אין כמו חג האהבה,Valentine’s Day, על מנת לשבת יחדיו, זוגות ומשפחות, ולקדם את החוויה של רכישת דירה חדשה.
כממתגת עשרות ערים ומועצות מקומיות בכל רחבי הארץ, במרכז ובפריפריה, אני רואה בשנת 2023 שנה של הזדמנויות, בדומה למתרחש בענף שלנו מדי עשור.
ראשית עליות המחירים, שאפיינו את העשור הקודם ובמיוחד את השנה החולפת, 2022, יצרו נכון להיום מעין קיפאון, הבא לידי ביטוי בהאטה משמעותית. אנו עדים לכך, שברבעון האחרון חלה ירידה של יותר מ־60% בהיקף עסקאות הנדל"ן בישראל, והמצב עשוי להחמיר בהמשך השנה הנוכחית.
2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
שנית ויתרה מכך: יותר ויותר אנו שומעים על מבצעי הנחות שמעניקים הקבלנים, כולל פריסות תשלומים נוחות במיוחד, המפצים בעליל על התייקרות המשכנתאות.
שלישית על־פי נתוני הלמ"ס והאוצר, במהלך שלוש השנים האחרונות לא נקנו 53 אלף דירות במצטבר. נתון מפתיע זה משלב בתוכו מספר גורמים, בהם גם לא מעט דירות מוזלות (מחיר למשתכן/מחיר מטרה/דירה בהנחה) שלא נמכרו (רבות מהן בפריפריה), וגם קבלנים שהעדיפו לא להעניק הנחה במהלך מחצית השנה האחרונה, כשהביקושים מאז ירדו, או שבפועל לא קידמו פרויקטים.
רביעית, כמי שמייצגת כאמור לא מעט עיריות ורשויות מקומיות, אני עדה אישית לדלת פתוחה שאותה מעניקים ראשי הרשויות ונציגים מיומנים ומקצועיים מטעמם למתעניינים בדיור.
חמישית, קל וחומר כשמדובר בעיריות וברשויות מקומיות בפריפריה, שם ה"חבילה" כוללת לא רק רכישת דירה, אלא גם, ובעיקר, מעטפת כוללת של תעסוקה, חינוך, פנאי וחיי קהילה.
אדגיש, כי אגב פריפריה, הרוכשים נהנים גם מהטבות כלכליות רבות נוספות, ביניהן הנחה ניכרת במס הכנסה, מסבסוד של יום לימודים ארוך (קרן קרב) ומגבייה זולה לאין שיעור לעומת מרכז הארץ.
2 צפייה בגלריה
עו"ד שיר הספרי
עו"ד שיר הספרי
עו"ד שיר טורם־הספרי
(צילום: יוהנס פלוטין)
עוד חשוב לי לציין, כי כממתגת ערים וכמי שקשובה 24/7 לראשי הרשויות מחד ולרוכשים הפוטנציאליים מאידך, פעלתי במהלך השנים ועודני פועלת על מנת לשדרג את הטעון שדרוג.
נושאים, דוגמת מגוון מקומות תעסוקה איכותיים ויוזמות נסיעה ארוכות מהפריפריה למרכז הארץ, היו מאז ומתמיד עקב אכילס שגרם ללא מעט רוכשים פוטנציאליים להסס. אולם, וזה אולם גדול, המצב כיום משתפר ומשתנה במהירות.
ראשית מערכת הסעת המונים, הן אוטובוסים והן רכבת, הולכת ומשתכללת, כשלא מעט מרוכשי הדירות, הן בפריפריה והן במרכז, עוברים בהדרגה לשימוש מושכל בתחבורה ציבורית.
שנית מוקדי התעסוקה האיכותיים, כולל מתחמי הייטק וטכנולוגיה, עוברים במהלך העשור האחרון ביזור הדרגתי, אולם מתמיד, מ"מדינת תל אביב" לכל קצווי הארץ.
אדגיש גם, כי העובדה שמחיר דירה ממוצעת בפריפריה, בין שבגליל או בנגב, הינו כיום כרבע בלבד(!) לעומת תל אביב, הופך את המגורים בשולי המטרופולין, לא כל שכן בפריפריה, להזדמנות כלכלית מעניינת במיוחד. קיימים כיום עשרות רבות של פרויקטים חדשים ברחבי הארץ, חלקם הגדול שכונות חדישות לחלוטין, המכילים מלבד בניינים בסטנדרטים הגבוהים ביותר, גם פארקים ומוסדות ציבור, החל בגני ילדים ובתי ספר, דרך מגוון חנויות נוחות, בתי קפה וכלה בבתי כנסת ומקוואות.
מדינת ישראל תשנה את פניה במהלך העשור הקרוב לבלי הכר, ומאות אלפי הדירות החדשות שייבנו בה, יספקו היצע דיור הולם לגידול המתמיד באוכלוסייה, והצפוי להגיע עד 2050 לכ־18 מיליון נפשות.
בסימן ה־Valentine’s Day ברצוני לאחל לכל אחת ואחד מהקוראי המוסף המיוחד הזה שנת אהבה שמחה, התגשמות כל המשאלות וכמובן, איך לא, שיהיה מברוק גדול ברכישת הדירה החדשה! נצלו את ההזדמנות!
שלכם,
עו"ד שיר טורם־הספרי, ממתגת ערים ונדל"ן