בשעה שהממשלה עוד מתעכבת, ולא מצליחה לתת מענה מלא לעסקים שנפגעו מהמלחמה בעשרות היישובים המפונים לאורך גבול הצפון - גם ביישובים המרוחקים יותר, אלו המבוססים על עוגן כלכלת התיירות, משוועים לתמיכה. "בעלי עסקים באים אליי עם ירידה של 100 אחוז בהכנסות ומבקשים עזרה. הם קורסים ואני בוכה איתם", סיפר היום (ראשון) ראש עיריית צפת יוסי קקון אחרי יותר מ-7 חודשים של מלחמה בצפון.
על רקע התמשכות חוסר הוודאות במלחמה מול חיזבאללה, והפגיעה האנושה בתיירות ובעסקים בצפון הארץ - נפגשו קקון, ראש המועצה המקומית חצור הגלילית מיכאל קבסה, וראש המועצה המקומית ראש פינה מוטי חטיאל, ויצאו בקריאה משותפת לממשלה להתערב בדחיפות, להכליל אותם ברשימת מקבלי המענקים ולהציל את העסקים מקריסה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
זירת הנפילה בצפת
זירת הנפילה בצפת
זירת הנפילה בצפת
(צילום: Jalaa MAREY / AFP)
"עולם שלם שבנוי וניזון מהתיירות נפגע יום-יום", מסביר קקון. לדבריו, "העסקים עומדים ריקים ולא מגיעים אליהם תיירים והירידה בהכנסות היא עצומה. הממשלה חייבת לתת את הדעת על הדבר הזה ולפצות אותם. אני מדבר יום-יום עם שרי הממשלה אבל חוץ מהבטחות דבר לא נעשה".
ראשי הרשויות, שמובילים את מאבק בעלי העסקים הנותנים שירותים לענף התיירות, אומרים כי קריטריון הפיצוי לעסקים לפי קרבתם לגבול (עד 9 ק"מ), שהממשלה קבעה, יוצר פגיעה עצומה ועלול למוטט עסקים רבים באזור. לדבריהם, רובם המוחלט של העסקים בצפת, חצור הגלילית וראש פינה, ספגו פגיעה ישירה בממוצע של כ-70% מההכנסות, אך גם לאחר פניות חוזרות ונשנות - המדינה לא מפצה אותם.
"המדינה קיבלה החלטה שאת היישובים במרחק 9-0 ק"מ מהגבול משפים מינואר על אובדן הכנסות, וראש פינה עבור המדינה היא שווייץ", מסביר ראש מועצת ראש פינה מוטי חטיאל. הוא אומר כי "נדמה שבעיני הפקידים ונבחרי הציבור בירושלים, כולם באים לצימרים ולהופעות כאן, אבל הם לא מבינים שמצומת קדרים צפונה המדינה נמצאת באזור מלחמה ואנשים חוששים להגיע לכאן. אל הצימרים לא מגיעים בכלל. הגלריות ואתרי התיירות סגורים ויש ירידה עצומה בהכנסות. אנחנו כלואים באזור לחימה, בין מי שכלואים ולא פונו לבין מי שלא מוכנים להגיע לאזור".
2 צפייה בגלריה
מוטי חטיאל ראש מועצת ראש פינה (מימין) ראש עיריית צפת יוסי קקון, ראש מועצת חצור הגלילית מיכאל קבסה
מוטי חטיאל ראש מועצת ראש פינה (מימין) ראש עיריית צפת יוסי קקון, ראש מועצת חצור הגלילית מיכאל קבסה
מוטי חטיאל ראש מועצת ראש פינה (מימין) ראש עיריית צפת יוסי קקון, ראש מועצת חצור הגלילית מיכאל קבסה
עם תום פגישת ראשי הרשויות, וההחלטה לצאת למאבק לאחר שראו שהם לא זוכים לכל מענה - אמר גם ראש מועצת חצור הגלילית קבסה כי "מדינת ישראל חייבת להתעורר, הכלכלה בצפון בקריסה, העסקים מופקרים כבר שבעה חודשים. הכלכלה שלנו תחת איום כפול: הטילים והכטב"מים מצד אחד, והיעדר סיוע כלכלי מיידי - מאידך. אל תפקירו את העסקים, ללא תוכנית סיוע מיידית - לא יישאר מסחר ואנשים יפשטו רגל".