מה קורה בחברת יושופס (USHOPS)? צרכנים טוענים שהחברה שקיימת כבר כ-20 שנה לא מספקת להם חבילות שהזמינו מארה"ב, הולנד ובריטניה. הצרכנים מפעילים עמוד פייסבוק וקבוצת וואטסאפ של מאות משתתפים. במקביל, עובדים של החברה טוענים שהיא לא הפקידה עבורם כספים לפנסיה ושלא כל המשכורות שולמו.
החברה, שמספקת לצרכנים ישראלים כתובת במדינות אלה עבור הזמנה מאתרים שלא שולחים ישירות לישראל, סגרה לאחרונה את שירות המשלוחים שלה מהולנד ובריטניה, ופועלת כרגע רק מארה"ב וטורקיה. היא צמצמה את מצבת העובדים ושירות הלקוחות שלה עובד במתכונת מצומצמת, כשצרכנים מתלוננים על חזרתיות בתשובות ותחושה שמסבנים אותם. כמה מהצרכנים שמחכים להזמנות שלהם מדצמבר וינואר, והן מאחרות מאוד, גילו אתמול שתאריך הצפי להגעה התעדכן למרץ.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
6 צפייה בגלריה
קבוצת הפייסבוק שנפתחה לנפגעי יושופס
קבוצת הפייסבוק שנפתחה לנפגעי יושופס
קבוצת הפייסבוק שנפתחה לנפגעי יושופס
6 צפייה בגלריה
קבוצת הוואטסאפ שנפתחה ע"י לקוחות שנפגעו
קבוצת הוואטסאפ שנפתחה ע"י לקוחות שנפגעו
קבוצת הוואטסאפ שנפתחה ע"י לקוחות שנפגעו
לאחרונה פורסם שחברת עמילות המכס Ship2u ביקשה לתבוע את יושופס בשל חובות שיש לה מולה. נראה שחברות עמילות מכס עיכבו משלוחי יושופס על אף שכבר הגיעו לישראל משום שזו לכאורה לא שילמה להן. לפי יושופס, החברה הגיעה עם Ship2u להסדר, אך חברות נוספות כמו געש טוענות לחובות כבדים מולן.
בינתיים, לקוחות ממתינים חודש וחודשיים למוצרים שהזמינו. כך למשל, לקוח שהחבילה שלו נמצאת במשלוח מספר 4148, מספר כי הוא רואה שהחבילה נחתה בארץ ב-25 בינואר, אך עוד לא הגיעה לידיו. לקוח אחר מספר שמשלוח שהזמין מהולנד שוחרר ממכס ב-17 בינואר, עוד לא הגיע לידיו למרות שהיה צריך להגיע כבר ב-11 בינואר. אחרים נדהמו לגלות שחבילות ממשלוח מספר 4136 אבדו זמנית באזרבייג'ן.
פיצוי אין פה משום שלפי נציגת שירות הלקוחות "התקנון (שמקנה פיצוי לכאורה על איחור מ.ק) מתייחס לימי שגרה ולא למלחמה". חלק מהלקוחות החלו לבטל תשלומים על החבילות בפייפאל. יחד עם זאת, יש מגמה של לקוחות שהחלו לקבל את החבילות המעוכבות שלהם, מה שמעורר תקווה שהמשבר שעובר על החברה הוותיקה בדרך לסיום.

"החברה קפצה מעל הפופיק"

יושופס (לשעבר buy2usa), שבבעלות מוטי מזומן, היא החברה הגדולה ביותר שמספקת כתובת בחו"ל. צרכנים נרשמים באתר החברה, שפועל כרגיל אגב, מקבלים כתובת של מחסנים בניו ג'רזי (שבבעלות מזומן) או בדאלוור (שם אין מע"מ אמריקני) ושולחים לשם פריטים שלא נשלחים ישירות לישראל. משם הפריטים מגיעים לארץ. עד לאחרונה זה עבד באופן חלק ומהיר, והחברה אף הוסיפה שירותים דומים בהולנד ובריטניה (שבוטלו, כאמור, בינתיים) ובטורקיה. היא גם מספקת כבר שנים רבות שירות שילוח ימי עבור ישראלים שחוזרים מרילוקיישן. לפני הבלגן היא התכוונה להנפיק כרטיס אשראי עם כתובת אמריקנית (עבור אתרים שעלו על השיטה וכבר לא מקבלים כרטיסי אשראי לא אמריקניים).
