"חלק מהמשבר הקשה בבתי החולים נוסע למעשה מסירוב של משרד הבריאות לחתום על תקנות שיאפשרו להעביר כספים לבתי החולים". האשמה חמורה זו כלולה בטענה של משרד האוצר, כי לחוסר של תקציבים בבתי החולים אחראי דווקא משרד הבריאות שמעכב חתימה על תקנות, מתוך התנגדות לכך שלאוצר תהיה סמכות למנות חשב מלווה לכל בית חולים שיתנהל תוך כדי גירעונות תקציביים.
ל-ynet נודעי כי מנכ"ל משרד האוצר, רם בלינקוב, שיגר אתמול (שלישי) מכתב חריף למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש, ובו הוא מאשים את המשרד באי העברת התקציבים, עשרות מיליוני שקלים במצטבר (כבר שתיים מתוך שש העברות בסכום כולל של 300 מיליון שקל), מתוך שיקולים לא ענייניים.
3 צפייה בגלריה
רם בלינקוב
רם בלינקוב
רם בלינקוב
(צילום: אלכס קולומויסקי)
במכתבו הדחוף טוען בלינקוב כי בקשת משרד הבריאות להמשיך ולאפשר העברת תקציבים לבתי החולים הציבוריים "בדרך של מבחני תמיכה" מנוגדת לחלוטין לעקרונות המודל שמטרתו וודאות ואחידות בנושאי העברות תקציביות "ועלול להביא ליצירת פערי תקצוב בין סוגי בתי חולים בתוך זמן קצר".
במשרד האוצר טוענים כי התקציבים לבתי החולים הגירעוניים קיימים וכבר אושרו, אך הם לא יועברו עד שמשרד הבריאות יסיר את התנגדותו למינוי חשב מלווה לבתי החולים שנקלעים לגירעונות, כדי שניתן יהיה לעמוד על סיבותיהם ולסייע לבתי החולים הללו אם וכאשר המצב יצדיק זאת.
3 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים משרד הבריאות
מסיבת עיתונאים משרד הבריאות
נחמן אש
(צילום: יאיר שגיא)
באוצר ציינו כי במשך שנים רבות מנגנוני העברת כספים מהמדינה לבתי החולים היו באמצעות מבחני תמיכה, סובסידיות והקצבות שונות. במכתבו מציין מנכ"ל משרד האוצר כי "מנגנונים אלו לקו במספר כשלים, אשר לעיתים הביאו, בין היתר, ליצירת קשיי תזרים לבתי חולים עצמאיים".
עוד ציין בלינקוב כי המנגנונים שהיו ולא יהיו עוד "לקו לעיתים בחוסר אחידות, מה שהביא לפערים גדולים בין תקצוב בתי חולים ממשלתיים, אשר הינם בבעלות משרד הבריאות, לבין בתי חולים אחרים".

"פנו אלינו בתי חולים במצוקה ואני צופה בהם בעיניים כלות"

עוד כתב מנכ"ל האוצר למנכ"ל משרד הבריאות, נחמן אש, כי בדיוני התקציב האחרונים "פעלנו אתכם בשיתוף פעולה על מנת לשנות מצב זה. לכן נחקק חוק ההתחשבנות בין בתי החולים לקופות החולים לשנים 2021-2025, שקובע כי יותקנו תקנות המסדירות את כללי התקצוב האחיד בין בתי החולים השונים. זאת, לצד יצירת כללים אשר יוודאו קבלת תקציב ידוע מראש במועדים קבועים, כמו גם סמכויות בקרה ווידוא בעמידה ביעדי התקציב". עוד קובע החוק כי המועד להתקנת התקנות הראשונות היה וחלף – ה-15 בדצמבר 2021.
מנכ"ל משרד האוצר כותב לנחמן אש, מנכ"ל משרד הבריאות כי למרות ההסכמות – טיוטת התקנות מעוכבת על ידי משרד הבריאות מזה מספר חודשים, בשל הוויכוח סביב מינוי חשב מלווה לבתי החולים הגירעוניים ודרישת משרד הבריאות להמשיך את ההעברות התקציביות בניגוד למודל הוודאות והאחידות.
3 צפייה בגלריה
רופאים מחזיקים שלטי מחאה נגד משרד הבריאות
רופאים מחזיקים שלטי מחאה נגד משרד הבריאות
רופאים מחזיקים שלטי מחאה נגד משרד הבריאות במהלך מחאת בתי החולים הציבוריים לפני חצי שנה
לדברי בלינקוב "פנו אלינו מספר בתי חולים שונים, שמתארים קשיי תזרים אשר פוגעים באיכות הטיפול, בדרישה לממש את הקבוע בהחלטת הממשלה ובחקיקה, ואני צופה בהם בעיניים כלות, שכן התקציב (של 300 מיליון שקל לתשלום במספר פעימות) קיים ולא ניתן להעבירו".
עוד ציין מנכ"ל משרד האוצר, כי "האיחור בהתקנת התקנות מהווה הפרה נמשכת של המועד הקבוע בחוק להתקנתן, ה-15 בדצמבר 2021, שחלף זה מכבר". האיחור מונע את העברת התשלום החודשי הקבוע לביטוח לאומי לכל בית חולים ציבורי כללי. התשלום הראשון היה אמור להיות מועבר ב-15 בדצמבר והתשלום השני אמור היה להיות מועבר אתמול, ה-15 בפברואר 2022.
מנכ"ל האוצר ציין כי יש לפעול בהקדם לכך שהשרים, שרי האוצר והבריאות, יחתמו על התקנות, אחרת לא ניתן יהיה להעביר את הכספים לבתי החולים. "נודה על כך שיתקבל אישורכם כי שר הבריאות מוכן לחתום על נוסח התקנות שהועבר אליכם זה מכבר, כדי שהשרים יוכלו להתקינן בדחיפות".
ממשרד הבריאות טרם התקבלה תגובה לטענות משרד האוצר.