מנהל ההסדר של קבוצת הנדל"ן חנן מור, שהגישה בחודש שעבר בקשה לצו עיכוב הליכים בשל חוב של 2.7 מיליארד שקל, הגיש היום (שלישי) לבית המשפט המחוזי בתל אביב דוח ראשוני ובקשה להורות על הארכת תקופת עיכוב ההליכים לפרק זמן נוסף של שבועיים. מנהל ההסדר, עו"ד אהוד גינדס ממשרד עוה"ד גולדבלט, גינדס, יריב, מציין בדוח כי "במהלך תקופה זאת, וככל שיגובש הסדר חוב, הכוונה הינה שתוגש לבית המשפט בקשה להבאת הסדר חוב בפני הנושים".
בדו"ח הראשוני מציין מנהל ההסדר כי דומה שהליך חדלות הפירעון של קבוצת חנן מור מימש במלוא העוצמה את הסיכון העסקי בסיטואציה שבה מינוף יתר מתלכד עם משבר כללי בענף הנדל"ן, שנובע משורה של אירועי מאקרו. המלחמה באוקראינה, חוסר היציבות הפוליטית וכעת המלחמה, כל אלה הביאו לעלייה חדה במחירי התשומות (ברזל, מלט וכו'), עלייה בשיעורי הריבית ובהוצאות המימון, התייקרות כוח האדם המקצועי בענף הבנייה, האטה במכירת דירות וירידת שווי נכסים. כתוצאה מכך, קבוצת חנן מור נקלעה למצב פיננסי מסובך, בעל היבטים תזרימיים, אבל גם מאזניים. יש לציין כי קבוצת חנן מור מנוהלת כיום על ידי דוד זבידה ובפיקוח של מנהל ההסדר.
1 צפייה בגלריה
חנן מור
חנן מור
חנן מור
(צילום: אייל טואג)
מנהל ההסדר מציין בדוח כי "המשבר של הקבוצה הוא רב-ממדי ונוגע לצדדים רבים... ככלל, יש זהות דעים ואינטרסים בין מרבית נושי ההסדר והקבוצה, שנכון למנוע את הדרדרות להליך פירוק, להימנע מהשמדת ערך של נכסים ופרויקטים ומימושם במחירי אילוץ, וכן להימנע מהקשיים הכבדים הכרוכים בהשלמת הבנייה של פרויקטים בביצוע בסיטואציה של הליך פירוק או כינוס נכסים. ולפיכך מוטב להגיע להסדר חוב, שיאפשר לקבוצה לממש את הפוטנציאל המלא של נכסיה ולמקסם את יכולתה לפרוע חובות. אבל, קיים גם חשש שכל נושה יבחר, או יידחק, לפעול באופן עצמאי על מנת להקטין חוב ספציפי, הגם שמהלך כזה יפגע ביעלות המצרפית לנושים בכללותם. לכן, מטרת השיח עם הנושים הינה לאתר את אותה נקודה , שבה הסדר החוב טוב לנושים, מהאלטרנטיבה של פירוק וכינוסי נכסים ספציפיים", מציין עו"ד גינדס.

פרויקטים בביצוע של 1,000 דירות

עוד מציין מנהל ההסדר כי המורכבות של גיבוש הסדר חוב בעניינה של קבוצת חנן מור מעצימה לאור העובדה, שלא מדובר בחברת החזקות, אלא בקבוצה תפעולית, המקיימת פרויקטים בביצוע של בניית כ-1,000 דירות, מוסרת דירות לרוכשים, נותנת שירותי בדק, מפעילה מרכזים מסחריים, משכירה נכסים ועוד. כלומר, במקביל לגיבוש ההסדר, יש לדאוג לקיום העסק החי, הקפדה על ניהול תזרים מזומנים ועוד.
"הסדר החוב של קבוצת חנן מור נועד להשיג שתי מטרות שמתלכדות ביניהן: המטרה הראשונה הינה לארגן מחדש את המבנה הפיננסי והתזרימי של הקבוצה, ולצורך כך - להסדיר את חובות הקבוצה לנושי ההסדר; והמטרה השנייה הינה להביא לשיקומה הכלכלי של קבוצת חנן מור 'ביום שאחרי' אישור הסדר החוב".
מהדוח עולה כי הסדר החוב המתגבש מבוסס, בין השאר, על שימור הפעילות של הנכסים המניבים והשלמת בנייה, מכירה ואכלוס של כ-1,000 יחידות דיור בפרויקטים ב"ליווי סגור" (פרויקטים בשכונת אור ים באור עקיבא, בחריש ובמודיעין) על מנת לפרוע חוב מובטח. כמו כן, ישנה חשיבות מיוחדת לקיום התחייבויות קבוצת חנן מור כלפי רוכשי דירות ובני משפחותיהם, תוך הבטחת איכות הביצוע ומתן שירותי בדק וטיב.

תוכנית התייעלות: מעבר המשרדים

בדוח מצויין כי במקביל, הוכנה ומיושמת תוכנית התייעלות מקיפה, שמטרתה לצמצם את ההוצאות בהיקף חד של כ-20 מליון שקל לשנה, ובכך להביא לשיפור הרווחיות. התוכנית מתייחסת לכל היבטי הפעילות של הקבוצה, ובכלל זה צמצום מהותי של הוצאות ההנהלה וההוצאות הכלליות. כחלק מהתוכנית, הנהלת הקבוצה תעבור ממשרדיה החדשים בבניין LYFE בבני ברק, למשרדים צנועים ומצומצמים יותר, ואילו המשרדים הקיימים ימכרו לצורך הפחתת חוב.
כמו כן, מוצע כי תתבצע התאמת המבנה הארגוני למציאות הקיימת והתרכזות בפעילות יזמית (להבדיל מקבלנות ביצוע). כחלק מכך, תצומצם הפעילות של חברות הביצוע בהתאמה לציר הזמן של סיום הפרויקטים בליווי סגור. מדובר בתוכנית התייעלות, שתיושם לאורך כחמישה חודשים על מנת להימנע מאובדן של נכסי ידע, פגיעה במוניטין ועוד.
על בסיס הסדר החוב (במידה ויאושר) ותהליך ההתייעלות, הכוונה היא לסלול את הדרך לכך שקבוצת חנן מור תפעל בתוך חודשים ספורים ממועד אישור הסדר החוב לגיוס הון (בין אם בהנפקה לציבור ובין אם בהנפקה פרטית) בסכום של עשרות מיליוני שקלים. סכום זה ישמש לחיזוק ההון העצמי והנזילות, לכיסוי עלויות שוטפות, השלמת הון עצמי לפרויקטים ביזום וכו'. "מהלך זה, יהווה את החותם בדבר שיקום הקבוצה", נטען בדוח.
את קבוצת חנן מור מייצגים עוה"ד צוריאל לביא ויוסי מנדלבאום ממשרד ליפא מאיר ושות'.