"הכאוס בחברה קרה כי הם קפצו מעל הפופיק", טוענים גורמים בענף השילוח. "החברה הייתה מנופחת עם הוצאות יתר, עם עשרות עובדים. ברגע שפוטרו היא נכנסה למערבולת. הבעלים הפך למנכ"ל והוא טוען שהוא משקם אותה", גם ל-ynet הבעלים אמר דברים דומים. לטענתו, הוא מזרים כסף לחברה כדי לשקם אותה ואין כבר איחורים בחבילות חדשות שמגיעות מחו"ל.
המנכ"ל פרסם הודעה לצרכנים לפיה הוא מודע למצב ומטפל בו, והחברה כן ממשיכה לעבוד והיא עובדת עם עמילי מכס כמו אקסלוט ו-GCX. גורם באחת מחברות עמילות המכס שעבדה עם יושופס מספר: "עבדנו איתם שנים ומוסר התשלומים שלהם לא היה גבוה, אבל הם תמיד שילמו בסוף. לפני כעשרה חודשים החל שם בלגן ולא שילמו. ביקשנו לעבוד מולם במזומן בלבד. זה קרה לפני המלחמה".
6 צפייה בגלריה
מכתב של בעלי יושופס ללקוחות בעקבות העיכובים
מכתב של בעלי יושופס ללקוחות בעקבות העיכובים
מכתב של בעלי יושופס ללקוחות בעקבות העיכובים
הסיבה לבלגן היא לא המלחמה, אם כי אין ספק שהיא ליבתה אותו. לחברה מספר מתחרים בשילוחים מהסוג הזה, בין היתר דילטס, IDGU ושיפטנבול, וכן חברה חדשה יחסית בתחום: רדבוקס. לפי הבעלים של דילטס, יניב קוטר, "לנו בדילטס כבר שבועיים אין שום עיכובים. אנחנו מטיסים עם אל על. בעיות ההטסה היו באוקטובר-נובמבר, והן נפתרו. הצלחנו להביא משלוחים לארץ גם בתקופה הקשה, הכל תלוי כמה אתה מוכן לשלם על מטען". גם ביושופס טוענים: הכל חזר לקדמותו, הטיסות זורמות לארץ והזמנות חדשות החברה מספקת תוך כשבוע.
גורם נוסף בענף אמר ל-ynet: "יושופס בקשיים כלכליים מטורפים. הם לא הפרישו פנסה לעובדים. החברה מתגלגלת כרגע בקונספט פריפייד כי לא סומכים עליה, וזה לא אמור לעבוד ככה. כל צוות ההנהלה עזב. יש כמה גורמים שמתכוונים לתבוע: עמילי מכס, עובדים לשעבר וצרכנים".
עובד לשעבר בחברה מסביר: "יושופס נמצאת כרגע במוד של הישרדות, אבל הם לא יפשטו רגל, למרות שהם חייבים המון כסף. יש לבעלים נכסים שהוא יכול לממש ולהזרים לחברה, ויש פיצויים שהיא תקבל על המלחמה. אפשר להציל את העסק".
צרכנים טוענים שאבדו להם חבילות באזרבייג'ן "כיוון שלא היו טיסות ישירות מארה"ב בגלל המלחמה ועלות ההטסה קפצה ביותר מפי 5, חלק מהמשלוחים נשלחו בדרך לא דרך: מארה"ב לגרמניה, מגרמניה לאזרבייג'ן ומשם לארץ. אחד המשלוחים אבד בדרך. המשלוחים מגיעים בצורה של פאלטים. על כל פאלט יש 120-100 חבילות. בטיסה אחת אבד פאלט אחד. במקום 12 פאלטים שהוטסו הגיעו לארץ 11. אחד נשאר איפשהו באירופה ומחפשים אותו, אבל זה לא תלוי ביושופס באמת, זה תלוי בחברת התעופה ובזה שכל פעם כשטיסה נוחתת פורקים את המטען ומעלים אותו לטיסה הבאה. ככל שהלוגיסטיקה יותר סבוכה, כך עולה הסיכוי לאובדן חבילות.
6 צפייה בגלריה
תלונה של אחד מהלקוחות שלא קיבלו את החבילה שלהם
תלונה של אחד מהלקוחות שלא קיבלו את החבילה שלהם
תלונה של אחד מהלקוחות שלא קיבלו את החבילה שלהם
"תוסיפי לזה שבגלל הקושי בתזרים, הבעלים לא מצליח לשחרר את החבילות בארץ בזמן מה שגורם לעיכוב נוסף. רוב החבילות לא אבדו, רובן במחסן שלו בניו ג'רזי או בחברות עמילות המכס. במקום שישוחררו ממכס תוך 48-24 שעות, זה מתעכב בשבוע שבועיים. כי כרגע הוא עובד רק פריפייד כי אף אחד לא יעבוד איתו בתנאים רגילים. הלקוחות יקבלו את החבילות רק באיחור מאוד מאוד ניכר. אז זה מיקס: בעיות תזרימיות בגלל פיטורי עובדים והשקעות לא נכונות, בלגן בטיסות, חובות לעמילי מכס והמלחמה".

