גלי החום בקיץ מעלים את מחיר הסוכר, ובאירופה חוששים כי בקרוב יצטרכו לשלם יותר עבור מוצרים מתוקים. לפי סוכנות הידיעות בלומברג, יצרני סוכר והקונים מנהלים משא ומתן על חוזים לעונת הקציר 2023/24, שמתחילה באוקטובר, והמחיר לטון סוכר עומד על 1,000 אירו בבורסת הסחורות, יותר מכפול מהמחיר באמצע השנה שעברה.
הסיבה לכך היא ירידה משמעותית בייצור סוכר. כבר בעונה הקודמת (2022/23) הייתה ירידה של 12% ביחס לעונה שלפניה. בזמן שהחברות הגדולות, וכתוצאה מכך גם הצרכנים, היו מוגנים מהתייקרות הסוכר בעקבות חוזים ארוכי טווח, המחירים זינקו ב-58% מאז אוקטובר האחרון, וחברות בינוניות וקטנות נאלצו להכניס את היד עמוק לכיס.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
כדורי גלידה
כדורי גלידה
כדורי גלידה
(צילום: shutterstock)
כבר עכשיו ניתן לראות סימני אזהרה מדאיגים בנוגע לעתיד. הגשם עיכב את השתילה השנה בחודש, והטמפרטורות החמות מאז הגדילו את הסיכון לבצורת ולמזיקים, שיהרסו את היבול.
המצב, כאמור, הוחמר לאור רמות נמוכות של מלאי סוכר, כאשר חברות נאלצו לקחת מהרזרבות שאגרו. למרות הכל, יש אנליסטים שמאמינים כי כמות הייצור תגדל. באיחוד האירופי מעריכים שהתפוקה עשויה להגיע ל-15.5 מיליון טון העונה לעומת 14.6 מיליון טון בשנה שעברה, כשהם תולים תקוות בפולין כאחת היצרניות הגדולות, שתקזז את הירידה שקיימת בייצור בצרפת.
הפסימיים מדברים על "הנגיף הצהוב", מחלה שעשויה לחסל את גידולי הסוכר. לאור ההגבלות בצרפת על neonicotinoids - סוג של חומר הדברה שמגן מפני אותו נגיף צהוב - מומחים מעריכים כי ייצור הסוכר ביבשת הישנה עלול לרדת מתחת ל-14.8 מיליון טון.
החשש אינו מוגבל רק לאירופה. הסוכר בעולם מגיע מקנים שגדלים באקלים טרופי, וסלק סוכר, שמשגשג באיזורים קרירים יותר. מזג האוויר קיצוני פוגע בשני הסוגים, כאשר תופעת האקלים "אל ניניו" מאיימת לעצור את קציר הקנים בדרום מזרח אסיה ואפריקה, ועליית הטמפרטורות הופכת את אירופה לפחות מסבירת פנים לסלק.