בשיתוף "המקצוענים"
מהן ההכנות שיש לעשות בימים שלפני ההובלה? האם ניתן להוביל מקרר במצב מאוזן? מה הנזק שיכול להיגרם אם תחברו אותו לחשמל מיד עם הגעתו לדירה החדשה?
בכדי שלא תגרמו נזקים מיותרים למקרר וכדי שלא יגבו מכם תוספות מחיר לא מוצדקות, לפניכם מדריך להובלת מקרר.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

הכנת המקרר לקראת הובלה

פינוי תכולת המקרר ממזון, מדפים ומגירות: לא מספיק לרוקן את המקרר ממזון, אלא לדאוג להוציא גם את כל החלקים שניתן לפרק ממנו.
הסיבות: ראשית, זה מקטין את המשקל הכולל של המקרר ומקל על המובילים. זה הופך את הובלת המקרר להיות בטוחה יותר הן למובילים והן למכשיר שלכם.
שנית, מדפי זכוכית יכולים להישבר.
שלישית, במהלך ההובלה ישנן תזוזות. אלו, יכולים לגרום לחלקים הקטנים או לגוף המקרר להישרט, להישבר או להתקלקל.
לגבי המזון, הרי שההמלצה הטובה ביותר היא להימנע מרכישת כמות גדולה של מוצרי מזון בשבועות שלפני ההובלה. העדיפו מוצרים באריזות סגורות שלא מחייבות קירור, ורכשו בצורה מדודה. אם יש ברשותכם צידניות, שמרו אותם במקום זמין ליום המעבר, עבור מזון שתרצו לקחת עמכם לדירה החדשה.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
מה לרוקן חוץ מהמזון: את מגשי הקרח (שיכולים להפשיר תוך כדי הובלה ולגרום לנזילות מים), את המגירות של המקרר, את מגשי הביצים ואת מדפי הזכוכית שעלולים להישבר וכל מתקן אחסון פנימי שבתוכו.
עטיפה וסימון החלקים הפנימיים של המקרר: בכדי לא לשבור את הראש בדירה אליה אתם עוברים, השקיעו מספר דקות בפירוק שיטתי ובסימון מיקומי המדפים השונים. סמנו איזה מגירות ממוקמות בצד ימין ואיזה בצד שמאל, מה סדר התקנת המדפים ומה כיוון ההתקנה שלהם.
עטפו את המדפים בבד, והניחו אותם זה על זה בהתאם למיקומם בתוך המקרר.
בסיום, נתקו את המקרר מהחשמל, והצמידו את הכבל למקרר בצורה בטוחה, כך שהוא לא ישתחרר וישתרך במהלך ההובלה.
אם המקרר שלכם הוא מדגם שכולל חיבור לצנרת המים (לרוב, כשיש בר-מים במקרר או מתקן להכנת קוביות קרח), דאגו לנתק את החיבור למים.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
הפשרת תא המקפיא: משך הפשרת תא המקפיא, משתנה בהתאם לסוג המקפיא. במקפיאים עם הפשרה ידנית (De Frost), נדרש זמן רב יותר להפשרה, מאשר במקפיא מסוג הפשרה אוטומטית (No Frost).
אם יש לכם מקפיא מדגם הכולל הפשרה ידנית, דאגו לרוקן אותו 24 שעות לפני, לנתק אותו מהחשמל ולהקפיד להניח סמרטוטים סביבו, שכן סביר להניח שהרצפה שלכם תהיה רטובה לאחר ההפשרה. גם מהמקפיא מומלץ להוציא מגירות, מגשי קרח ומדפים, ולארוז אותם בנפרד.

בדקו האם יש צורך בפירוק דלתות המקרר לצורך הובלה

במקררים גדולים במיוחד, שיש להם דלת כפולה, לעתים יש צורך לפרק את הדלתות בכדי להעביר את המקרר הדלת הראשית. שימו לב, שפירוק דלתות המקרר מתומחר בנפרד, ולרוב מסתכם בתוספת של כ-100 שקל עבור פירוק והרכבה שלו מחדש בסיום ההובלה.
בכל מקרה, כדאי לבדוק עם המובילים אם הם יודעים לעשות זאת, ולתמחר את העניין מראש, ולא ביום ההובלה, אז המחיר יכול להיות גבוה יותר, מבלי שתהיה לכם יכולת להתמקח. בדקו את מחירוני ההובלה ודאגו לכלול בצורה מפורשת מה כלול במחיר.
כמו כן, בדקו את פתחי הדלתות בדירה אליה אתם עוברים. ייתכן שהמקרר שברשותכם גדול מדי, ויהיה צורך בהובלתו באמצעות מנוף דרך המרפסת של הסלון.
כמו כן, אם אין מעלית, הדבר ישפיע על תמחור הובלת מכשירי החשמל, ומומלץ לתמחר מראש את העניין, ולא בלחץ ביום המעבר, כשאין לכם יכולת מיקוח. גם תוספת מנוף היא דבר שחשוב לדאוג לו מראש, ולוודא שהן חברת ההובלה והן המנופאי מחזיקים בכל הביטוחים הנדרשים.

