בשיתוף אתר המקצוענים.
ריצוף היא הוצאה משמעותית במהלך שיפוץ. כדי שתישארו במסגרת התקציב, וכדי שתבחרו נכון בשלב שלפני החתימה על החוזה עם קבלן השיפוצים, ולא כשכבר מאוחר מדי, הנה כמה עצות חשובות שכדאי להכיר בזמן, ולא בדיעבד.
5 צפייה בגלריה
(צילום : shutterstock)

כמה אמור לעלות ריצוף ומה משפיע על המחיר?

חוץ מהאריחים, אותם תרכשו בנפרד בעצמכם, ישנה עלות עבור פירוק ויישום האריחים החדשים בדירה. אם אין צורך בפירוק בפינוי הקיים, העלות למטר רבוע תהיה נמוכה יותר, אך לא בצורה משמעותית. לכן, שימו לב שלא בהכרח משתלם יותר להתפשר על הדבקת ריצוף.
זאת, בייחוד כשהריצוף ישן, ישנם פערי גבהים גדולים מדי בין האריחים ודרושות הכנות משמעותיות של השטח, לפני יישום האריחים החדשים. אמנם תידרשו לשלם גם על עבודת התשתית לקראת הריצוף (חול ושומשום), אבל אם עבר זמן רב מאז החלפתם את הצנרת ואת הריצוף, זה ממילא דבר שכדאי להשקיע בו.
בנוסף, הדבקה תחייב אתכם לשלם תוספת מחיר עבור קיצור כלל הדלתות בבית, ותקשה על תיקוני אינסטלציה עתידיים.
ואולם, אם אתם בתקציב מוגבל וסולדים מבלגן, הדבקת ריצוף תהיה זולה יותר משמעותית במחיר, מהירה ונקייה יותר.
כמה זה עולה? ככלל, עבודת הריצוף מתומחרת בסכום של 250-350 שקל עבור הנחת ריצוף בבית חדש שמעולם לא רוצף, ובסכום של 350-450 שקל, עבור ריצוף שכולל פירוק ופינוי האריחים הקיימים בבית. מחיר זה, כאמור לא כולל מע"מ ולא כולל את עלות האריחים עצמם. הוא מתייחס לריצוף עם אריחים מחומר מלאכותי, בגודל סטנדרטי. הדבקת ריצוף, עולה 160-250 שקל למ"ר.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

הגודל כן קובע: השטח וגודל האריח ישפיעו על המחיר

כמה מטרים תרצו לרצף: ככל שהשטח אותו אתם צריכים לרצף הוא גדול יותר, כך העלות לכל מ"ר תהיה קטנה יותר. לכן, אם אתם מחליפים ריצוף בחלל אחד קטן, המחיר לכל מ"ר יהיה משמעותית גבוה יותר מהמחיר שתשלמו עבור ריצוף של כמה חדרים או של חלל גדול יחסית, כמו סלון ומטבח.
מה גודל האריח: גם לגודל האריח שתבחרו תהיה השפעה על עלות האריח ועל עלות הריצוף. ככל שהאריח בגודל יותר סטנדרטי, מחירו יהיה נמוך יותר בהתאם.
הגדלים הסטנדרטיים הם של 40/40 סמ"ר או של 80 סמ"ר. ואולם, אריחים בגדלים מיוחדים (כמו אריחי ענק או אריחי פסיפס), יעלו יותר גם עבור החומרים וגם עלות העבודה עצמה. זאת, משום שנדרשת עבודת ריצוף מורכבת יותר.
ריצוף באריחי ענק מצריך שינוע של גדלים שרגישים יותר לשברים, מחייב שני פועלים לצורך הנחת כל אריח וחיתוכים מיוחדים להתאמת האריחים למידות החדר. ריצוף באריחים קטנים, נחשב לסיזיפי יותר, כרוך בעבודה עם רשת ובכמות גדולה יותר של רובה למריחה.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

שינוע מסורבל? יעלה יותר

עלות ריצוף מחושבת כך שהיא מגלמת בתוכה גם את עלות הפירוק והפינוי של ריצוף קודם. לרוב, שינוע האריחים היא לא עד לפתח הדירה, אלא עד לכניסה לבית או לבניין. כלומר, הפועלים הם אלו שיצטרכו להעלות את כלל האריחים לדירה. לכן, אם אתם מתגוררים בקומה גבוהה ללא מעלית, המחיר יהיה גבוה בהתאם. ככל שעבודת הפירוק והפינוי מסורבלת יותר, זה מגולם במחיר.

