הטלטלה בשווקים נמשכת לקראת העלאת הריבית הצפויה ביום רביעי בארה"ב, כנראה שוב בשיעור גבוה של 0.75% או לפחות 0.5%. בינתיים הבוקר (ב') הדולר מתחזק בעולם וגם מול השקל והאירו, ונסחר סביב שער של 3.54 שקלים, האירו נסחר סביב שער של 3.51 שקלים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
דולרים ושקלים
דולרים ושקלים
דולר שקל
(צילום: Shutterstock)
לאחר שהאינפלציה בארה"ב לא נרגעת למרות העלאות הריבית הגבוהות הרצופות, מעריכים האנליסטים שהפד, הבנק המרכזי של ארה"ב, ימשיך בהעלאות ריבית אגרסיביות שיביאו אותה עד לראשית הקיץ הקרוב לשיעור גבוה של 5%. גם בישראל ההערכה היא שהריבית תמשיך לעלות ולפי כלכלני הבנקים ובתי ההשקעות היא תגיע לכ-3.5% עוד לפני חג הפסח, כאשר המשמעות היא ריבית פריים של 5% לעומת 1.6% בחג הפסח אשתקד. מדובר בתוספת ממוצעת של החזרי המשכנתא בכ-500 שקל בחודש, כאשר בהלוואות גבוהות לטווח קצר התוספת תהיה אף גבוהה יותר.
בתוך כך, לפי נתוני לשכת הסטטיסטיקה של האיחוד האירופי שפורסמו היום (ב') האינפלציה בגוש האירו זינקה באוקטובר בחישוב שנתי ל-10.7%, כשהצפי היה ל-10.3%.
האנליסטים צופים שאי הכרעה בבחירות, מה שירחיק הקמת ממשלה יציבה, צפויה להחליש את השקל. ב-21 בנובמבר יודיע בנק ישראל על מדיניות הריבית לשישה השבועות הבאים ואם הריבית תעלה בשיעור נמוך של 0.25%, היחלשות השקל תימשך. מצב שבו לא תהיה הכרעה בבחירות עלול להוביל למדיניות קשוחה של בנק ישראל ולהעלאת ריבית של לפחות חצי אחוז.
יצוין שבנק ישראל לא מתערב כבר כשמונה חודשים במסחר במטבע חוץ ומאפשר לשוק החופשי לקבוע את מחיר המטבעות השונים. בחודשים האחרונים התחזק הדולר בחצי שקל מאז השפל שלו בינואר השנה כאשר נסחר סביב 3.04 שקל.
בינתיים מתגבר משבר האנרגיה באירופה עם תחילת העונה הקרה ומחיר חבית נפט עלה בימים האחרונים מכ-85 דולר ל-94 דולר. מחר (ג') בחצות, עם גמר יום השבתון לבחירות, יתייקר מחיר ליטר דלק בישראל ב-9 אגורות וליטר דלק אוקטן 95 בשירות עצמי יעלה בתחנות עד 6.46 שקל.