בשיתוף ידיעות הנדל"ן


העיר קריית אונו הייתה חלוצת ההתחדשות העירונית כאשר הייתה הראשונה לאשר פרויקט פינוי-בינוי לפני שנים רבות. מאז, המגמה ממשיכה וגם היום יש לא מעט פרויקטים ברחבי העיר. מה סוד ההצלחה של העיר בקידום התחדשות עירונית? ומה החשיבות של עיר שמעניקה ודאות תכנונית ליזמים שפועלים בה. ראש העיר ישראל גל, וניב רום, מנכ"ל כנען התחדשות עירונית הפועלת בעיר - הגיעו לאולפן ידיעות הנדל"ן לדבר על הנושא.
"מדיניות, ודאות ונחישות", פותח ואומר ראש העיר גל בתשובה לשאלה כיצד מקדמים בעיר פרויקטים רבים. "מדיניות זה הדבר הראשון. אתה חייב לקבוע מדיניות, קריטריונים ברורים, ושכולם ידעו מה הם מקבלים. זה קל במשא-ומתן מול התושבים, ומרגיע את השכנים שיודעים מה יהיה מסביב. ודאות זה הדבר השני. כשיזם בא ויודע שיש לו ודאות במתחם, אז הוא הולך ומתקדם. נחישות זה הדבר השלישי. זה לא פשוט לעשות פרויקט של התחדשות עירונית. יש לך מתנגדים מבית ויש לך מתנגדים מבחוץ, יש לך שכנים, יש לך שולחן עגול כמו פה שזה מליאת המועצה שגם שם יש מתנגדים. אתה צריך להוביל בנחישות את הפרויקטים. אלו שלושת הגורמים בקריית אונו שגרמו לזה להצליח. אני מקווה שבעוד חמש או שבע שנים לא תהיה גברת אחת זקנה שצריכה לעלות לקומה רביעית עם סלים במדרגות בלי מעלית לבית לא ממוגן ולא מחוזק כנגד רעידות אדמה. זה החלום שלי. ככה נדע שהשלמנו עיר מלאה חדשה, ממוגנת, מחוזקת עם אנשים מאושרים".
בין החברות הפועלות בעיר אפשר למצוא את קבוצת כנען המקדמת פרויקט התחדשות עירונית רחב היקף. רום, מבעלי החברה, השיב לשאלה "מה החשיבות של עירייה שמקדמת פרויקטים?": "אני תמיד אומר שעירייה היא זו שתקבע אם תהיה התחדשות עירונית או לא תהיה התחדשות עירונית בעיר. לצערי, ברוב הערים אנחנו נתקלים היום בהמון המון קשיים בנושא של התחדשות עירונית. במקרה של קריית אונו זה שונה, ולכן תמיד מומלץ לכל יזם לעבוד בשיתוף פעולה עם הרשות המקומית - כי רק ככה בסוף הפרויקט יצא לפועל".

"פינוי-בינוי ההזדמנות הכי טובה לעיר"

פרויקט התחדשות עירונית מחדש את העיר אבל גם מחייב חידוש התשתיות ובניית מבני ציבור חדשים. לדברי גל זו לא מעמסה אם כי הזדמנות: "פינוי-בינוי זאת ההזדמנות הכי טובה שקיימת. לעשות רענון. רענון בתשתיות התת קרקעיות, ריענון בפארקים, ריענון במבני ציבור. כשאתה קובע מדיניות אתה גם קובע כמה מבני ציבור יהיו בתוך אותה שכונה חדשה, אתה קובע כמה גני ילדים וכמה מעונות אתה רוצה זאת הזדמנות לחדש את הכל. מובן מאליו שממשלת ישראל חייבת להיות הרבה יותר שותפה כי יש דברים שלא תלויים רק בזה. כשהאוכלוסייה גדלה מגיעים לבתי ספר, אז יש לנו תוכניות לבתי ספר - אבל מישהו צריך לעזור ולסייע בבנייה שלהם, ואלו הם משרד החינוך ומשרד האוצר".
2 צפייה בגלריה
"פינוי-בינוי זאת ההזדמנות הכי טובה שקיימת לרענן את העיר"
"פינוי-בינוי זאת ההזדמנות הכי טובה שקיימת לרענן את העיר"
"פינוי-בינוי זאת ההזדמנות הכי טובה שקיימת לרענן את העיר"
(צילום: גלב סמירנוף)
עוד הוסיף גל כי יתרון נוסף בהתחדשות עירונית הוא "שאין כמו פרויקטים של פינוי-בינוי לחיזוק הירוק במדינת ישראל", והרחיב. "כשאני לוקח ואני מצופף אזורים שהם כבר מבוטנים, מיושנים, חסכתי 500 עד 700 דונם קרקע. אין לנו שטחים, שטחי ציבור, במדינת ישראל. שטח ירוק זה הדבר הכי חשוב, זה המשאב העיקרי, זה האוויר לנשימה של המדינה. לכן ציפוף מונע גזלת שטחים פתוחים. נשארים בעלי חיים, נשארים עצים, נשארים שטחים חקלאיים". במקביל התייחס גל ליזמים שמקדמים ובונים את ההתחדשות העירונית, כמו קבוצת כנען למשל, ואמר – "כשהם באים ובונים הם בונים כבר בסטנדרטים אחרים. בנייה ירוקה עם הרבה מאוד אור בבית, עם חומרים הרבה פחות מזהמים. מחסלים את כל נושא האסבסט שהיה בשכונות הישנות למשל. הרבה יותר ידידותי לסביבה, וזאת הזדמנות נהדרת. לפני 20 שנה זה היה על הגב שלנו, קיבלנו את זה כמו סכינים. אבל היום זו תופעה שאף אחד לא יעצור אותה כי מבחינת כל ההיבטים זה יעשה טוב".