כמות החיתוכים בשטח בזמן ההתקנה

במהלך הריצוף, יש צורך לבצע חיתוך מדויק של האריחים, בהתאם למידות בשטח.
ככל שיש יותר נישות, אלמנטים שמונעים ריצוף בקו ישר וכמות גדולה של פינות, כך העלות תהיה גבוהה יותר. זה רלוונטי בעיקר בחללים כמו חדרי שירותים וחדרי רחצה, שם לא רק מחפים את הרצפה, אלא גם את הקירות.
בנוסף, בחלל זה פעמים רבות יש צורך ביצירת שיפועים וחיתוכים מורכבים יותר באזור המקלחון. שימו לב, שחיתוך אריחים באזורי הפינות (המכונה חיתוך 'גרונג'), הוא מורכב יותר, ומתומחר לפי מטר אורך (180-210 שקל לכל מטר).
אל תתפלאו, אם גם אם החלטתם לרצף את כל הבית, ריצוף חדרי השירותים וחדרי הרחצה יתומחר בנפרד, ויהיה גבוה יותר (בסכום של 100-150 שקל יותר עבור כל מ"ר). הסיבה לכך היא כמות החיתוכים, מורכבות העבודה, חשיבות האיטום והדיוק בחיבורים והשימוש ברובה עמידה יותר (רובה אפוקסית), אך המורכבת יותר ליישום.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מהו סוג האריח: טבעי או חומר מלאכותי?

אמנם רבים מרצפים באריחי גרניט פורצלן, אך עדיין יש את אלו שבוחרים לרצף באבן טבעית, לפחות את אחד מקירות הבית. ריצוף עם אבן טבעית יעלה יותר גם מבחינת עלות האריחים עצמם וגם עבור העבודה. ריצוף עם אבן טבעית יעלה 30-40 אחוז יותר מאשר ריצוף עם אבן מחומר מלאכותי.
שימו לב, שאם אתם בוחרים לרצף את כלל הבית עם אבן טבעית, מחכה לכם גם עבודת תחזוקה יקרה יותר. אחת לכמה שנים, תצטרכו להשקיע בליטוש ובמריחת סילר שישמור על מראה האבן הטבעית לאורך זמן.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

תוספות קטנות, שחלק מבעלי המקצוע גובים עבורם

לפני שאתם סוגרים מחיר, ודאו האם עלות הריצוף כוללת גם עלות של סף גימור (מגונה גם 'פרופיל אלומיניום'). זה משמש לפינות שבין אריחים, לשטחים עם הפרשי גבהים, לחיבור בין חללים עם ריצוף באריחים שונים או בין קרמיקה לפרקטים ולפינות של מדרגות. בדקו מי אמור לספק את הרכיב הזה והאם גובים תוספת מחיר נפרדת על ההתקנה שלהם. ישנם רצפים וקבלני שיפוצים שיספקו עבורכם את ספי הגימור האלה, ויהיו כאלה שיפנו אתכם להזמנת אלמנטים אלו מהספק ממנו רכשתם את האריחים.

בית ריק או מאוכלס?

ממש כמו בתחום ההובלות, בתחום הצבע או בתחום הניקיון שלפני מעבר דירה, כך גם לגבי ריצוף. אם הדירה ריקה מרהיטים ואינה מאוכלסת, עלות העבודה תהיה נמוכה יותר. זאת, בשל היעדר הצורך בהזזת הריהוט וכל מה שתלוי או מפריע לעבודה. אם בחרתם להחליף ריצוף במהלך שהותכם בדירה, מוטב שריהוט וטקסטיל שיקר לכם (רהיטים, שטיחים, פסלים, תמונות ווילונות) תאחסנו בצורה טובה, שכן מרבית בעלי המקצוע לא יעניקו אחריות על נזק שייגרם להם.
פורסם לראשונה: 11:57, 27.01.22