משרד רה"מ ישלם עד חצי מיליון שקל בשנה לתת אלוף (במיל') גל הירש כיועץ ומתאם בענייני החטופים והנעדרים. כך עולה מחוזה העסקה של הירש שנחשף על ידי משרד רה"מ. תקופת ההתקשרות עם הירש תהיה עד שנה עם אופציה להארכה לתקופה נוספת של עד שנה אחת. בנוסף לשכר - הירש יקבל הוצאות בסך של עד 60 אלף שקל בשנה.
בסך הכל היקף ההתקשרות עם הירש לשנתיים עומד על 1,114,440 שקל לא כולל מע"מ וכולל הוצאות.
1 צפייה בגלריה
גל הירש
גל הירש
גל הירש
(צילום: מוטי קמחי)

ועדת המכרזים של משרד רה"מ בראשות מנכ"ל המשרד יוסי שלי, אישרה את ההתקשרות בהליך של פטור ממכרז. ההתקשרות של משרד רה"מ היא באמצעות חברת די.ג'יי קונספט בע"מ בבעלותו של הירש.
במסמך ההתקשרות נכתב, כי לאורך השנים משרד רה"מ התקשר עם יועצים לטובת קבלת שירותי ייעוץ בעניין השבויים והנעדרים. עם זאת, מיום 31.10.22 רוכז נושא החטופים והנעדרים על ידי המזכיר הצבאי לראש הממשלה ללא ליווי של שירותי ייעוץ חיצוניים.
כבר למחרת מתקפת הטרור ב-7 באוקטובר הודיע ראש הממשלה על מינויו של הירש לתפקיד "הממונה על הטיפול בסוגיית החטופים והנעדרים", וזאת לפני שנבחנה האפשרות למנותו. מאז ועד היום פועל הירש בתחום זה בהיבטים שונים.
בסמיכות להודעת ראש הממשלה, הנחה מנכ"ל המשרד את אגף בכיר תקציבים ופרויקטים לפעול להסדרת העסקתו או ההתקשרות עימו. במהלך בחינת הסדרה זו התעוררו סוגיות רבות שאותן נדרש לבחון ולשקול, לשם גיבוש הדרך המיטבית להסדרה. בתחילה, הייתה כוונה להעסיק את הירש כעובד מדינה. משכך, החל המשרד בהליכים ליצירת משרת ממונה (שבויים ונעדרים) במשרד ראש הממשלה, כשהכוונה הייתה למנותו למשרה זו, ושבמסגרת תפקידו יעבוד הממונה בשיתוף פעולה עם המזכיר הצבאי, עם גורמי ביטחון ועם עובדי מדינה נוספים וינהל עובדים שיסייעו לו בתפקידו. בקשה זו נבחנה על-ידי המשנה ליועצת המשפטית לממשלה ונקבע כי לא ניתן להעסיקו כעובד מדינה בשל האישומים התלויים ועומדים כנגדו בבית משפט. על כן, הומלץ על ידם לבחון את האפשרות של רכישת שירותי ייעוץ מהירש כיועץ חיצוני במעמד קבלני.
בחודש נובמבר החליטה הממשלה להקים את מינהלת החטופים, הנעדרים, השבים ארצה ומשפחותיהם והעמידה בראשה את ירון כהן.
במשרד רה"מ בחנו כמה אפשרויות להעסיק את הירש - אחת מהן על תקן עובד קבלן אך האפשרות הזאת נפסלה. לאחרונה התקבל אישור מנציב שירות המדינה שלפיו אין מניעה להמיר את המשרה בהעסקה קבלנית של יועץ פוליטי לראש הממשלה במשרה בהעסקה קבלנית של יועץ לראש הממשלה לענייני חטופים ונעדרים, ואולם משרת היועץ הפוליטי כבר מאוישת ולכן לא ניתן להמירה בשלב זה.
לאחר שיחות ודיונים רבים בנושא בין מנכ"ל המשרד, נציב שירות המדינה, המשנה ליועצת המשפטית לממשלה והלשכה המשפטית במשרד רה"מ הוחלט להמשיך במתווה של הסדרת התקשרות עם הירש כיועץ למשרד ולמינהלת בתחומי עיסוקה תוך החלת מגבלות ברורות לרבות זאת שלא יוכל להציג עצמו כממונה על התחום או לייצג את המדינה. כמו כן, הובהר להירש מראש, וכך גם יוגדר בהסכם ההתקשרות עימו, כי הוא אינו קובע מדיניות, אלא מייעץ לקובעי המדיניות, וכי הוא לא רשאי לנהל עובדי מדינה, ובכלל כך לתת להם הוראות.
ב-15 בינואר חתם הירש על הסדר ניגוד עניינים כחלק מהליך קליטתו כמתנדב במשרד ראש הממשלה, שלא הושלם, ושעם אישור התקשרות זו השלמתו תתייתר.
הירש יעניק שירותי ייעוץ למשרד רה"מ ולמינהלת כמתאם שבויים ונעדרים בענייני החטופים, הנעדרים, השבים ארצה ובני משפחותיהם, הן לעניין ההליכים הנדרשים לצורך גיבוש תפיסת הפעלת המינהלת, והן בתחומים הבאים:
1. ייעוץ וליווי למינהלת ולמשרד ראש הממשלה בפעילות האזרחית בענייני חטופים, נעדרים, שבים ארצה ובני משפחותיהם, ובכללם שבויים ונעדרים מלפני מתקפת הטרור, לרבות מיפוי צרכים ומשאבים בהיבטי השירותים האזרחיים הנדרשים עבורם, הצפת פערים וסיוע בגיבוש פתרונות, ומתן ייעוץ באשר לניהול מאגר המידע ביחס לכך ועדכונו.
2. ליווי וייעוץ למינהלת ולמשרד ראש הממשלה, בשיקוף תמונת מצב ביחס למאמצי השבתם ארצה של החטופים והנעדרים למשפחותיהם, בהתאם למידע שהתקבל מגופי הביטחון ובתיאום מולם.
3. ייעוץ למשרד ראש הממשלה ולמינהלת בנוגע לגיבוש תפיסת הפעלה של המינהלת ומתווה פעולה לאופן הטמעת הפעילות המתקיימת במשל"ט "מהלב" של פיקוד העורף במינהלת, ולרבות ייעוץ וליווי ההתאמות אשר יידרשו במבנה ההפעלה ומתווה הפעולה.
בשיחות ובפגישות המקדימות בין כלל הגורמים הרלוונטיים במשרד, בנציבות שירות המדינה ובמחלקת ייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים לטובת מתן השירותים בתחומים אלה, ולבקשת המשרד הובהר כי במסגרת מתן השירותים בתחומים אלה, הירש יהיה רשאי להשתתף בפורומים, משלחות ומפגשים רלוונטיים, ולרבות דיונים ופגישות במעמד ראש הממשלה; וזאת בתחומי הייעוץ.
בהקשר זה, נמסר לחברי הוועדה כי הירש מוזמן גם לפורומים נוספים, על דעת ראש המל"ל; וזאת שלא במסגרת התקשרות זו והתשלום בגינם, ככל שיידרש, לא ישולם במסגרת התקשרות זו.
הירש לא קיבל שכר בארבעת החודשים האחרונים בגלל שלא הוסדרה העסקתו. היקף השעות החודשי של הירש צפוי להסתכם ב-300 שעות.