בשבועות האחרונים הרבה מאוד מסניפי מקדונלד'ס בקהיר, וכן של רשתות מזון מהיר מערביות אחרות בעיר, נותרו שוממים. הסיבה: חרם של התושבים מכיוון שלטענתם אותן רשתות נתפסות כמי שנקטו בעמדות פרו-ישראליות במלחמה מול חמאס בעזה, ולחלקן קשרים פיננסיים עם ישראל או השקעות בה.
מותגים מערביים מרגישים את השפעת החרם במצרים, וגם בירדן, וישנם סימני התפשטות גם למדינות ערביות נוספות, כולל כווית ומרוקו. במדינות כמו סעודיה ואיחוד האמירויות התופעה קיימת בממדים מזעריים מאוד.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
סניף מקדונלדס בקהיר ריק
סניף מקדונלדס בקהיר ריק
סניף מקדונלד'ס בקהיר ריק
(צילום: רויטרס)
הקריאות, שהחלו כמובן ברשתות החברתיות, התרחבו ככל שהשבועות עברו - לעשרות חברות ומוצרים שונים - מה שגרם לקונים במדינות ערב לעבור לחלופות מקומיות. במצרים, שבה קיים סיכוי קטן מאוד שאנשים ייצאו לרחובות להפגין לאור המגבלות הביטחוניות והחשש מהמשטר, יש שרואים בחרם את הדרך הטובה ביותר, או למעשה אפילו היחידה, להשמיע את קולם כנגד ישראל. "אני מרגיש שגם אם אני יודע שלא תהיה לכך השפעה משמעותית על המלחמה, זה עדיין המעט שאנחנו יכולים לעשות על מנת שלא נרגיש שהידיים שלנו מכוסות בדם", אמר רהאם חאמד (31), תושב קהיר, שמחרים רשתות מזון מהיר מארה"ב.
בירדן, תושבים שתומכים בחרם נכנסים לפעמים לסניפי מקדונלד'ס וסטארבקס כדי לעודד לקוחות, שכן מגיעים לקנות ברשתות, לצאת מהמקום ולקנות במקומות אחרים. בנוסף, ברשתות הופצו סרטונים של כביכול חיילי צה"ל, שמכבסים בגדים עם מותגי חומרי ניקוי בינלאומיים ידועים, אותם קראו להחרים. "אף אחד לא קונה את המוצרים האלה", אמר אחמד אל-זארו, קופאי בסופרמרקט גדול בבירת ירדן, עמאן, שבה הלקוחות מעדיפים לאור המצב לרכוש מותקים מקומיים.
המצב דומה גם בכווית סיטי, עיר הבירה של כווית, שם שבעה סניפים של סטארבקס, מקדונלד'ס ו-KFC נותרו ריקים כמעט לגמרי. ברבאט, בירת מרוקו, אחד מעובדי סניף סטארבקס, אמר שמספר הלקוחות ירד משמעותית השבוע.

יותר מוצלח מהחרם של ה-BDS

בהצהרה שסיפקה בחודש שעבר הנהלת מקדונלד'ס העולמית, נמסר שהיא "מבוהלת" מחוסר המידע בנוגע לעמדתה לגבי המלחמה, וכי הסניפים שלה פתוחים עבור כולם. הזכיין המצרי של רשת ההמבורגרים במצרים הדגיש כי הבעלות על סניפי הרשת היא מקומית, והבטיח להעביר 650 אלף דולר כסיוע לעזה. עובד במשרדי מקדונלד'ס במצרים, שביקש להישאר בעילום שם, אמר כי המכירות באוקטובר צנחו ב-70% בהשוואה לחודשים המקבילים אשתקד. "אנחנו נאבקים לכסות את ההוצאות שלנו בזמן הזה", הוסיף.
סאמח אל סאדאת, פוליטיקאי מצרי ומייסד שותף של TBS Holding, זכיינית סטארבקס ומקדונלד'ס במדינה, אמר שהוא הבחין בירידה של כ-50% בביקוש מלקוחותיו. בדומה למקדונלדס, גם סטארבקס יצאה בהצהרה בה נכתב כי החברה היא ארגון לא פוליטי, והיא דוחה את השמועות שסיפקה תמיכה לממשלת ישראל או לצבא.
לקמפיינים קודמים של חרמות במצרים, האומה המאוכלסת ביותר בעולם הערבי, הייתה פחות השפעה מזה הנוכחי, לרבות אלה שהובילה התנועה האנטי-ישראלית הידועה BDS. "היקף התוקפנות נגד רצועת עזה הוא חסר תקדים. לכן, התגובה, בין אם ברחוב הערבי או אפילו הבינלאומית, היא חסרת תקדים", טען חוסאם מחמוד, חבר ב-BDS מצרים.
2 צפייה בגלריה
סניף KFC בקהיר ריק
סניף KFC בקהיר ריק
סניף KFC בקהיר
(צילום: רויטרס)
מובילי החרם בעולם הערבי הדגישו את העובדה שסטארבקס תובעת חלק מעובדיה על כך שפרסמו פוסט תמיכה בחמאס במהלך המלחמה, ולגבי מקדונלד'ס נטען כי העניקה לחיילים ישראלים אוכל בחינם.
למרות המאמצים של מותגים מערביים להגן על עצמם ולשמר את המכירות, גם באמצעות מבצעים מיוחדים, מסעות החרם לא נעצרו, ובחלק מהמקרים גם יצאו אל מחוץ לגבולות העולם הערבי. במלזיה, בעלת רוב מוסלמי במדינה, עובד בסניף מקדונלד'ס בעיר פוטרג'איה, שמשמשת כמרכז השלטון הפדרלי, סיפר שיש ירידה של 20% בכמות הלקוחות. במקביל, אפליקציית השליחויות Grab התמודדה עם קריאות לחרם במדינה לאחר שאשתו של המנכ"ל אמרה שהתאהבה "לגמרי" בישראל במהלך ביקורים במדינה. מאוחר יותר היא טענה שהפוסטים שפרסמה הוצאו מהקשרם. הזכיינים המקומיים של סטארבקס ומקדונלדס אמרו בעקבות החרם שהם יתרמו לסיוע לפלסטינים.
כמו כן, מוקדם יותר החודש, הפרלמנט הטורקי הסיר את מוצרי קוקה קולה ונסטלה מהמסעדות והקפיטריות שנמצאות בתחומו, זאת למרות שאף חברה טורקית גדולה לא ניתקה את הקשר עם ישראל.
מצד שני, במדינות ערביות גדולות אחרות או חזקות כלכלית, כמו סעודיה, איחוד האמירויות ותוניסיה, החרם לא תפס. אחת הסיבות היא הידיעה שגם אם יחרימו את אותן חברות, ההשפעה על המלחמה תהיה מזערית. "אם אנחנו באמת רוצים לתמוך בפלסטינים, אנחנו צריכים לקחת נשק ולהילחם איתם. אחרת אין לכך סיבה", סיכם עיסאם אבו שלבי, בעל קיוסק בקהיר.