עסקת רכישה ואקזיט בין שתי חברות אוטו-טק ישראליות. חברת פולפאת' (Fullpath) הישראלית רוכשת את חברת פיוז (Fuse Autotech) הישראלית-אמריקאית. למעשה מדובר בעסקה בה החברה הרוכשת מקבלת את הטכנולוגיה העיקרית של החברה הנרכשת ואת העובדים המרכזים של החברה. בכך למעשה תסיים פיוז את חייה ותיסגר.
מדובר באקזיט עצוב עבור חברת פיוז של אלי וורטמן, מייסד קרן ההון סיכון Pico: פעילות החברה המרכזית נמכרת במיליוני דולרים בודדים, פחות מהסכום שגייסה מאז הקמתה. פיוז הוקמה ב-2021 כשיתוף פעולה בין וורטמן לבין אנדרו וולצר, מנכ"ל קבוצת סוכנויות רכב Walser Automotive בארה"ב. החברה גייסה 10 מיליון דולר בסבב שהובילו הקרנות Target Global ו-PICO Venture Partners והשתתפו בו גם כריסטופר מוהר, סמנכ"ל התפעול לשעבר של Auto1, קרן Escavel Capital ומשקיעים פרטיים. וורטמן, אגב, הוא משקיע בולט גם בפולפאת' ומשמש בתפקיד יו"ר הדירקטוריון שלה.
1 צפייה בגלריה
בכירי חברת פולפאת', מימין ישי גולדשטיין, מייסד וסמנכ"ל טכנולוגיה, אהרן הורביץ, מייסד ומנכ"ל, אליאב משה, מייסד וסמנכ"ל מוצר
בכירי חברת פולפאת', מימין ישי גולדשטיין, מייסד וסמנכ"ל טכנולוגיה, אהרן הורביץ, מייסד ומנכ"ל, אליאב משה, מייסד וסמנכ"ל מוצר
"כל תוכניות הטלוויזיה התעניינו". מימין: ישי גולדשטיין, אהרן הורביץ, אליאב משה
(צילום: פולפאת')
פלטפורמת Dynamic Payments שפיתחה פיוז היא פלטפורמת ענן (SaaS) שמתמקדת בנתוני אשראי מהמערכת הבנקאית והיא מסוגלת לאתר את עסקאות המימון והליסינג המתאימות ביותר לכל מכונית שמוצעת למכירה ולקוח שמתעניין בה. המערכת משלבת באופן אוטומטי מקורות מידע פנימיים וחיצוניים ותהליך רכישה שהתחיל באופן מקוון יכול להמשיך בקלות לתהליך רכישה בסוכנות עצמה. בשורה התחתונה הפלטפורמה מקצרת את תהליך המכירה ומוזילה את עלויות המכירה של הסוכנויות.
פיוז איתרה שוק אמיתי, שבו 90% מרכישות המכוניות נעשות באמצעות לקיחת הלוואה. למעשה מדובר בשוק האשראי השלישי בגודלו בארה"ב, אחרי שוקי המשכנתאות וההלוואות לסטודנטים. אלא שבניגוד להשקעה קודמת של וורטמן, פלטפורמת מכירת הרכבים המשומשים Vroom, שהגיעה להנפקת מניות בנאסד"ק, במקרה של פיוז החברה לא המריאה ודשדשה כמה שנים.

"אוטומציה של שיווק"

מנכ"ל פולפאת' אהרן הורוביץ אומר שמדובר בצעד אסטרטגי, שמאפשר לו להיכנס לתחום פעילות חדש: "אנחנו חיפשנו דברים שיכולים להעשיר את הגישה שלנו לסוגים מסוימים של דאטה, וכשאנחנו מזהים הזדמנות להביא חלקים קטנים כאלה, אנחנו לוקחים אותם. היתה לנו היכרות עם פיוז ועם מה שהם עושים. לפני כשנתיים פיתחנו איתם ביחד מוצר שהפך להיות מרכזי. הם בנו מערכת סופר יפה ואנחנו מאוד התרשמנו וכשנוצרה ההזדמנות לרכוש אותה ולהביא את זה אלינו, עשינו את זה". לדבריו זה עשוי להיות צעד ראשון בדרך לבניית מערכת פיננסית שלמה לסוכנויות מכוניות.
