הבחירות מאחורינו, התוצאות הסופיות יפורסמו כנראה מחר (חמישי) ולאחר סיום בדיקת הקולות במעטפות הכפולות יתברר אם וכיצד ניתן יהיה להקים ממשלה יציבה בישראל.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
דבר אחד בטוח: לממשלה הבאה, אחרי עוד חצי שנה של ממשלת מעבר, ששוב נאלצה להקפיא כל מהלך כלכלי, תהיה בעדיפות הראשונה המשימה לייצב את המצב הכלכלי בישראל.
1 צפייה בגלריה
(צילומים: shutterstock, יריב כץ)
ממשלת בנט-לפיד דווקא עשתה רבות בתחום הכלכלי - בעיקר אישור תקציב מדינה וחוק הסדרים, אחרי שלוש שנים וחצי, וביצוע שורת רפורמות כלכליות בתחומים עיקריים שונים - אולם הבחירות ששוב נכפו במצב הפוליטי הרעוע בישראל, עצרו חלק מהרפורמות ותקעו את חקיקת התוכניות הכלכליות ללא אישור הכנסת.
אז הנה חמש משימות עיקריות שיהיה על הממשלה החדשה, בתקווה שתקום כזאת בתוך שבועות אחדים, לבצע כבר בשנת 2023:

1 החשש מעוני ופגיעה קשה במעמד הביניים

ההתייקרויות הפוקדות את כל מדינות העולם, וגם את ישראל - אף כי עד כה בשיעור שהוא (4.6% לשנה) כמחצית האינפלציה מאשר בארה"ב ובאירופה - מחייבים מלחמת חורמה בהתייקרויות.
על הממשלה החדשה יהיה, ללא מורא מבעלי ההון, לפעול לפירוק המונופולים האימתניים המונעים תחרות במאות מוצרים ושירותים עיקריים במשק. יהיה צורך לעשות זאת בחקיקה.
כדי למנוע את התגברות העוני, שניצניו כבר התגלו בשטח בחגי תשרי, בבקשות גדלות לסיוע למשפחות ברוכות ילדים וקשישים, יהיה צורך לחזור במוצרי המזון הבסיסיים להגדלת הסובסידיות הממשלתיות. זאת, כדי למנוע ייקור של חלב, לחם, סוכר, שמן ומוצרים נוספים - ייקור שנובע ברחבי העולם בעיקר מהמלחמה באוקראינה.

2 בלימת עליית מחירי הדירות ומתן קורת גג למחוסרי דיור ולזוגות הצעירים

ארבע תוכניות דיור הגו שרי האוצר, השיכון והפנים של הממשלה היוצאת. חלקן כללו סעיפים חשובים, שיכולים היו לסייע בבלימת העלייה במחירי הדיור, שכבר הרקיעה ל-19% בשנה.
אולם איחור רשלני בהבאת התוכניות שדרשו חקיקה לאישור הכנסת, כאשר עוד היה לקואליציה רוב, ובלימת התוכניות על ידי האופוזיציה, שעניין אותה רק איך לא לאפשר הישגים לקואליציה - זירזו את הזינוק במחירי הדירות. זאת, כאשר הציבור כבר לא האמין שהמחירים יירדו בקרוב ולכן המשיך להסתער על הדירות.


כעת יהיה על הממשלה החדשה להגות תוכנית רחבה חדשה, אך בעיקר להביא לשחרור קרקעות המדינה לבניית לפחות 200 אלף דירות חדשות כבר בשנים 2023-24 ולזרז את הליכי אישור הבנייה. כדאי יהיה גם להציע מענקים מכובדים לקבלנים שיבנו מהר וביעילות רבה. ככל שהביקושים יענו על ההיצעים - עליית מחירי הדירות תיבלם במהרה, ללא צורך בהזנקה נוספת של הריבית על המשכנתאות.
סוגיה נוספת שקברניטי הנדל"ן ידרשו לה היא המחסור החמור בדירות להשכרה ארוכת טווח. חברת דירה להשכיר שהוקמה ב-2014 הובילה להקמת מיזמי שכירות לטווח ארוך ברחבי הארץ, אולם מבחינת היקפים - מספר יחידות הדיור שנבנו ואוכלסו, כמו גם מספר הדירות המתוכננות, איננו מספיק, בטח ביחס לקצב הגידול של האוכלוסייה ועל רקע שוק השכירות הפרטי הפרוץ שמאפשר העלות מחירים ללא כל פיקוח.
על הממשלה החדשה להרחיב את התוכנית, כפי שהוצע בחלק מהמצעים הכלכליים, כך שגם צעירים ומשפחות בתחילת דרכן שידן אינה משגת, ודאי וודאי מול המחירים הגבוהים כיום של הדירות בישראל, יוכלו ליהנות מקורת גג יציבה. ככל שיגדל היצע הדירות להשכרה לתקופה ארוכה עם חברת ניהול יציבה ושכר דירה מפוקח, כך יצומצמו הביקושים לקניית דירות.

