"חוסר ההבנה של האוצר את תנאי השוק יוביל לגל עזיבות בתעשייה האווירית", מאשים יאיר כץ, יו"ר ועד עובדי התע"א, בצל הסירוב של האוצר לאשר העלאות שכר בחברה ב-2022.
סלע המחלוקת הוא חריגות השכר שמצאה יחידת האכיפה של משרד האוצר בביקורת בחברה. בדו"ח השכר ל-2019 שפורסם לפני שלושה חודשים, נמצא כי 470 מעובדי התע"א נמצאים בחריגות שכר של 10% בממוצע. בדו"ח קודם מצאה יחידה האכיפה כי 3,000 מעובדי החברה קיבלו דרגות שכר ששמורות בדרך כלל לסמנכלים ומנכלים בשירות הממשלתי.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
התעשייה האווירית
התעשייה האווירית
התעשייה האווירית
(צילום: אבי מועלם)
מאחר והסכם השכר הרב שנתי בחברה הסתיים, הוועד מנהל שיחות על העלאות השכר שיקבלו 15 אלף עובדי התע"א ב-2022, במקביל לשיחות בנושא ההסכם החדש. אבל לדברי הוועד, באוצר מסרבים לאשר העלאות כלשהן לפני שיושגו סיכומים לגבי החזר החריגות בסכומים מצברים של מאות מיליוני שקלים.
כץ: "באוצר רוצים שנשלם מחיר כעת תמורת אישור הדרגות ל-2022 כדי להראות שאנחנו רציניים. הצענו מנגנון אחר שיבטיח שהמו"מ על הסכם השכר יתקדם, אבל באוצר מסרבים. אנחנו מבינים את המצב ורוצים מודל שכר שיבטיח את עתידה של תע"א כחברה מסחרית, עם שכר שעולה בכל שנה לא לפי ותק אלא לפי תפוקות, ומתאים למצב בשוק. מנגנון שיעניק תוספות לאותם עובדים שחברות הייטק צדות אצלנו".
2 צפייה בגלריה
יאיר כץ
יאיר כץ
יאיר כץ
(צילום: עמית שעל)
כץ מסביר על עיקרי הסכם השכר המבוקש: "המטרה היא לתת העלאה קטנה לכולם וגדולה יותר לסקטורים ספציפיים. בכל שנה תהיה העלאה מסוימת לכל העובדים, נגיד 1.5%, ועוד 2.5% בממוצע שיתחלקו בהתאם לצרכים וליכולות לשלם. יהיה מי שיקבל עוד 0% ויהיה מי שיקבל עוד 5%, אם צריך לשמר אותו ומדובר בכוכב בתחומו. כעת אין להנהלה כלים לעשות את זה. האבסורד הוא שאני רוצה את המודל הזה, ההנהלה רוצה את המודל הזה, באוצר רוצים את המודל הזה ואנחנו לא מצליחים להתקדם אליו בגלל אירועי עבר".
באוצר אישרו לוועד לנהל עם ההנהלה מו"מ על הסכם רב שנתי חדש עוד לפני שלוש שנים, אבל לא הושגה התקדמות. "באוצר אומרים לי 'תשלם עכשיו מחיר כדי שנדע שאתה רציני'. אבל דיוני שכר יכולים לקחת שנה וגם שלוש", טוען כץ. "לא כל העובדים יסכימו למה שנביא להם, למעסיק יהיו דרישות משלו להישגים ויצוצו עוד דברים שנצטרך לדבר עליהם. אנחנו לא יכולים לחכות בינתיים עם העלאות השכר ל-2022, עובדים יעזבו אם לא נראה להם אופק".
סיכום על הסכם השכר הרב השנתי החדש הוא אחד הנושאים שאמורים לקדם את הנפקת 25% ממניות התעשייה האווירית, שאושרה בממשלה לפני כבר יותר משנה, ושמעוכבת מאז בידי שר הביטחון בני גנץ. כץ אומר כי הוועד תומך במהלך, ומתואם בנושא עם היו"ר החדש עמיר פרץ.
לטענתו, "הנפקה תרחיק את הממונה על השכר באוצר מאיתנו ותעביר אותנו לפיקוח גלובלי ולא פרטני. יו"ר הדירקטוריון שרוצה להשלים את המהלך מדבר איתי לא מעט על הנושא הזה, ואנחנו מנסים לראות אילו מכשולים יש בדרך לשם. אבל לפני כן אנחנו חייבים לפתור את עניין הדרגות ל-2022. יש ארסנל של צעדים כואבים מאוד שאני מקווה שלא נצטרך ליישם".
גורם באוצר אמר בתגובה כי "הוועד מנסה לשמר את ההסכם הקיבוצי שמעניק לו כוח רב, במקום לאפשר כבר ב-2022 הסכם שכר מודרני, כמו ברפאל ובגופים ממשלתיים אחרים. הסכם כזה יעניק להנהלה את האפשרות להעלות את שכר העובדים לפי ביצועיהם ולפי הביקוש שיש להם בשוק החופשי, במקום שהוועד יחליט איזה עובד יקבל העלאה. הטיפול בחריגות השכר לא מהווה מבחינתנו עילה לעכב הסכם חדש, ומתנהל בנפרד. מבחינתנו אין פיצוץ והמו"מ יימשך".