכך, תרוויחו לא רק אור ואווירה, אלא גם אמירה עיצובית בולטת שתקפיץ את המראה הכללי של החדר.
10 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
לא מדובר בהוצאה גדולה במיוחד, לאור מגוון גופי התאורה הקיימים בשוק. ויש גם גופי וינטג' יד שנייה שבהחלט ישדרגו את הלוק באפס מאמץ ובתקציב נמוך יחסית.

מעל, מתחת או בצדדים? התייחסו לכיוון התאורה כדי להימנע מצללים

מעבר לבחירה בגופי התאורה ובגוון שלהם, יש חשיבות רבה למיקום של גופי התאורה. יש להתייחס לצל שהם יטילו, למיקום שלכם ביחס לארונות ולזווית ההתקנה.
זה אולי נשמע שולי וקטנוני, אבל זה בדיוק מה שיעשה את ההבדל בנוחות ההתמצאות שלכם בחדר הארונות.
אם יש לכם בחדר זה גם מראת אורך או מראה המשמשת לאיפור, העדיפו מיקום של גופי התאורה מצדי המראה לכיוון פנים החדר.
כך, פיזור האור יהיה אופטימלי, ויאפשר לכם להתארגן בנוחות מבלי לרוץ לחדר הרחצה, שלרוב בו התאורה 'חזקה' יותר.
10 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

קווי או אלחוטי?

ישנה אפשרות לפרוס תאורה בחדרי ארונות באמצעות חיבור קווי, אל אלחוטי. ממש כמו במערכות אזעקה, שתי האפשרויות קיימות.
אם אתם לא מעוניינים לקדוח בתוך תקרות וקירות, תוכלו להצמיד פסי תאורה אלחוטיים. אלו, נטענים או מופעלים באמצעות סוללות.
10 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

ידני או אוטומטי?

מעבר לפינוק ונוחות השימוש, היתרון של תאורה אוטומטית הוא החיסכון בחשמל. זו, תידלק רק בזמן שאתם נמצאים בתוך החדר, או פותחים את אחת מדלתות הארונות או המגירות.

פס לד, פס צבירה או פנס לד?

גופי התאורה מגיעים בווריאציות שונות: זה יכול להיות פנס תאורה שהוא גוף שטוח שבתוכו לד מובנה, פס צבירה שלרוב תולים על התקרה, אליו מחוברים ספוטים שניתן לכוון בקלות ובהתאם לצורך ופסי תאורה בעלי גם דביק שניתן להצמיד לקירות הארונות והמגירות.

הפרד ומשול: שליטה נפרדת בגופי התאורה תאפשר נוחות רבה

בין אם באמצעות חיישני תנועה אוטומטיים ובין אם באמצעות מתגים נפרדים, הרי שהפרדת השליטה בתאורה מאוד נוחה, בייחוד בחדר מסוג זה.
לא בכל כניסה שלכם לחדר תרצו שכלל האורות יידלקו בו. לעתים, מספיק שיידלק רק האור במגירה ספציפית שאתם רוצים לפתוח.
כמו כן, כדאי להוסיף גוף תאורה חלש במיוחד להתמצאות בחדר, בזמן שהפרטנר שלכם ישן.
אפשרות נוספת היא להתקין מתג תאורה עם דימר, שיאפשר הדלקה של אור חלש במיוחד בשעות הקטנות של הלילה או בשעות הבוקר המוקדמות.
10 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

חשבו גם על בטיחות

בגלל שמדובר בחלל קטן ומלא בבגדים דליקים, ובשל הקרבה של גופי התאורה אליהם, חשוב מאוד להיזהר בבחירה של גופי התאורה והנורות. יש להימנע מבחירה בגופי תאורה ונורות בעלי נטייה להתחמם, ולהעדיף נורות לד, שכן הן נחשבות לבטיחותיות יותר.

גופי תאורה משולבים עם מאוורר

אם חדר הרחצה אינו כולל חלון, והוא מחניק מעט, זכרו שישראל היא מדינה חמה. הצטברות של לחות בחלל זה, יכולה לגרום לעובש בבגדים לאורך זמן ולריחות לא נעימים.
זה יהפוך את חווית השהות בחדר זה למחניקה ומלחיצה. לכן, אם יש באפשרותכם להתקין מאוורר תקרה ואף שואב אוויר (ונטה), תחלופת האוויר בחדר זה תהיה הרבה יותר טובה.
למדריכים נוספים בתחומי חשמל או נגרות לחצו על הקישור
פורסם לראשונה: 14:15, 06.03.23