"פינוי-בינוי נותן פתרון הוליסטי"

בהמשך התייחס רום לעובדה שכנען מקדמת פרויקטים במסלול פינוי-בינוי ולא פרויקטים קטנים יותר במסגרת תמ"א 38 והסביר מדוע. "דבר ראשון זה עניין של סדרי גודל והעדפות של חברות. אבל מעבר לכך יש עוד עניין. פרויקט פינוי-בינוי נותן פתרון הוליסטי כי זה לא רק התבוננות ברמת הבניין הבודד. אתה לוקח שכונה ואתה באמת משדרג אותה מא' עד ת'. גם מבחינת מוסדות הציבור שהיא מקבלת, גם מבחינת התשתיות. אני מאמין שתמ"א 38 זה פתרונות נקודתיים לבניינים שלא יכולים להיכנס למתחמים. תמ"א 38 היה פתרון נקודתי טוב לאותה תקופה, אני חושב שכולנו מבינים שהפרויקטים האלה קצת פחות טובים ופחות נכונים. לפעמים אין ברירה - אז אין ברירה".
2 צפייה בגלריה
פרויקט עלמא התחדשות עירונית בקריית אונו
פרויקט עלמא התחדשות עירונית בקריית אונו
פרויקט עלמא התחדשות עירונית בקריית אונו
(הדמיה: 3Ddesign)
גם גל התייחס לפינוי-בינוי לעומת תמ"א 38 ואמר: "לקחנו את כל העיר וחילקנו אותה. היכן שניתן לעשות פינוי-בינוי במתחם אחד גדול זו האופציה המועדפת. יחד עם זאת, יש בתים שהם נקודות בודדות, או שהצפיפות בהם מראש היא בעייתית לפינוי-בינוי. שם אנחנו משאירים את אופציית התמ"א. במקרה הטוב ביותר זה לעשות פינוי-בינוי ברמה שכונתית, בהיעדר ברירה, הפתרון הוא תמ"א 38".
לסיכום הדיון התייחס ניב גם לחשיבות קידום פרויקטים של התחדשות עירונית ברמה הלאומית: "כיום בגלל ואקום של הממשלה שלנו, יש ביקוש גדול והקרקעות במרכז נמצאות בעיקר בהתחדשות עירונית. מי שמחליט ומקדם את הפרויקטים הם ראשי הערים והוועדות המקומיות. יש לנו חוויה מאוד טובה בקריית אונו, ואני יכול לתת גם דוגמה הפוכה במקומות אחרים, ולא אציין שמות. היתרון בקריית אונו הוא שהמדיניות סדורה ויש דלת פתוחה. כל היזמים בעיר מקבלים את אותם פרמטרים, אותה צפיפות, אותו מכפיל. יודעים מראש מה הולך להיות, ואין הפתעות. אם כל ראשי הערים ישכילו לפעול כך, או לחילופין המדינה תכפה עליהם בדרכים שלה של לוחות זמנים או תקציבים, זה יהיה טוב. ראשי הערים צריכים להבין שזה בידיים שלהם. כיום לצערי חלקם לא עושים את זה, וזו פגיעה ישירה בתושבי העיר שלהם".
בשיתוף ידיעות הנדל"ן