מחירי הבתים בארה"ב רשמו את הירידה השנתית הגדולה ביותר שלהם זה למעלה מ-11 שנים, עקב הזינוק בריבית על המשכנתא המבריח קונים פוטנציאליים ומוביל להאטה. לפי נתוני איגוד המתווכים הלאומי, המחיר החציוני לדירה ירד בחודש שעבר ב-1.7% ל-388,800 דולר - הירידה הגדולה ביותר של המדד משנה לשנה מאז ינואר 2012. המחיר החציוני ירד כעת ב-6% מהשיא של 413,800 דולר ביוני האחרון.
צניחת המחירים מגיעה על רקע העלאות הריבית האגרסיביות של הפדרל ריזרב, והתייקרות המשכנתאות. משכנתא ממוצעת בריבית קבוע ל-30 שנה, טיפסה בשנה האחרונה מ-5.25% ל-6.35%, על פי נתוני פרדי מאק. עליית הריבית הכבידה על הביקוש, כיוון שהבתים הפכו לזולים פחות עבור רוב הקונים, ואלו הנעולים בתשלומי ריבית נמוכים יותר של משכנתא נרתעו מלמכור את בתיהם.
1 צפייה בגלריה
נדל"ן בארה"ב
נדל"ן בארה"ב
נדל"ן בארה"ב
(צילום: הילה ציאון)
הבנק המרכזי העלה את עלויות ההלוואות מכמעט אפס ללמעלה מ-5% בשנה האחרונה כדי להוריד מחירים, ולמרות שנראה שהאינפלציה מתקררת ומתקרבת ליעד של 2% של הפד, עדיין היא מושפעת מאוד ממחירי האג"ח והדיור. לצד הצניחה במחירים, נרשמה גם ירידה חדה בפעילות המכירות. סך העסקאות שהושלמו ירד ב-3.4% בין מרץ לאפריל, ובמעל 23% בהשוואה לאשתקד. ההאטה מורגשת במיוחד בחלק המערבי של ארה"ב, בעוד שבחלק גדול מהמזרח המחירים עדיין עולים.