מ-14 אלף חבילות בחודש ל-3,000 בלבד

לפי אותו גורם, היקף החבילות הצטמק לכ-3,000 בחודש. "בעבר, לא כולל בלאק פריידיי, זה היה בסביבות 8,000-7,000 מארה"ב, 4,000-3,000 מטורקיה, 2000 מבריטניה - כ-14-13 אלף חבילות. בעצם נשארה 30% מתוך הפעילות. בשיא עבדו בארץ 45 איש ובארה"ב 25 או 30. בארץ נשארו 14 עובדים וכך גם בארה"ב. העסק גלגל 20-10 מיליון דולר בשיא. המחזור קטן יותר היום והרווחיות נשחקה כי כל הספקים העלו את המחירים. בענף בהחלט מעריכים שהוא ייצא מזה אבל הוא מפטר לא יפה עובדים ובינתיים נאבק לשמר את החברה.
מוטי מזומן מסכים עם האמירה שהחברה לא הולכת לשום מקום. "אנחנו נחזור לעצמנו, המרכז הלוגיסטי שבבעלותי מתפקד ועובד. אכן היתה התנהלות כלכלית לא טובה ואני הבעלים והמייסד - אפשרתי את זה. האחריות היא עליי. הייתה פזרנות בחברה", הוא אמר ל-ynet.
"עברתי טלטלה אישית גדולה, וכשגיליתי קיצצנו את מספר העובדים, נכנסנו לבעיה בגלל זה. עברנו למשרדים בזכרון יעקב עם שליש מהשכירות הקודמת, שיכללנו את הטכנולוגיה. וכרגע אין יותר קשיים במשלוחים. הטלפון שלי מפורסם וכולם יכולים לפנות אליי וכולם יקבלו את החבילות.
"הקמתי את החברה אחרי שחייתי 20 שנה בארה"ב. היא עבדה מאוד יפה ובשלוש השנים האחרונות זה התנפח. היה משבר שהתחיל לפני המלחמה ואז הגיעה המלחמה ועשתה גם היא את הנזק שלה. יונייטד הפסיקה לטוס לארץ ואל על לא עמדה בזמנים. למרות זאת, אני מדגיש שאין לקוח שלא יקבל את החבילה שלו. זאת חברה חזקה של הרבה שנים והייעוד שלי הוא להמשיך לאפשר לאנשים לקנות בארה"ב ולהמשיך עם החברה בכל הכוח. אני עכשיו עובד בה כמנכ"ל ומאיץ את כל התהליך. בשבוע-שבועיים האחרונים רוב האנשים קיבלו את החבילות שלהם ואחרים עוד יקבלו".
6 צפייה בגלריה
תיעוד התכתבות בין לקוח לשירות הלקוחות של יושופס
תיעוד התכתבות בין לקוח לשירות הלקוחות של יושופס
תיעוד התכתבות בין לקוח לשירות הלקוחות של יושופס
מה לגבי אנשים שעוד לא קיבלו את החבילות שלהם? "היה משלוח אחד ששכחו ממנו מטען שלם בבאקו. עכשיו חברת התעופה בודקת את זה, בשבוע הקרוב נקבל את הממצאים ואני מאמין שנקבל אותו. אלה כמה עשרות חבילות. אני אומר לך בוודאות שהיום אין טיסות מעוכבות. אלה טיסות ישירות מניו יורק של אל על לארץ. לגבי הגעה במרץ של חבילות שהוזמנו בינואר - זאת תקלה. לקוחות יקבלו חבילות תוך 10 ימים מהיום. בעבר זה היה תוך שלושה ימים. אנשים ממשיכים לקנות, יש לנו לקוחות נאמנים שמכירים אותנו מהימים הטובים שלנו".
לקוחות טוענים שהם לא מקבלים עדכונים. "שיפרנו גם את המערכת כדי שלקוחות כן יקבלו הודעות על החבילה שלהם. גייסתי את כל העובדים כדי להחזיר את שירות הלקוחות ולענות לכל הלקוחות".