קרן המטבע הבינלאומית מעדכנת כלפי מטה את תחזית צמיחת התוצר הישראלי - ל-1.6%. זו התחזית הרשמית הראשונה של הקרן אחרי פרוץ המלחמה, כאשר התחזית ערב המלחמה היתה לצמיחה של 3.1% בשנת 2024. עדכון התחזית תואם את השקפת משרד האוצר שעמדה בבסיס בניית התקציב המעודכן לשנת 2024.
עם זאת, בבנק ישראל עדיין מעריכים כי הצמיחה בשנת 2024 תהיה גבוהה יותר ותעמוד על 2%. בנוגע לשנת 2025 – סבורים בקרן המטבע הבינלאומית כי בשנת 2025 ישראל תצמח ב-5.4%, זאת לעומת תחזית צמיחה של 5.6% במשרד האוצר, ולעומת תחזית של 5% בבנק ישראל. הקרן חוזה כי בסוף 2024 ישראל תרשום אינפלציה של 2.4%, זו הערכה נמוכה מזו של חטיבת המחקר בבנק ישראל המעריכה כי השנה תסתיים ב-2.7% אינפלציה.
1 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
בנימין נתניהו ובצלאל סמוטריץ'
(צילום: חיים צח / לע״מ)
יודגש, כי התחזיות של האוצר ושל בנק ישראל הן התחזיות האופטימיות שלא צופות התפתחות של מלחמה כוללת בצפון. במשרד האוצר העריכו כי במקרה של "תרחיש חמור", שיכלול גיוס מילואים רחב והשבתה של מערכת החינוך ופגיעה בתשתיות, הרי שהצמיחה בשנת 2024 תהיה שלילית ותעמוד על 1.5%-. גם קרן המטבע מדגישה כי התחזית שלה בנוגע לצמיחה בישראל "נתונה לאי ודאות מוגברת עקב הסכסוך ישראל-עזה ולכן עשויה לעבור תיקונים".
בנוגע לכלכלה העולמית כולה, מעריכים בקרן המטבע כי זו תצמח ב- 3.2% הן בשנת 2024, והן בשנת 2025. מדובר בעדכון חיובי של 0.1% לעומת הפרסום האחרון בינואר 2024, ושל 0.3% לעומת הפרסום המלא באוקטובר 2023. כותרת הסקירה של קרן המטבע העולמית היא "יציב אך אטי", כותרת זו משקפת את התזה הכללית של הסקירה לפיה הכלכלה העולמית היתה עמידה באופן מפתיע להעלאות הריבית החדות. הפתעה זו מוסברת הן בחיסכון גבוה שנצבר אצל משקי הבית בתקופת הקורונה, והן בגלל שינויים במבנה המשכנתאות ושוק הדיור בעשור שלפני הקורונה. מאידך, ההערכה היא כי אנחנו צועדים אל עבר שנים של צמיחה איטית יותר. מלחמת חרבות ברזל מוזכרת בדו"ח כגורם סיכון לאינפלציה, זאת לצד המלחמה באוקראינה. עם זאת, בדו"ח מציינים כי ברמה העולמית, הסיכונים לחיוב ולשלילה מאזנים זה את זה.

מודי'ס: המתקפה מאיראן - עדיין לא התממשות תחזית שלילית

"זו המתקפה הישירה הראשונה של איראן על ישראל, זה מסמן עליה במתיחות הגיאופוליטית ושינוי ברור מתרחיש הבסיס הקודם שלנו (שהניח מלחמה מוגבלת בדרום, ש"ט). התרחיש הבסיסי החדש שלנו הוא שנראה חילופי מהלומות בין ישראל לאיראן, חילופים שעשויים לכלול חילופי אש תקופתיים, אך הימנעות מפגיעה משמעותית בנפש ובתשתית", כך כתבה חברת הדירוג מוד'יס בעדכון שהופץ למשקיעים בעקבות המתקפה האיראנית על ישראל. בחברת הדירוג מעריכים שישראל תגיב לתקיפה האיראנית, אך "לא ברור מתי ובאיזה צורה". בחברה גם מעריכים שממשלת ארה"ב תמשיך להעניק לישראל סיוע צבאי וכלכלי.
כלכלני החברה מדגישים כי "ההשפעה על ישראל הייתה מוגבלת מכיוון שכל הטילים והמל"טים שאיראן שיגרה יורטו בהצלחה, וייצור הגז ואספקת החשמל לא נפגעו". לכן מסבירים במודי'ס כי "הסיכונים הכרוכים באירועים אלו מוכלים בתחזית השלילית שלנו לדירוג האשראי של ישראל". עם זאת, מודי'ס מדגישים כי המתקפה האיראנית לבדה אינה "התממשות" של התרחיש השלילי שמצדיק הורדת דירוג.
במודי'ס מסבירים כי התממשות של התחזית השלילית תתרחש אם חילופי האש בין ישראל לאיראן ייצאו משליטה: "חילופי אש ישירים בין ישראל לאיראן עלולים להסלים עוד יותר את המתיחות, וזה מגביר את הסיכון שתיווצר 'טעות אסטרטגית' שתביא לסכסוך צבאי שיוביל לעלויות אנושיות וכלכליות משמעותיות. סכסוך מלא בין ישראל לאיראן עלול למשוך את ארה"ב ומדינות אחרות לסכסוך, ועלול לכלול גם התקפות פוטנציאליות על תשתיות אנרגיה קריטית, ולסגירה של נתיבי תחבורה ימיים ואויריים".