שורה של העלאות מיסים שהציעו בכירי משרד האוצר בימים האחרונים לבצע במסגרת התקציב החדש שמגבשים באוצר לשנת 2024 - נדחו על הסף על ידי שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ובשל התנגדות תקיפה של ההסתדרות ובמשרד ראש הממשלה. עם זאת נראה שסבסוד המס על הדלק, שנמשך כבר שנה וחצי ועלה מיליארדים לתקציב המדינה, יסתיים בסוף חודש דצמבר והחל מינואר ישלמו בעלי כלי הרכב את המחיר המלא לליטר דלק, שיהיה כנראה גבוה משבעה שקלים.

איך מממנים את הגירעון?

בשבוע האחרון וגם ביממה האחרונה התקיימו דיונים בצמרת האוצר כיצד להקטין את הגירעון העצום הצפוי בתקציב המדינה בשנת 2024. בין השאר, על פי גורמים בכירים במשרד האוצר, נבחנו ארבעה תחומים עיקריים: קיצוץ "פלאט" של תקציבי כל משרדי הממשלה (למעט הביטחון) בשיעור גבוה במיוחד שעלול להגיע ל-5%-7%, העלאות של מספר סוגי מיסים, סגירת לפחות שישה משרדי ממשלה מתוך שניים המוגדרים כ"מיותרים" וקיצוץ משמעותי בכספים הקואליציוניים.
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ובצלאל סמוטריץ' במסיבת עיתונאים
בנימין נתניהו ובצלאל סמוטריץ' במסיבת עיתונאים
בנימין נתניהו ובצלאל סמוטריץ'
(צילום: עמית שאבי )
באגף התקציבים הסבירו כי ניתן יהיה להקטין את הקיצוץ העצום בתקציבי המשרדים, שיגרום להפחתה משמעותית מאוד בשירותים שמעניקה הממשלה לאזרחים, אם יהיו העלאות מיסים נחוצות וחיוניות ואם ייעשה קיצוץ חד בכספים הקואליציוניים.
עם זאת, נתניהו וסמוטריץ' מתנגדים לקיצוץ משמעותי בהעברת הכספים הקואליציוניים, בעיקר אלה המיועדים להתיישבות ולמוסדות חרדיים ואברכים. ככל הידוע מתוך כשבעה מיליארד שקל יהיה כנראה קיצוץ של כ-1.5 מיליארד שקל בלבד, רובם בכספים שלא מיועדים למגזר החרדי.
באגף התקציבים מציעים גם לסגור כבר בינואר הקרוב לפחות אחדים מתוך 12 משרדי ממשלה המוגדרים כ"מיותרים" ושתקציבם בכהונת ממשלה מלאה יגיע לכחמישה מיליארד שקל. ההצעה כוללת את סגירת המשרד לשיתוף פעולה אזורי, משרד המורשת, המשרד לעניינים אסטרטגיים, משרד ירושלים ומסורת, משרד המודיעין, משרד העבודה (ימוזג עם משרד הרווחה כבעבר), משרד התפוצות, המשרד לשוויון חברתי, המשרד למעמד האישה, משרד הנגב והגליל, משרד ההתיישבות ומשימות לאומיות ומשרד החוסן הלאומי. גם כאן ראש הממשלה ושר האוצר שוללים מכל וכל את סגירת רוב המשרדים האלה, למעט אולי משרד או שניים, מתוך חשש שהקואליציה תתפורר במקרה כזה ויוכרזו בחירות.

ההצעה שנבלמה על ידי יו"ר ההסתדרות

ראש הממשלה ושר האוצר מתנגדים בתוקף גם להעלאות מיסים ובעמדה זו, המוגדרת על ידי רבים כמוצדקת בעת מלחמה, תומכים כלכלנים רבים ובכירים במשק. המיסים שאגף התקציבים במשרד האוצר הציע להעלות הם אלה:
  • ביטול הפטור ממע"מ על ירקות ופירות – נשלל לחלוטין על ידי ראש הממשלה ושר האוצר.
  • ביטול הפטור ממע"מ על יבוא אישי בחבילות מחו"ל של עד 75 דולר – נשלל על ידי שר האוצר ויועציו של ראש הממשלה.
  • העלאת מיסים על מוצרי מותרות, כמו יאכטות או רכבים יוקרתיים – לא נשלל, אך מדובר בכסף קטן מאוד, של כמה מאות מיליוני שקלים (מהלך כזה בוצע לפני כעשור על ידי שר האוצר לשעבר יאיר לפיד).
  • העלאת שיעור המע"מ באחוז ל-18% (שווה להכנסה נוספת של כ-7 מיליארד שקלים בשנה) – נשלל לחלוטין, כאשר מצב משקי הבית וגיוס של מאות אלפי אנשי מילואים מביא למצב כלכלי רע שלהם בגין המלחמה.
  • הצעה שכבר בעבר הועלתה לא פעם ואף גרמה להשבתת המשק על ידי ההסתדרות, להטיל מס על קרנות ההשתלמות – אפיק החיסכון היחיד בישראל הפטור ממס זה עשרות שנים - נדונה אף היא באוצר בימים האחרונים.
  • לדברי גורם בכיר במשרד האוצר, ההצעה להטיל מס לפחות אחרי שבע שנות חיסכון – נדחתה גם היא. יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, ששמע על הרעיון, זימן מיד שיחות עם שר האוצר ונגיד בנק ישראל, עמו נפגש בתחילת השבוע, והתריע כי המשק כולו יושבת אם יוחלט על מיסוי כזה, וההחלטה לדון בהעלאת מס כזאת בוטלה.
2 צפייה בגלריה
ארנון בר דוד, יו"ר ההסתדרות
ארנון בר דוד, יו"ר ההסתדרות
ארנון בר דוד, יו"ר ההסתדרות
(צילום: מוטי קמחי)
לעומת זאת, מתכוונים כאמור במשרדי ראש הממשלה והאוצר להפסיק ב-1 בינואר את סבסוד המס על הדלק, הנמשך כבר שנה וחצי, ושהגיע בשיאו לשקל אחד על ליטר דלק 95 אוקטן. כעת הסבסוד מגיע ל-40 אגורות בלבד והוא בתוקף רק עד ל-21 בדצמבר בחצות. נראה כי הסבסוד יוארך אז רק בעשרה ימים - ובינואר יופסק לחלוטין. מחירי הנפט בעולם ירדו לאחרונה והדולר בישראל ירד בכ-10% משיאו לאחר פרוץ המלחמה, מה שיאפשר לממשלה לנצל את ההזדמנות ולבטל את הסבסוד כליל בחודש הבא.
יצוין שהנחת המס עלתה לתקציב המדינה עד כה כבר קרוב ל-3 מיליארד שקל. ביטול המשך הפחתת המס יחסוך כסף רב בתקציב המדינה. זאת, כאשר ממילא רוב הנהנים מהסבסוד הם, על פי מחקרים, ארבעה העשירונים העליונים, שממלאים 80% מהדלק בתחנות. זאת, בעוד ששלושת העשירונים התחתונים משתמשים בעיקר בתחבורה הציבורית, שלא התייקרה כמעט בשנים האחרונות. יצוין שבענפי התעשייה והמסחר יינזקו מהפסקת סבסוד הדלק, מה שעלול להביא לעליות מחירים בתחומים מסויימים ולליבוי האינפלציה שעדיין גבוהה מהיעד שקבעה הממשלה לשנה כולה - 3.7%, לעומת יעד שנתי של 1%-3%.