"אנחנו רצים אחרי סחורות", כך אמרו ל-ynet היום (ראשון) ברשתות השיווק, אחרי סוף השבוע הראשון של המלחמה עם איראן. "אנחנו כל היום במרדף אחרי אספקות, כדי שלא יהיו חוסרים", אמר גורם בכיר באחת מרשתות המזון הגדולות.
"זה נפל ביום שישי, יום שבו כמעט אף חברה לא עובדת. ולא רק זה, גם כל ההזמנות ליום ראשון מוכנות אצלנו כבר ביום חמישי. אז העבודה הקשה שלנו כרגע, היא לדאוג להשלים את הפערים. ביום שישי סגרנו סופרים עם מחלקות ריקות בחלק מהמקומות, לכן העבודה הקשה היא להדביק את הפערים עכשיו. וגם היום יש כמובן ביקושים גבוהים".
בכמה גדלו המכירות ברשתות?
"יש סניפים שעשו צמיחות גדולות מאוד, אבל הממוצע בכל השוק הוא בין 40% ל-50% אחוז יותר מול יום שישי רגיל. יש סניפים עירוניים שעשו פי 2 ו-3 יותר, אבל סניפים גדולים מחוץ לערים, חלקם צומחים רק ב-20%-30%".
"משטח של 80 יחידות שישיית מים נגמר בדקה"
לטענתו, המוצר שהכי קשה לשמור על רציפות שלו הוא מים מינרליים: "משטח של 80 יחידות שישיות מים - נגמר בדקה בסניף, לעומת משטח של דגני בוקר שיש בו 300 יחידות ואתה יכול לחיות איתו חצי יום. מים מתאדים מהר וקשה להביא עוד משטחים, אבל אנחנו עומדים בזה. גם לנייר טואלט יש כמובן ביקושים גבוהים אבל זה מוצר שיחסית קל להדביק את הפער בו".
במה יש מחסור?
"אין חוסרים בכלום חוץ מעוף. בעקבות חג הקורבן שנחגג בשבוע שעבר צומצמו ימי השחיטות, לכן היה חוסר בעוף וחלקיו גם הבוקר קשה להשיג עופות וחלקיו במחלקות הטריות. ייקח עוד איזה כמה ימים עד שהקצביות יתיישרו".
לפי איתן יוחננוף, הבעלים של רשת יוחננוף, "יש לנו חוסר בחלב כי הסחורה הגיעה בצמצום ומה שהיה בבוקר כבר נקנה אבל מחר שוב יהיה חלב כלומר זה לא מחסור. לגבי העוף, אצלנו יש עופות, אכן יש פחות אספקות אבל אני לא מתרגש מזה כי החג נגמר וזה מחסור רגעי. וכן יש ביקוש גבוה למזון כי אנשים יושבים בבית".
רשתות המזון ביקשו אתמול ממשרד הכלכלה לקבל הקלות בסימון המחירים לנוכח מחסור בכוח אדם, עומס הקונים בסניפים ותחלופת המוצרים הגבוהה על המדפים. המשרד הודיע היום כי הוא "מחדד מדיניות אפס סובלנות להפקעת מחירים והשר ברקת שוחח בנושא עם כלל הגורמים. בנוסף, אין שינוי במדיניות סימון מחירים – האכיפה תימשך בשלב זה באופן מלא בהתאם להנחיות פקע"ר".
ירידה במכירת בידוריות, זינוק במכירות רדיו וקונסולות
בעוד הקניונים סגורים לפי הנחיות פיקוד העורף, וכך גם חלק מבתי הקפה (אלה שפתוחים עמוסים לעייפה, בעיקר באזור המרכז), הישראלים מנצלים את שעות היום הרגועות (עד כה) לקניות של מוצרים שאינם מזון. לפי לירון כץ, סמנכ"ל מחסני חשמל, "יש ירידה במכירת במוצרי מותרות, למשל: מסכים מעל 80 אינץ'. קונים כרגע מסכים לממ"דים. יש ירידה במכירות בידוריות ורמקולי בלוטות', יש ירידה דו ספרתית בכל הממונעים, קורקינטים, אופניים חשמליים. בכל התחומים האלה מורגשת ירידה דרמטית במכירות.
"לעומת זאת, מאז יום שישי ובייחוד היום, אנחנו עדים לביקושי שיא למוצרים שמיועדים לשהייה ממושכת במרחב המוגן: מגדילי טווח ייעודיים לאינטרנט בממ"ד, מזגנים ניידים וקונסולות משחק ניידות. נרשם גם זינוק בביקוש לאמצעי גיבוי: נמכרו אצלנו כ-800 גנרטורים, כ-2,500 יחידות גיבוי עוצמתיות לסוללה וכ-1,000 רדיו-טרנזיסטורים הפועלים על סוללות. קטגוריית מוצרי חירום גדלה פי 10 בהשוואה לממוצע העונתי".








