בשיתוף אתר "המקצוענים"
המחשב הביתי או הלפטופ שלכם מרעיש? גם אם לא מדובר ברעש חזק ומטריד במיוחד, לא כדאי להתעלם מכך.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
לרוב, הבעיה תהיה רק בלאי או סתימה של אחד מהמאווררים של המחשב. אם תתעלמו מכך לאורך זמן, המאווררים יתקשו לקרר את המחשב, והנזק שיכול להיגרם לשאר הרכיבים ולקבצים שלכם הוא גדול.
במרבים המקרים, מדובר בתיקון שגרתי וזול יחסית, שיכול אף להסתכם בניקוי יסודי של המאווררים עם שואב וללא הזמנת טכנאי.
הנה כל מה שכדאי לדעת לפני שממהרים לפתוח את מארז המחשב, ללא ניסיון והבנה בסיסיים.

רעש של טרקטור מהמחשב הנייח? הסיבה הנפוצה ביותר היא המאווררים של המחשב

למחשב יש 3-4 מאווררים בממוצע: למעבד, לספק הכוח, לכרטיס המסך ולשאר המארז של המחשב הנייח. ברגע שמצטבר עליהם אבק, המאוורר נסתם, וזה גורם לרעש חזק. החדשות הטובות הן שניקוי יסודי שלהם לרוב יפסיק את הרעש.
כמו כן, עם תחזוקה שגרתית נכונה (שאיבת פתחי האוורור של המארז בקביעות) ניתן למנוע מהבעיה לחזור. ואולם, לא תמיד שואב אבק יספיק, ולעתים יהיה צורך בניקוי יסודי ומקצועי יותר.
אם גם ניקוי יסודי לא יפתור את הבעיה, והמאווררים ישנים יחסית, הרי שממילא מוטב להחליף אותם. לא מדובר ברכיבים יקרים במיוחד, ולרוב יש להם ממילא בלאי של כמה שנים. החלפתם תוכל לאפשר לכם ליהנות מהמחשב עוד זמן רב, ולכן מדובר בתיקון משתלם.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
מה תוכלו לעשות בעצמכם: לפני הכל, חשוב לכבות ולנתק את המחשב מהחשמל, ולא לנסות לפתור את הבעיה כשהוא דלוק, שכן זה רק יכול לגרום לתקלות נוספות ולסכן את נתוני הקבצים שלכם.
לאחר מכן, יש לפתוח בזהירות את מארז המחשב. בעזרת מברשת יבשה עם סיבים עדינים ניתן להסיר את האבק ולהשתמש בנוסף בשואב אבק סביב המאווררים.
גם מייבש שיער על מצב קירור או מכשיר של לחץ אוויר יכול לסייע, רק חשוב מאוד להקפיד להימנע מכל ספריי עם מים או שמן. אחרת, אתם מסתכנים בחלודה וגורמים ליותר נזק מתועלת.
אם אין לכם ניסיון, או שאתם חוששים לפתוח את מארז המחשב בעצמכם, תוכלו להזמין טכנאי מחשבים לביתכם לשם כך. לרוב, יגבו מכם 200-250 שקל עבור ניקוי מקצועי עם קומפרסור יבש של אוויר דחוס.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
בכדי למנוע הצטברות מהירה של אבק בהמשך, הקפידו למקם את המארז על מעמד ייעודי ולא ישירות על הרצפה.
כדאי לוודא כבר בשיחה הטלפונית מה התעריף והאם הוא כולל מע"מ.
שימו לב, שלא נהוג לגבות גם דמי ביקור וגם סכום עבור ניקוי המאווררים. כמו כן, לא משנה מהי הסיבה שבגינה הזמנתם את טכנאי המחשבים לביתכם, כדאי תמיד לנצל את הגעתו לניקוי המאווררים.
לרוב, אם זה במסגרת תיקון אחר, לא יגבו מכם סכום נוסף, אלא יבצעו פעולה זו כחלק מהשירות. וגם אם תוספת מחיר, הרי שהיא תהיה נמוכה יחסית, ומשתלמת יותר בהשוואה להזמנת טכנאי רק לצורך ביצוע פעולה זו.