3 שחרור המדינה מהפקקים הארוכים

אין נהג בישראל שלא שוהה מדי יום, כמעט בכל דרך שיבחר, שעה ארוכה ומיותרת על הכביש בשל פקקי תנועה ארוכים ומחסור עצום בתחבורה ציבורית.
על הממשלה החדשה תוטל משימה חשובה במיוחד: להפסיק לדבר על הפקקים ולהתחיל לבצע תוכנית בהיקף של עשרות מיליארדי שקלים - שכבר מצויים בקופה, בתוספת הסכמים עם גופים עסקיים - לטיפול יסודי באחת הבעיות המטרידות ביותר במדינה.
בעיקר יש להשקיע מיליארדים בהוספת קווי רכבות וברכישת קרונות, שיסעו ברחבי הארץ 24 שעות ביממה, באישור מיידי של תוכנית המטרו התקועה, בהוספת נתיבים לתחבורה הציבורית, בקביעת אגרות גודש לא רק בגוש דן ובעידוד מסיבי של אוכלוסיות שלמות (מי שעובדים רחוק מביתם, קשישים, עולים חדשים, שכבות חלשות) להשתמש אך ורק בנסיעה בתחבורה הציבורית.
זאת, בסבסוד העלות על ידי המדינה ומקומות העבודה (במקום מימון החזקת רכב - מימון נסיעה בתחבורה הציבורית).

4 השקעה גדולה במיוחד במערכת הבריאות

במשך עשרות שנים הוזנחה מערכת הבריאות, החל מנטישת סטודנטים שביקשו ללמוד רפואה למדינות אחרות ועד לשכר זעום ולשעות עבודה בלתי סבירות למתמחים ולאחים ולאחיות.
הסובלים הם ציבור החולים - בעצם כולנו במשך השנים. החל במצב של קביעת תור לבדיקה רפואית לעוד חמישה חודשים ועד לצורך של חולה, הנזקק לדיאליזה כמעט מדי יום, לנסוע 100 ק"מ מהפריפריה כדי לזכות בטיפול מציל החיים.

5 צירוף מיליון עובדים לשוק העבודה

האוכלוסיות המתרבות יותר מכל הן אלה במגזרים החרדי והערבי. עם זאת, שיעור ההשתתפות של הגברים החרדים והנשים הערביות בכוח העבודה במשק נמוך ומדאיג. השיפור הקל שחל בשנים האחרונות הוא מזערי ולא מספיק.
ככל ששיעורם באוכלוסיה גדל - כך תתקשה המדינה להתקיים כלכלית ולתמוך באותן אוכלוסיות מוחלשות, אם אלה לא יצטרפו במהרה לשוק העבודה. הממשלה הבאה תצטרך לכן לחייב לימודי ליבה בישיבות ולבטל תשלומי הבטחת הכנסה ואבטלה למי שיכולים לעבוד, אך לא מעוניינים לצאת לעבודה ללא שום סיבה רפואית או סיבה מוצדקת אחרת (יש 152,000 משרות פנויות בישראל).
יש לקיים קורסי הכשרה למאות אלפי חסרי מקצוע, כדי לצרפם לשוק העבודה, ולהגדיל את המענקים (מס הכנסה שלילי) למי שעובדים אך מתקשים לגמור את החודש.
כלכלנים בכירים כבר הזהירו שמדינה שבה פחות משני שלישים מאוכלוסייתה הבוגרת עובדים (61%) - תידרדר ממדינה המצויה בצמרת הכלכלה העולמית לתחתיתה.