הקרב על העגבנייה הישראלית: מנכ"ל משרד החקלאות, אורן לביא, פנה אתמול (שלישי) באופן אישי לראשי רשתות השיווק בבקשה להעדיף תוצרת מקומית ולרכוש עגבניות מחקלאי העוטף על פני יבוא עגבניות מטורקיה. זאת לאחר שמגדלים האשימו את רשת רמי לוי, שלא קולטת סחורה מהם, או פוסלות סחורה שלהם, משום שייבאו מלאי גדול של עגבניות הטורקיות. הרשת בתגובה פירסמה הודעה, שלפיה "רשת רמי לוי לא עצרה לרגע את הרכישה של יבול חקלאי ועגבניות מהעוטף ורוכשת מדי שבוע עשרות טונות של תוצרת מחקלאי מהעוטף ולא רק מהגבול".
רונן כהן ממושב מבטחים, מגדל עגבניות גדול בעוטף, אמר אתמול בדיון בוועדת הכספים: "אנחנו מגדלים 70 אחוז מהירקות. אין עובדים, אין מי שיטפל והמעט שקוטפים לא מקבלים מאיתנו כי יש יבוא מטורקיה. מרגע שעזבו התאילנדים אנחנו לא מצליחים לתפקד. יש מלא עגבניות שאין לאן לשווק כי הרשתות מלאות בסחורה מטורקיה. מגדלים זורקים עגבניות לפח. אם המדינה לא תיתן פיצוי מלא לא תהיה חקלאות".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
עגבניות
עגבניות
עגבניות
(צילום: Shutterstock)
חקלאי שמגדל תות שדה תלוי ומלפפונים מספר: "שליש מהצוות, שהם תאילנדים, עזבו. גם הפלסטינים החלו לעזוב. יש הרבה מתנדבים מקסימים שעוזרים, קוטפים, אורזים, ואז רשתות השיווק לא לוקחות את המלפפונים. רמי לוי שהדליק משואה מביא מטורקיה. כלום הוא לא לוקח ממני, והוא הדליק משואה. מה הם חיים במדינה אחרת? הבן שלי גייסו אותו בצו 8 ורמי לוי לא קונה כי יש לו מטורקיה. פוסל עגבניות מהעוטף במצב של היום".
מה לגבי הרשתות האחרות? "שופרסל הורידה את הקניות שלה לשליש. יש 10 משטחים והם לוקחים שלושה. אושר עד לא לוקחים אפילו ארגז. יוחננוף הפסיק לקנות. היחיד שעדיין איכשהו לוקח סחורה זה ויקטורי. צדיק אחד. אחרי שזה הגיע לתקשורת רמי לוי הואיל בטובו לקחת שני משטחים. אני לא איזה מסכן שבא לבקש תרומות. אנשים באו להתנדב מכל הלב - זה לא כיף גדול לקטוף מלפפונים. אנשים התנדבו אני מיינתי ואין מי שלוקח. משרד החקלאות צריך לחייב ש-50% מהסחורה תגיע מעוטף עזה"

עובדים זרים עזבו

משרד החקלאות יצא בקמפיין לציבור לרכוש עגבנייה ישראלית. יובל ליפקין, המשנה למנכ"ל המשרד, אמר אתמול ל"ממון" כי "בימים הראשונים אכן היה חוסר והיה צריך לייבא. כעת קוטפים את מה שכבר הבשיל על השיחים, אבל לא תמיד יש מי שירכוש. אנחנו צריכים לוודא שהתוצרת נמכרת ושהצרכנים יעדיפו את העגבנייה הישראלית, כי אנחנו במשבר החקלאות הגדול ביותר בתולדות המדינה לאחר ש-50 אחוז מהעובדים הזרים כבר עזבו את העוטף. במקביל אנחנו מכשירים חממות במקומות אחרים בארץ כי בעוטף לא שותלים כעת עגבניות לעונה הבאה".
הקרב על זהות העגבנייה בא לידי ביטוי ברשתות החברתיות בימים האחרונים, רשתות מזון כדוגמת ויקטורי ונוי השדה העלו פוסטים שמתכתבים עם סולידריות ופטריוטיות שלפיהם הם מוכרים רק עגבניות תוצרת ישראלית. פוסטים נוספים של חקלאים מפרטים לציבור כיצד יזהו עגבנייה טורקית (לפי העוקץ) ופונים ישירות לציבור לרכוש סחורה ישראלית.
שופרסל יצאה בתוכנית העדפה ועזרה בתנאי תשלום למגדלים הישראלים, שכוללת גם התחייבות לרכישה מהעוטף את כל סחורת הפירות והירקות שנקטפו בימים האחרונים. גם בקרפור נתן היו"ר צביקה שווימר הוראה לרכישת רק תוצרת ישראלית. קניון עזריאלי בתל -אביב נרתם ויערוך בסוף השבוע מכירה של מארזי ירקות ממגדלי העוטף.

הדילמה הטורקית

בינתיים אין מחסור בעגבניות ברשתות השיווק. מחירן שהיה בתחילת המלחמה 12 עד 18 שקל לק"ג ירד ל-4.90 שקל ברמי לוי וברשת ויקטורי ועד 6.90 שקל בשופרסל ובקרפור. צריך להודות: ירידת מחירי העגבניות ומכירתן ב-4.90 שקל לק"ג התאפשרה הודות ליבוא הגדול מטורקיה. כרגע גם במשרד החקלאות מודים כי לא ניתן לוותר כליל על היבוא מטורקיה לנוכח המצב.
אילן שבע, הבעלים של "ביכורי שדה", המשווקים הגדולים בישראל של ירקות ופרות וספק של משרד הביטחון, הסביר את הדילמה ביבוא מטורקיה: "כרגע העגבניות בעוטף השתחררו ואין צורך להביא אפילו קילוגרם אחד מטורקיה. אבל אם צה"ל ייכנס לעזה אז העוטף יהפוך שטח צבאי סגור ואני אתקע ללא סחורה, זאת דילמה. אם אני רוצה תוכנית עבודה שאוכל לספק לבתי חולים, בתי אבות וצה"ל, מה עליי לעשות, לא להבטיח אספקה רציפה? הבעיה היא שברגע שאני מביא מטורקיה, אני לא יכול לקלוט הרבה מהעוטף".