לאחר שורה ארוכה של קיצוצים בחברות הסטארטאפ והיוניקורנים, מגיע תורן של חברות ההייטק הציבוריות. חברת פייבר, שנחשבה לאחת ההנפקות הישראליות המוצלחות של השנים האחרונות, הודיעה היום (ג') לעובדיה על פיטורי 60 עובדים, מחציתם בישראל.
פייבר פיתחה פלטפורמה לחיבור בין פרילנסרים לארגונים ונהנתה מפריחה אדירה בתקופת הקורונה שהובילה לגיוסים של עובדים רבים כדי לעמוד בעומס הביקושים.
כעת מציינת החברה: "במהלך החודשים האחרונים החלטנו להתמקד בעסקי הליבה שלנו ובשיפור מבנה ההוצאות של החברה על מנת לחזק להבטיח את מגמת הצמיחה בהכנסות והשיפור ברווחיות, תוך כדי התאמה לשינויים המאקרו כלכליים. השבוע אנחנו משלימים שורה של צעדי התייעלות נוספים הכוללים צמצום עובדים במשרדי החברה ברחבי העולם. החברה עושה כל מאמץ על מנת לסייע להם בתהליך זה ובהמשך דרכם".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
השקת פייבר
השקת פייבר
ההנפקה של פייבר בוול סטריט
(צילום: פייבר)
נכון לסוף 2021 פייבר העסיקה 787 עובדים, מתוכם 580 בישראל. מניית פייבר, שיורדת בחדות בפתיחת המסחר בוול סטריט נסחרת סביב שווי של 1.26 מיליארד דולר, לאחר שהשלימה ירידה של 66% מתחילת השנה וצלילה עמוקה יותר של כמעט 90% מאז השיא שכבשה בתחילת 2021.

לפייבר לא חסרים מזומנים וקופתה מונה כחצי מיליארד דולר בסוף הרבעון הראשון. עם זאת, כבר עם פרסום הדוחות הכספיים במאי האחרון היא אותתה על האטה בשוק שלה ובעיקר התייחסה לתנודתיות הצפויה בהמשך הדרך. בהתאם, העריכה כי לא תצמח ברבעון השני - פייבר תפרסם את תוצאות הרבעון בחמישי הבא.
לפי התחזית של החברה, קצב הצמיחה השנתי יסתכם ב-16%-23% כך שפייבר אמורה להציג הכנסות של 365-345 מיליון דולר בסיכום 2022. אף שמדובר בצמיחה מהירה , זהו קצב נמוך יותר מזה שהחברה "סיפקה" למשקיעים בשנתיים האחרונות. כמו כן, האטה זו תעכב גם הגעה ליעדי רווחיות אליהם כיוונה פייבר. בינתיים פייבר רשמה הפסד של 17 מיליון דולר ברבעון הראשון, בדומה לרבעון המקביל, שבו ההכנסות היו נמוכות יותר באופן משמעותי.
גם אאוטבריין, יריבתה הנצחית של טאבולה הישראלית בתחום המלצות תוכן גולשים, עורכת קיצוץ בכוח אדם, אך רובו לא יחול על ישראל. החברה שמעסיקה 1,100 עובדים, תיפרד מ-38 עובדים ברחבי העולם - כ-3% ממצבת העובדים שלה. בניגוד לפייבר, שעדיין שומרת על שווי של יותר ממיליארד דולר, אאוטבריין נפרדה מתואר היוניקורן כבר מזמן ונסחרת כיום בשווי של כ-300 מיליון דולר.
אאוטבריין הונפקה לפני כשנה לאחר שנאלצה להפחית את השווי שלה וגייסה 160 מיליון דולר לפי שווי של 1.12 מיליארד דולר. כיום עדיין יש בקופת המזומנים שלה כחצי מיליארד דולר, כך שהיא נסחרת מתחת לשווי המזומן. אאוטבריין הייתה כבר רווחית בעבר, אך את הרבעון הראשון של השנה היא סיימה באיזון תפעול והפסד קל בשורה התחתונה. על פי תחזיות שסיפקה עם פרסום הדוחות לרבעון הראשון היא צפויה להציג רווח EBITDA מתואם ל 4-6 מיליון דולר ברבעון השני וכ-50-60 מיליון דולר בסיכום השנתי.