פולפאת' הוקמה ב-2015 על ידי אהרן הורוביץ (מנכ"ל), אליאב משה (סמנכ"ל מוצר) וישי גולדשטיין (סמנכ"ל טכנולוגיות). החברה הוקמה תחת השם AutoLeadStar אבל בהמשך מותגה מחדש כ-Fullpath. החברה גייסה לאחרונה 40 מיליון דולר בהובלת קרן Riverwood Capital האמריקאית והמשקיעים הקודמים הקרנות Aleph, Target Global ו-PICO Venture Partners. בסך הכל גייסה 57 מיליון דולר בארבעה סבבים.
"אנחנו חברה ישראלית שקמה עם חזון לבנות טכנולוגיה מתקדמת של למידת מכונה לעסקים קטנים ובינוניים, לעשות אוטומציה של שיווק" אומר הורביץ, "רק לקראת 2017 נחשפנו לעולם סוכנויות הרכב בצפון אמריקה ומאז אנחנו בשוק הזה".
היתרון העיקרי שהחברה מציעה בשוק עתיר התחרות הוא השימוש שהיא עושה בבינה מלאכותית ובמיוחד ב-ChatGPT. החברה היתה מהראשונות לעשות שימוש בטכנולוגיה מול הלקוחות ואפילו הפעילה את ChatGPT כסוכן מכירות. מתברר שהחדשנות הזאת פתחה פתח להאקרים מכל העולם לנסות ולהפיל את גדרות ההגנה של המוצר. כמה מהם הצליחו לרכוש באמצעות ה-AI מכונית בדולר בודד. התקשורת עלתה על זה ולמשך מספר ימים פולפאת' היתה כוכבת תוכניות הטלוויזיה.
אולי זה לא היה רעיון טוב להיות ראשונים בתחום ה-AI הכל-כך לא צפוי?
"זה היה רגע התהילה שלי, תקשיב אנחנו היינו הראשונים לפי דעתי בעולם, לא שמעתי על חברה שהוציאה לפנינו פלטפורמת AI שמופנית ללקוחות. זאת האידיאולוגיה שלנו לדחוף את הטכנולוגיה כמה שאפשר קדימה ולהיות החלוצים. וזה מטורף שהיו אולי 10,000 ניסיונות לפרוץ את זה עד שמישהו עשה את זה. כמובן שהוא לא קיבל מכונית בדולר. אבל אנחנו עשינו איזשהו היסטוריה וזה הקפיץ אותנו, קיבלנו מלא מכירות".
זה קיבל תשומת לב מפתיעה בכל ארה"ב.
"זה היה מטורף, אילון מאסק כתב על זה. התקשרו אלי מה-Evening Show, כל תוכניות הטלוויזיה התעניינו. זה היה קצת מלחיץ אבל בסוף זה נתן לנו המון".

שוק של 2 טריליון דולר בשנה

הבינה המלאכותית ממשיכה להיות עמוד מרכזי בטכנולוגיה של פולפאת'. באמצעות AI מבצעים רבות מהפעולות בפלטפורמה, מקביעת פגישות, שליחת מיילים וסמסים ועד מקור לידע בשאלות מסובכות. הורביץ: "אנחנו מקדימים את השוק בדבר הזה, אנחנו מאוד מפוקסים ב-AI ובונים כרגע הרבה דברים כמו סוכני AI קוליים שיענו ללקוחות בטלפון, סוכני AI שיקבעו תורים ללקוחות, או ביקורים במוסך. אנחנו גם פיתחנו כלי שאנחנו קוראים לו AI operating system , מערכת הפעלה ב-AI לסוכנות רכב. השאיפה שלנו שזה יגיע לכל שוק הרכב בארצות הברית".