הבעיה לא במאווררים? מהרו להחליף כונן קשיח לפני שתאבדו את כל הקבצים והנתונים שלכם

אם יש לכם מחשב נייח ישן יחסית, ייתכן שעדיין מותקן בתוכו כונן קשיח מהסוג הישן (SATA). במקרה זה, במקום להצטער שהמחשב מרעיש, עליכם לשמוח שהוא לפחות נתן לכם בכך התראה להחליף את הכונן, ולא שבק חיים עם כל הקבצים שלכם בתוכו.
מהרו להחליף את כונן המחשב הקשיח לדגם מתקדם יותר, מסוג SSD, לפני שתאבדו נתונים שאספתם בו לאורך השנים. זה קריטי, אם אין לכם אפילו גיבוי לקבצים אלו.
המחיר שיעלה לכם לנסות לגבות נתונים במקרה שהכונן יקרוס, הוא גבוה מאוד (יכול להגיע לכמה אלפי שקלים במעבדת מחשבים), וגם לא תמיד הסכום שתשלמו יאפשר שחזור של הקבצים. ראו, הוזהרתם. במקרה הזה, הרעש המטריד הוא נורת אזהרה חיובית.

המחשב הנייח מצפצף כמו סירנה? זו כנראה התרעה על התחממות יתר

בשונה מרעש מכאני של המאווררים שמנסים לקרר את רכיבי המחשב שמגיעים למצב של התחממות יתר, הרי שיש רעש פחות נפוץ שמזכיר יותר סירנה של אמבולנס. הצפצוף הזה, לרוב מתריע על תקלה בביוס (BIOS) – מערכת קלט ופלט בסיסית – שהוא מנגנון של חומרה וקושחה המשמש בין השאר לאתחול המחשב.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
מספר הצפצופים משתנה ממחשב למחשב, ובהתאם לסוג התקלה, אשר תמיד מתייחסת לתקלה חומרה כלשהי. בין התקלות האפשריות: בעיה בכרטיס מסך, בלוח האם, בכבל המסך, בזיכרון ה-RAM, במעבד או בסוללה.
מה עושים: לפני שקוראים לטכנאי, תוכלו לנתק את המחשב ולבדוק שאין אבק שחוסם את אחד הרכיבים שלו. זכרו להסתפק בניקוי יבש, ללא כל מגע של מים או לחות. כדאי לנתק גם ציוד חיצוני מחיבורי ה-USB, הוציאו דיסקים למיניהם או כל ציוד היקפי המחובר למחשב, אשר עלול לגרום לקצר בו.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

הלפטופ מרעיש? כנראה שהנחתם אותו על משטח רך שחוסם את פתחי האוורור

גם מחשבים חדשים במיוחד יכולים להרעיש, אם פתחי האוורור שלהם ייחסמו. אלו, ממוקמים בחלק התחתון של הלפטופ שלכם. כשאתם מניחים אותו על משטח רך יחסית (ספה, מזרון או אפילו מגבת על השולחן, הוא שוקע מעט פנימה ונסתם.
מספיקה שקיעה של כמה מ"מ של המכשיר, על מנת לסתוום את פתחי האוורור. ואז, המחשב מוציא כמות גדולה של אוויר דרך הפתח הצדדי שלו, בניסיון לקרר את עצמו.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
רעש חזק של המאוורר שבתוך הלפטופ, לרוב יעיד על התחממות יתר. אגב, כיום ישנם משטחי עבודה למחשב שמגיעים עם מאוורר מובנה, שמגנים על הרכיבים הפנימיים שלו לאורך זמן מהתחממות יתר.

מתי יידרש טכנאי וכמה אמור לעלות התיקון?

תלוי בסיבה לתקלה. מאווררים, הם לרוב התיקון הזול והמשתלם ביותר, שיפתור את הבעיה מיידית.
כאמור, אם המאווררים כבר ישנים, לרוב לא כדאי לשלם על ניקוי שלהם, אלא כדאי פשוט להחליף אותם, שכן ממילא יש להם בלאי של כמה שנים בודדות.
החלפת מאווררים של המארז אמורה לעלות 250-350 שקל לכל מאוורר. אם מדובר במאוורר של המעבד, הרי שהוא יקר יותר ועלות החלפתו היא 500-600 שקל.
אם הסיבה היא תקלה בכונן הקשיח, לא כדאי להקל ראש בכך ולדחות את הטיפול בבעיה. זאת, משום שאתם מסתכנים באיבוד כל הנתונים שבקבצים שלכם. בהיעדר גיבוי, לא בטוח שגם טכנאי מיומן במעבדה יצליח לשחזר אותם. החלפת כונן קשיח אמורה לעלות 450-615 שקל.
לכלל המחירים של תיקוני מחשב ולפטופ נפוצים כדאי לבדוק קודם את המחירון הנהוג בתחום ולקבל לפחות שתי הצעות מחיר מטכנאי מחשבים.
כך, תבטיחו תשלום הוגן עבור סוג התקלה של המחשב שלכם. כמו כן, ודאו מראש האם ניתן אחריות על התיקון ולמשך כמה זמן, מה גובה דמי ביקור במידה שהטכנאי לא מצליח לפתור את התקלה והאם המחיר כולל מע"מ.