מנכ"ל בנק הפועלים, דב קוטלר, התייחס היום (חמישי) בכנס הנדל"ן השנתי של EY למצב הענף, ובעיקר על מחירי הדירות ושוק המשכנתאות. "אנחנו נמצאים היום בתקופת מעבר בנדל"ן של כשנה-שנתיים. עליית מחירי הדירות נבלמה ונתוני הלמ"ס מראים שמחירי הדירות החדשות ירדו כבר בכמה אחוזים, זאת עוד לפני שקלול הטבות והנחות", ציין קוטלר.
מנכ"ל הפועלים לא חושב שהממשלות האחרונות אשמות במצב שנוצר בו קשה מאוד לציבור לרכוש דירות בעקבות המחירים, ועכשיו גם לאור הריבית הגבוהה: "בעבר, היו הרבה טענות כנגד הממשלות השונות שלא הצליחה להגדיל את ההיצע, אך אם מתבוננים על מה שקרה בעולם, כנראה שקשה לבלום עליות מחירים כשהריבית אפסית. וזה אפילו במדינות שאין להן אתגר דמוגרפי עם גידול של 2% בממוצע באוכלוסייה כמו אצלנו.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש" ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
 דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים
 דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים
דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים
(צילום: גדי דגון)
קוטלר הפתיע כשאמר כי בבנק רואים דווקא עלייה בקצב לקיחת המשכנתאות, למרות הריבית הגבוהה והנתונים שהראו דווקא שקיימת ירידה: "ביוני האחרון אנחנו מזהים שינוי מגמה ראשוני בדמות גידול של יותר מ-10% בבקשות למשכנתאות חדשות לעומת הרבעון הראשון של השנה. לראשונה מזה מספר חודשים, כן יש אור בקצה המנהרה. כידוע, מתוך שווקי האשראי השונים, ייתכן ושוק האשראי למשכנתאות הוא התחרותי ביותר, ולראיה קצב עליית הריבית הסופית ללקוח נמוך מקצב עליית ריבית בנק ישראל".
מנכ"ל הפועלים התייחס גם לאינפלציה והסיבות שגרמו לה כל כך לעלות בשנה האחרונה: "הסביבה הכלכלית העולמית של השנים האחרונות היטיבה עם המשק הישראלי. מיליארדים זרמו להייטק, הצריכה עלתה והמדינה נהנתה מעלייה במיסים. אבל זו גם מציאות שלאורך זמן יוצרת אינפלציה, וזה מה שקרה בכל העולם. אפשר להתווכח מהו שיעור אינפלציה האופטימלי, אבל אני חושב שאסור להשלים עם אינפלציה של כמעט 5%. במצב הקיים בנק ישראל ונגיד בנק ישראל נאלצו להתערב. אפשר לבלום נקודתית עליות מחירים, אבל התשובה לאינפלציה כתופעה מקרו-כלכלית היא בידי בנק ישראל.
"אני מדגיש מכאן את החשיבות שיש לעצמאות ויציבות הבנק המרכזי להתמודדות עם האינפלציה ויתרה מכך - ליציבות המשק הישראלי כולו. לשמחתנו, יש סימנים ראשונים של התמתנות באינפלציה בעולם ובישראל לקצב חזוי של כמעט 3%, אולם חשוב להדגיש שמדובר בתהליך שלוקח זמן. בכל מקרה, נראה כי מרבית העלאות הריבית, בעולם ובישראל, הן מאחורינו".