"אנשים בישראל לא מכירים את עולם מכירת המכוניות בארצות הברית", אומר הורביץ, "זה שוק מאוד מעניין בהשוואה לישראל. זה שוק עצום שמוכר 17 מיליון מכוניות בשנה, זה קנה מידה בלתי נתפס. בישראל יבואן לקסוס מוכר אולי 1,000 מכוניות בשנה. יש דילרים בארה"ב שעושים את זה בחודש".
לדבריו מדובר בשוק של 2 טריליון דולר בשנה, ומתוכו היקף שוק התוכנות לדילרים מגיע לכ-20 מיליארד דולר בשנה. "אנחנו מדברים על שוק מאוד גדול שמנוהל מסוכנויות המכירות. המשפחה שלהם מכרה לפני 100 שנה עגלות וסוסים והיום הצאצאים מוכרים טויוטה, ג׳נרל מוטורס, יגואר ומאזדה. יצרניות הרכב לא מוכרות את המכוניות אלא רק הזכיינים שלהם" הוא אומר.
"זה היה רגע התהילה שלי. היינו ראשונים לדעתי בעולם, לא שמעתי על חברה שהוציאה לפנינו פלטפורמת AI שמופנית ללקוחות. זה מטורף, היו 10,000 ניסיונות לפרוץ, עד שמישהו עשה את זה. הוא לא קיבל רכב בדולר, אבל עשינו היסטוריה וזה הקפיץ אותנו, קיבלנו מלא מכירות"
כל המערכת הכלכלית הזו מתנקזת למערכות מידע שמחברות בין נתוני הלקוחות לבין נתוני האשראי שיאפשר להם לרכוש את המכוניות. "אתה בוודאי יודע כמה המכוניות הן עניין מרכזי בחיים של האנשים, אז הם באים לסוכנות וקונים באמצעות אשראי. גם הדילר קונה את המכוניות שהוא מציע למכירה באשראי ולכן מה שהכי חשוב לדילר זה למכור את המכוניות כמה שיותר מהר".
השוק הזה התנהל עד לשנים האחרונות בשיטות מיושנות ומסורבלות עד שנכנסו מערכות CDP - Customer Data Platform – ופולפאת' היא אחת החברות המובילות בתחום. הורביץ: "אנחנו עושים סדר בבלגן של הדטה של הדילרים – נתוני הלקוחות, מלאי המכוניות, המחירים - כל הדברים המרכזיים בסוכנות. עם כל הדאטה הזה אנחנו עושים להם את האוטומציה של השיווק - יצירת המרקטינג, שליחת האימיילים, קמפיינים של פרסום. אנחנו גם נותנים להם מידע מי עומד לקנות מכונית בחודש הבא.
הורביץ אומר שחברת פולפאת' תסיים את השנה הנוכחית עם הכנסות ARR בהיקף 65 מיליון דולר מיותר מ-1,500 לקוחות. לדבריו החברה צומחת מדי שנה בכ-50% אבל עד כה לא הייתה כמעט מוכרת בישראל. "היינו מתחת לרדאר ועכשיו אנחנו יוצאים", הוא אומר. החברה מעסיקה 250 עובדים, 55% מהם בירושלים והאחרים בארה"ב.
יחסית להיקף הפעילות שלכם אתם גייסתם מעט כסף. זה בגלל שהגעתם לאיזון?
"אנחנו קרובים לאיזון. היינו באיזון בעבר ואז גייסתי קצת ויצאתי מהאיזון ועכשיו בעוד חודשיים-שלושה נחזור לאיזון. למזלנו צמחנו מאוד מהר והוספנו הרבה לקוחות ולכן לא הייתי צריך לגייס".
מה התכנון קדימה? יהיו עוד גיוסי הון?
"אנחנו נעשה את זה כי יש לנו כמה רכישות עתידיות שאנחנו מתכננים. הגיוסים יהיו חלק מהמימון. אני רוצה שיהיה לי קצת 'war chast' כדי לעשות דברים כאלה".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו