לראשונה בישראל - רשות התחרות מטילה קנס על מחיר מופרז. הממונה על התחרות, מיכל כהן, הטילה קנס בסך 8 מיליון שקל על חברת שיווק התרופות MBI פארמה בגין מחיר מופרז ולא הוגן שגבתה עבור התרופה מצילת החיים לידיאנט לחולי מחלה הגנטית CTX, אותה היא משווקת בבלעדיות בישראל. זאת לאחר שהעלתה את מחיר התרופה מ-8,000 שקל ל-48 אלף שקל. בשנת 2019 נכנסה התרופה לסל התרופות (בארץ יש כ-50 חולים במחלה) והחברה נאותה "להוריד" את המחיר ל-32 אלף שקל. בנוסף, שני נושאי תפקידים בכירים בחברה יחויבו בקנס בגובה של כ-614 אלף שקל.
מדובר בתרופה למחלה גנטית נדירה הפוגעת בתפקודי כיס המרה, שמתגלה בעיקר בחולים ממוצא מרוקאי ודרוזי. מחירן של תרופות ייחודיות למחלות קשות מעין אלה עלול להגיע לעשרות אלפי שקלים למארז. חלקן הגדול לא כלול בסל התרופות וחולים ללא ביטוחי בריאות אינם מסוגלים לעמוד בהוצאות. אם הן כלולות, נאלצות קופות החולים לספוג את המחירים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
משבר המחסור בתרופות
משבר המחסור בתרופות
תרופות. המחשה
(צילום: shutterstock)
הממונה קבעה כעת כי במקרה זה מדובר בניצול מעמד לרעה של בעל מונופולין, שגבתה כאמור "מחיר מופרז ובלתי הוגן", מאחר והחברה היא היחידה שמשווקת את התרופה בישראל.
מי שהתלונן בפני רשות התחרות היה משה בר סימן טוב - שבזמן כהונתו כמנכ"ל משרד הבריאות התוודע למחיר שנאלצו קופות החולים לשלם עבור התרופה.
יש לציין, כי החולים במחלה נדרשים ליטול תרופה מצילת חיים מדי יום כל חייהם. בעבר, נטלו החולים תרופה בשם קסנבילוקס (Xenbilox), אותה שיווקה החברה בישראל בשנת 2017 ומכרה אותה במחיר של 8,000 שקל לחפיסה. בסוף שנת 2017 הופסק הייצור של הקסנבילוקס ובמקומה ייצרה יצרנית התכשיר את תכשיר הלידיאנט, כאשר אין שוני ממשי בין התכשירים.
בשנת 2018 רשמה MBI את תכשיר הלידיאנט כתרופה ייעודית למחלת ה-CTX בישראל, ולכן על פי הרגולציה של משרד הבריאות, פרט לחריגים, לא ניתן לייבא תרופה אחרת לטיפול במחלה. באותה תקופה ועד היום, עלה כאמור מחיר התרופה במאות אחוזים.
מהרשות נמסר כי "תוצאתה הישירה של קביעת המחיר הגבוה והבלתי הוגן עבור התכשיר היא פגיעה בתקציב קופות החולים וסל הבריאות. בכך עלול היה הציבור בכללותו להיפגע, ובפרט החולים האחרים, שתרופותיהם וטיפוליהם לא זכו למימון במסגרת סל הבריאות. עמדת הממונה על התחרות היא שאכיפה נגד קביעת מחיר גבוה ובלתי הוגן תישמר למקרים מובהקים ומתאימים בהם המחיר שנקבע דוקר את העין במופרזותו, הפגיעה בציבור היא גבוהה במיוחד".
מחברת MBI נמסר בתגובה כי "החלטת הממונה היא מופרכת מיסודה, ובכוונתנו לערער עליה לבית הדין לתחרות. הממונה על התחרות הראתה במעשיה כי מערכות היחסים והקשרים של נציגויות בישראל לבין חברות פארמה גלובליות הן זרות לה, וצר לנו כי בחרה להתעלם מטענות הנציגה הישראלית ובעלי התפקידים בה. הממונה התעלמה מהעובדה שלידיאנט היא תרופה חדשה ואחרת מקסנבילוקס, וזאת בהתאם לרישום של משרד הבריאות עצמו.
"אף לגבי המחיר, הממונה התעלמה מהעובדה שהתרופה נמכרה במחיר נמוך משמעותי ממחיר הפיקוח שנקבע על-ידי משרד הבריאות. בנוסף, מחיר התרופה בסל הבריאות נקבע על-פי בקשת ועדת הסל ומשרד הבריאות.
"יש לציין כי מחירה של תרופת לידיאנט בישראל הוא הנמוך ביותר מבין המדינות המערביות. בכל מקרה, החולים שנזקקים לתרופה בישראל, משלמים רק את עלות ההשתתפות העצמית הקבועה, ולא נפגעו בשום צורה. החברה ונושאי המשרה ימשיכו לפעול לטובת החולות והחולים בישראל, כפי שעשו מאז ומעולם".