בית המשפט העליון דחה לאחרונה ערעור שהגישו ילדיו של אדם שנפטר, שהתנגדו למתן צו ירושה המזכה את אשתו, שהספיקה להיות נשואה לאביהם כחודש בלבד לפני שנפטר, במחצית מזכויות עיזבונו (הרכוש שמוריש אדם ליורשיו). זאת, למרות שבין השניים נחתם הסכם ממון שקבע הפרדה רכושית מוחלטת, תוך שהוא מפרט את רכושו של האב ואת רכושה של אשתו הטרייה. אולם, מאחר והאב לא הותיר אחריו צוואה, נפסק כי האישה זכאית לחלקה בעיזבון כמו כל אחד מיורשיו, מכוח הדין.
מדוע צוואה גוברת על הסכם ממון ולמה חשוב לכתוב צוואה גם כשיש הסכם ממון שקובע הפרדה רכושית מוחלטת? ynet עושה סדר בעזרתה של עו"ד רות דיין וולפנר, בעלת משרד המתמחה בדיני משפחה וירושה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
ייפוי כוח מתמשך
ייפוי כוח מתמשך
צוואה. אילוסטרציה
(Shutterstock)
מה זה הסכם ממון והאם צריך לאשרו בבית המשפט? הסכם ממון הוא הסכם בין בני זוג, שבמסגרתו הם מסדירים את היחסים הרכושיים ביניהם. כלומר - איך יתחלק ביניהם הרכוש במקרה שיסיימו את הקשר הזוגי בשל פרידה או בגלל מות אחד מהם. בני זוג יכולים לקבוע למשל, שכל הרכוש שייצבר במהלך הקשר הזוגי הוא משותף, או להחיל על עצמם הסדר של הפרדה רכושית, כך שכל אחד יישאר עם הרכוש שנרשם על שמו לפני שהפכו לבני זוג, או למשל הסכם שקובע שכל אחד ישאר הבעלים של הרכוש הרשום על שמו, אולם רכוש שנרשם על שם שניהם יהיה משותף וכו'.
כאשר מדובר בבני זוג נשואים, התנאי לתוקפו של ההסכם הוא אישורו על ידי בית המשפט, בהתאם לחוק יחסי ממון. לפני הנישואין ניתן לאשר את ההסכם על ידי נוטריון או רושם בנישואין.
עו"ד דיין וולפנר מדגישה כי "כאשר מדובר בידועים בציבור, ניתן לאשר את ההסכם בבית המשפט, אולם, בניגוד לבני זוג נשואים, בין ידועים בציבור, האישור אינו תנאי לתוקפו של ההסכם ולכן הסכם בין ידועים בציבור תקף גם בהיעדר אישור. למרות זאת, ועל מנת למנוע ויכוח על עצם החתימה על ההסכם, גם ידועים בציבור נוטים לאשר את ההסכם ביניהם בבית המשפט".
האם הסכם ממון תקף גם לאחר מות אחד מבני הזוג? עו"ד דיין וולפנר מציינת כי הסכם ממון תקף גם לאחר הפטירה, אולם הוא אינו קובע את אופן חלוקת העיזבון, אלא רק את היקפו. העיזבון כולל את כל הרכוש שמוריש אדם ליורשיו לאחר פטירתו, וכל הבסיס בדיני ירושה הוא שאדם אינו יכול להוריש את מה שלא שייך לו.
ניקח לדוגמא בני זוג בפרק ב' שערכו הסכם ששומר על הרכוש שהיה לכל אחד מהם לפני תחילת החיים המשותפים אך קובע שיתוף רכושי מלא. בנוסף, כל אחד מהם עורך צוואה ומוריש את כל רכושו לילדיו מנישואיו הקודמים. בינתיים ובמהלך החיים המשותפים נרכשו כמה נכסים ונרשמו על שם בן הזוג. בן הזוג הולך לעולמו ולפי צוואתו כל עזבונו מתחלק רק בין ילדיו, ובת הזוג אינה יורשת דבר. הסכם הממון מגדיר את היקף העיזבון - לפי ההסכם מחצית מהנכסים שנרכשו במהלך הקשר הזוגי שייכים לבת הזוג, ולכן הם אינם חלק מהעיזבון ואינם עוברים לילדיו למרות הצוואה.