עטיפת המקרר

בין אם אתם מובילים את המקרר בעצמכם או עם מובילים, חשוב מאוד לעטוף את המקרר בכמה שכבות של ניילון נצמד. זאת, בכדי למנוע מצב שבו הדלתות נפתחות במהלך ההובלה.
אל תמהרו לעטוף את המקרר מספר ימים מראש. מוטב לנקות בצורה יסודית את המקרר, ולהשאיר את הדלתות שלו פתוחות בכדי לאפשר אוורור.
הימנעו משימוש במסקנטייפ מהסוג שיכול להשאיר סימנים בעת הסרתו.
אריזת המקרר עם קרטונים, תייצר שכבת הגנה טובה יותר שתמנע שריטות, שקעים ופגמים אסתטיים (במקרה הטוב) או נזק של ממש למקרר (במקרה הרע).
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

הובלה בעמידה או בשכיבה?

השעינו את המקרר על עגלת הובלה המתאימה לגודלו של המקרר, והימנעו מהובלתו במצב מאוזן. לכל היותר הטו אותו בזווית של כ-30 מעלות. הדגישו זאת גם בפני המובילים, וודאו שהם מקפידים על כך גם בחדר המדרגות וגם בעת ההעלאה וההורדה מהמשאית.
הסיבה לכך שאסור להוביל מקרר במצב מאוזן (בשכיבה), היא שבתוך המקרר יש מדחס. תפקידו לדחוס את הגז ולהפוך את האוויר לקר. המדחס חייב להיות משומן כל הזמן. במצב שכיבה, השמן של המדחס זורם לכיוון צינורות הקירור, ונותר מרוקן משמן.
במצב כזה, אין להפעיל אותו, שכן זה עלול להרוס את מערכת הקירור. לכן, ליתר ביטחון, כדאי מאוד להימנע מלהפעיל אותו מיד בסיום ההובלה.
יש להמתין מספר שעות, בהתאם להוראות היצרן. מספר השעות משתנה מדגם לדגם. אם אתם רוצים ללכת על בטוח, השאירו אותו מאונך למשך 12 שעות, לפני שאתם מחברים אותו שוב לחשמל.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

בכדי למנוע ממוצרי מזון שזקוקים לקירור להתקלקל, מראש דאגו לא למלא את המקרר בשבועות שלפני מעבר הדירה.
שימו לב, שגם אם המובילים הובילו את המקרר בצורה מאונכת, כמו שצריך, ייתכן שתוך כדי העלאת המקרר למשאית חלה הטיה כלשהי. כמו כן, ישנם רחובות בעלי שיפוע חד, כך שגם במהלך הנסיעה המקרר יכול להיות במצב אלכסוני.
אם אתם מובילים מקרר בעצמכם, בעזרת קרובים, דאגו שמשטח ההעמסה יהיה בגודל המתאים לגודל המקרר. משטח זה יסייע לכם להוביל את המקרר למעלית ומשם למשאית. למשטח זה גלגלים וידיות אחיזה נוחות. שימו לב שאם המשטח יהיה קטן מדי, המקרר עלול להחליק ולהיהרס.

קשירת המקרר

יש לוודא שהמקרר קשור למשאית באמצעות רצועות חזקות (רצועות ראצ'ט, העשויות מחוט פוליאסטר חזק במיוחד). נפילה של המקרר, יכולה לגרום לנזק בלתי הפיך.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

הפעלת המקרר בסיום ההובלה

כאמור, אין לחבר את המקרר מיידית לחשמל בסיום ההובלה. יש להשאיר אותו עומד במצב מאונך, בכדי למנוע נזק למערכת הקירור.
החזירו את כל החלקים הפנימיים שפירקתם, ורק לאחר מספר שעות של המתנה, חברו אותו לחשמל. מוטב להימנע מפתיחה של דלתות המקרר לעתים קרובות מדי, במשך היומיים הראשונים, בכדי לשמור על המערכת תקינה.
פורסם לראשונה: 20:55, 27.11.21