חברת "בעקבות מסע טיול וחוויה", אחת מהחברות שהן זכייניות של משרד החינוך להוצאת משלחות של מוסדות חינוך לפולין, הגישה אתמול (רביעי) לבית המשפט המחוזי מרכז בקשה דחופה לצו עיכוב הליכים וכינוס אסיפות נושים לשם גיבוש הסדר. זאת, לאחר שצברה חוב של כ-5 מיליון שקל.
מהבקשה עולה כי בין היתר, החברה אינה יכולה להחזיר לכ-400 נרשמים את התשלום ששילמו עבור מסעות שבוטלו, "היות ותזרים המזומנים שלה שותק בעקבות המלחמה. מדובר אם כן באירוע צרכני ולא רק באירוע פיננסי. הסיכוי והיכולת של החברה לפצות חלקית את הנושים, בתוכם משפחות רבות של תלמידי תיכון ששילמו עבור המסע, תלויה אך ורק בהצלחת ההליך".
בעל השליטה בחברה הוא אליעזר בן גד. יש לציין כי הבקשה הוגשה לפי תיקון 4 שהוא תיקון המקל על חברות שנקלעו לקשיים בעקבות הקורונה.
1 צפייה בגלריה
משלחת לפולין
משלחת לפולין
משלחת לפולין
(צילום: משה מילנר)
החברה טוענת במסגרת הבקשה שהגישה באמצעות עוה"ד אוריאל זעירא וישי ברק כי "חברת 'בעקבות' היא שם דבר בסיורי מורשת יהודית ומסעות שואה, לנוער ולמבוגרים. מבין החברות שהן זכייניות של משרד החינוך להוצאת משלחות של מוסדות חינוך לפולין, זו החברה המובילה בפלח הלקוחות שומרי המסורת, המקפידים על שבת וכשרות. אלפים יצאו למסעות המאורגנים של החברה לפולין".
החברה טוענת כי הסתבכותה הכלכלית נובעת "משלוש מכות, שנראה כי יכולות להכריע כל חברה, מצליחה ככל שתהיה": הקורונה שהשביתה למשך שנתיים את כל הטיסות היוצאות, הסכסוך עם ממשלת פולין - שגרם בשנת 2022 לביטול כל המשלחות לפולין בדיוק לאחר היציאה ממגבלות הקורונה, "וכעת מלחמת חרבות ברזל, שהביאה לביטול סיטונאי וגורף של כל פעילות החברה באופן שבו כל הקבוצות המתוכננות ביטלו את נסיעתן, והותירו את החברה ללא פעילות וללא הכנסות.
"שלוש מהלומות אלו, שניחתו על חברה מצליחה, בעלת מוניטין ושם מצוין, הביאו לקריסתה הכלכלית ולהכרח לפנות לבית משפט ולעתור לכך שעקב החובות - שאינם נובעים לא מרשלנות, לא מניהול כושל ולא מפזיזות עסקית, יעניק בית משפט לחברה ולערבים הגנה לפרק זמן קצוב לצורך עריכת הסדר".
במסגרת הבקשה נטען כי על לקוחות החברה נמנים בין היתר מוסדות חינוך, התעשייה האווירית, גופים ביטחוניים, בתי חולים, חברות ביטוח ועוד. כמו כן נטען כי החברה מחזיקה כאמור בזכיינות של משרד החינוך להוצאת משלחות בני נוער לפולין, וכן בזכיינות של משטרת ישראל והשב"ס.
עורכי הדין אוריאל זעירא וישי ברק המייצגים את החברה, מסרו בתגובה: "לאחר שנתיים קשות של הקורונה, נערכה החברה לחידוש הפעילות במלוא המרץ וקלטה קבוצות רבות של תלמידים ומבוגרים למסעות מורשת יהודית בפולין. לדאבון הלב, פרץ משבר בין ישראל ופולין, ולאחר השקעת סכומי עתק בחידוש הפעילות, שוב בוטלו כל המסעות. לחברה נגרמו הפסדים רבים שמהם קיוותה להתאושש במחצית השניה של 2023, ואז פרצה מלחמת חרבות ברזל ושוב בוטלו כל המסעות והטיסות. בנקודה זו תמו מקורות החברה.
"מתוך אחריות לכספי הלקוחות, הגשנו לבית המשפט בקשה לעיכוב הליכים ולניהול משא ומתן עם הנושים לצורך הגעה להסדר. לחברה אין נכסים כך שהדרך היחידה לתשלום היא חידוש פעילות החברה ותשלום פיצוי מתוך ההכנסות למשך שנים. החברה ומנהלה מצרים על החובות, מתנצלים מעומק הלב כלפי המשפחות ששילמו כספים, ויעשו הכל כדי לפצותן".