כך, הסכם הממון מגדיר מהו היקף העיזבון שיורשים ילדיו של בן הזוג שהלך לעולמו, לפי צוואתו - הרכוש שהיה לו לפני הקשר הזוגי שייך רק לו לפי הסכם הממון ולכן עובר במלואו לילדיו, אבל רק מחצית מהנכסים שנרכשו במהלך הנישואים עובר לילדים מכוח הצוואה שכן לפי הסכם הממון מחציתו שייכת לבת הזוג.
על מה חשוב להקפיד אם רוצים שתהיה הפרדה רכושית, לא רק אם מתגרשים אלא גם אם אחד מבני הזוג יילך לעולמו? חשוב לערוך שני מסמכים ולא להסתפק רק באחד מהם: הסכם ממון, שקובע הפרדה רכושית מוחלטת וצוואה, שקובעת מי היורשים. חשוב מאוד לזכור, שבהיעדר צוואה העיזבון מתחלק בהתאם לחוק הירושה כך שמחצית עוברת לבן או בת הזוג ומחצית לילדים, ולכן הצוואה היא אחד המסמכים החשובים ביותר שעורך אדם.
בנוסף צריך לדעת שאם עורכים רק הסכם ממון שקובע הפרדה רכושית, עדיין אם אחד מבני הזוג הולך לעולמו מבלי שערך צוואה, בן או בת הזוג ירשו מחצית מהרכוש גם אם יש הסכם ממון שקובע הפרדה רכושית מלאה. כדי למנוע זאת, כאמור, יש לערוך גם צוואה.
מה קובעת הפסיקה? הפסיקה מאוד ברורה ועקבית - הסכם ממון אינו מהווה תחליף לצוואה ואם אדם מבקש להימנע מלהוריש מחצית מרכושו לבן או בת זוגו - הוא חייב לערוך צוואה.
עו"ד דיין וולפנר מציינת כי בית המשפט העליון דחה לאחרונה בקשת רשות ערעור שהגישו ילדיו של אדם שהלך לעולמו בלי שערך צוואה, והיה נשוי במשך 25 יום בלבד לאשה עימה ערך הסכם ממון של הפרדה רכושית מלאה. שלוש ערכאות קבעו כי בהיעדר צוואה, האשה שיוצגה על ידי ד"ר חיים שטנגר זכאית למחצית מהירושה מכוח חוק הירושה, ולמרות הסכם הממון. שלושת ילדיו של המנוח התנגדו לבקשת הרעיה הטרייה לקבלת צו ירושה בשל הסכם הממון, אולם התנגדותם נדחתה בבית המשפט לענייני משפחה, בבית המשפט המחוזי ובבית המשפט העליון .
אני ורעייתי השנייה ערכנו הסכם ממון מאחר שלכל אחד יש ילדים משלו. הסכם הממון קובע הפרדה רכושית מלאה מאחר שברצוני שילדיי ירשו אותי. מה יקרה אם לא ערכתי צוואה? עו"ד אוהד הופמן, ממשרד הופמן & פרידנברג המתמחה בענייני ירושה, מסביר כי "הסכם ממון מגדיר את הזכויות הרכושיות הנובעות כתוצאה מהחיים המשותפים, בעוד שאת חלוקת הזכויות לאחר פטירה יש להסדיר באמצעות צוואה בלבד. מי שחפץ לקבוע שילדיו יירשו אותו חייב לעשות זאת באמצעות צוואה, שכן הוראה שכזו במסגרת הסכם ממון לא תהא תקפה.
"בהיעדרה של צוואה, חוק הירושה קובע כי במקרה של פטירה, בן או בת הזוג יורשים מחצית מרכושו של הנפטר, והמחצית הנותרת תחולק בין הילדים בחלקים שווים ביניהם. אם לא נערכה צוואה, בן או בת הזוג יהיו זכאים לרשת מחצית מן הרכוש למרות שהסכם הממון יצר לגביו הפרדה מוחלטת, וכך ייצא שהיעדרה של צוואה ישמוט את הקרקע תחת הוראות הסכם הממון".