בית המשפט יכריע בימים הקרובים באשר לאבטחה באתרי הבנייה בארץ. המדינה פנתה לאחרונה לבית המשפט המחוזי בתל אביב, שבסוף אוקטובר אישר מתווה לחידוש הבנייה באתרי בנייה בערים בת ים, גבעתיים ורמת גן, בכפוף להצבת מאבטח על חשבון הקבלן. על פי המתווה המקורי, העירייה יכולה על פי שיקול דעתה לדרוש שהמאבטח יהיה חמוש.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
השופט קובי ורדי אישר באוקטובר ההסכמות אליהן הגיעו מצד אחד - עיריית גבעתיים, עיריית רמת גן ועיריית בת ים, ומצד שני התאחדות הקבלנים, התאחדות התעשיינים ועוד חברות בנייה שביקשו במסגרת עתירה שהגישו באוקטובר לחייב את העיריות לפתוח את אתרי הבנייה בשטחן לאלתר.
1 צפייה בגלריה
 אתר בנייה (אילוסטרציה)
 אתר בנייה (אילוסטרציה)
אתר בנייה (אילוסטרציה)
(צילום: מריה ראשד)
במתווה המקורי הוסכם כי העירייה תוכל, על פי שיקול דעתה, לדרוש שהמאבטח יהיה חמוש. במקרה זה הוסכם אז כי האפשרות בידי הקבלן לקיים דרישה זו בעצמו ועל חשבונו, או להציב בפתח האתר אדם חמוש נושא רישיון כדין, שאינו מאבטח. לחלופין, יוכל לפנות לעירייה בבקשה כי תציב מאבטח חמוש.
מדינת ישראל הגישה לאחרונה לבית המשפט הבהרה וציינה כי בעקבות מתן פסק הדין וההד הציבורי הרב שניתן לו, "פנו גורמי המשרד לביטחון לאומי ומשטרת ישראל וביקשו למסור הבהרתם למצב החוקי הנגזר מהוראות הדין, ולדיוק המושגים הנכללים בהסכמות שהושגו". המדינה ביקשה מבית המשפט להבהיר כי "המונח מאבטח, שבסעיף 2 להסכמות, הוא למעשה שומר בעל רישיון על פי הדין. הצבת מאבטח חמוש מחייבת קבלת אישור מהמשרד לביטחון לאומי לעניין זה, וכלל האישורים הדרושים על פי דין. עוד יובהר כי בהתאם לדין הקיים, לא ניתן להציב בכניסה לאתר הבנייה אדם בעל רישיון לכלי ירייה פרטי לצורך אבטחת האתר".
מנגד, הגיבו העיריות וטענו באמצעות עו"ד אורי הברמן כי יש לדחות את בקשת המדינה: "המתווה מיושם בשטח - אתרי הבנייה שבו לפעילות, ובכניסה לאתרים ניצבים אנשים עם או בלי נשק, לפי העניין והצורך, מה שמאפשר את הפעילות תוך שמירה על ביטחון הציבור". היום (שני) התקיים דיון בבית המשפט, ובסופו הוחלט כי אם הצדדיים לא יגיעו להסכמות בית המשפט יכריע בסוגיה בימים הקרובים.
מהתאחדות הקבלנים בוני הארץ נמסר: "במהלך הדיון בעתירה אל מול עיריות רמת גן, גבעתיים ובת ים, התברר כי דרישת העיריות להצבת אדם נושא נשק אישי כמאבטח באתרי הבנייה אינה חוקית. התוצאה של האמור היא כי עירייה לא תוכל להמשיך ולדרוש הצבת מאבטח חמוש בכניסה לאתרים, אלא אך ורק בהתאם לחוק". נשיא ההתאחדות, ראול סרוגו, מסר: ״נמתין כמובן להחלטת בית המשפט בסוגיה זו, אך עמדת ההתאחדות הינה כי כל סוגיית הצבת מאבטחים חמושים באתרי בנייה כפופה להוראת הדין, ובמסגרתה אישור מפורש של המשרד לביטחון לאומי. כך צריך להיות וכל דרישה אחרת של רשות מקומית כזו או אחרת אינה חוקית בעליל".
מעיריית רמת גן נמסר: "עיריית רמת גן הובילה את המהלך לאבטחת אתרי הבנייה במטרה להבטיח את ביטחון תושביה בתקופה מורכבת מאד ברמה הביטחונית, ומתוך צורך משמעותי לחיזוק תחושת הביטחון האישי ברחובות במהלך המלחמה. ראש העיר, כרמל שאמה הכהן, יזם תוכנית שאושרה וקיבלה תוקף בבית המשפט והוסכמה גם עם התאחדות הקבלנים, ואף אומצה על ידי עיריות ומשרדי ממשלה נוספים. השינוי הפתאומי בעמדת המדינה והמשרד לבטחון לאומי, כחודש לאחר שהמתווה כבר פועל הלכה למעשה בשטח, תמוה ולא ענייני. צר לנו שהמדינה והמשרד לביטחון לאומי נכנעו ללחצים מצד גורמים בעלי עניין. עיריית רמת גן עומדת על כך שבכל מקום שבו יש צורך באבטחה יעמוד אדם חמוש, אך תכבד כל החלטה של בית המשפט".