חברת "איסבקו - חברה ישראלית למשקאות" המוכרת בשמה המסחרי "כספיריטס" (כספי משקאות חריפים) פנתה השבוע לבית המשפט המחוזי בחיפה בבקשה דחופה לצו עיכוב הליכים לצורך גיבוש הסדר חוב לחברה ומינוי מנהל הסדר לחברה. זאת, לאחר שצברה חובות בסך של כ-70 מיליון שקל. החברה ביקשה למנות את עו"ד יצחק יונגר כמנהל ההסדר. ביהמ"ש נעתר היום (ד') אחר הצהריים לבקשת החברה. השופטת בטינה טאובר מינתה לחברה שלושה מנהלי הסדר: עו"ד יצחק יונגר, עו"ד אלון קזיוף ועו"ד רון כהנא. כמו כן ניתן צו עיכוב הליכים לערבים לחובות החברה.
במסגרת הבקשה שהגישה החברה באמצעות עו"ד ישי מאירסדורף ועו"ד מתן יאס ממשרד פרידמן, יונגר ושות' היא מציינת כי היא חברה ישראלית מהוותיקות בתחום שיווק המשקאות החריפים בארץ.
1 צפייה בגלריה
בקבוקי אלכוהול
בקבוקי אלכוהול
בקבוקי אלכוהול
(צילום: shutterstock)
עוד עולה מהבקשה כי החברה נוסדה בשנת 1991 ורכשה את פעילותה של חברת כספי משקאות חריפים, מותג ידוע ומוכר אשר נוסד בשנת 1909 בחיפה. החברה משווקת משקאות בעלי שם והכרה בינלאומיים. בעלי המניות של החברה הן החברות סקורפיו השקעות (א.ו) וכספיריטס. חברי הדירקטוריון של החברה הם אורן דנה, אריה וובר וכספיריטס.
במסגרת הבקשה מצוין כי החברה היא יבואנית רשמית ומפיצה של מותגי אלכוהול ומשקאות חריפים, בהם: ויסקי בושמילס, גלנגראנט, קאמוס, וודקה נמירוף, סאורטן קומפורט, טקילה חוזה קווארבו ויינות פורט אופלי קלינק. בנוסף, החברה היא מפיצה בולטת של מותגי האלכוהול הלא כשרים של קבוצת פרנו ריקאר, חברה צרפתית השנייה בגודלה בעולם בענף המשקאות החריפים והיין.
החברה טוענת כי "במרוצת השנים צברה החברה מוניטין רב כיבואנית ומפיצה רשמית של מותגי אלכוהול משלל סוגים למאות לקוחות קצה, ביניהם רשתות שיווק מובילות (שופרסל, אושר עד, קרפור, קשת טעמים, יין בעיר ועוד), חנויות מותגי אלכוהול , מסעדות, ברים ועוד".
משרדה ומרכזה הלוגיסטי של החברה ממוקמים בחיפה ובחברה מועסקים כיום 61 עובדים, רובם תושבי הצפון. מהבקשה עולה כי בשנים האחרונות היקף הפעילות גדל ממחזור שנתי של כ-40 מיליון שקל לכ-78.6 מיליון שקל. "הגידול המתמשך שחל בחברה בשנים האחרונות, מומן ברובו באמצעות אשראי, הרוב מבנק לאומי ובנק הפועלים וכ-43% ממלווים חוץ בנקאיים (בריבית גבוהה משמעותית מריבית בנקאית). נוכח עליית שיעור הריבית בישראל החל מאפריל 2022, חל גידול של כ-300 אחוז בהוצאות המימון של החברה, נתון שהקשה על תזרים המזומנים של החברה. החברה פעלה על פי תחזיות קפדניות והסתמכה על תקבולים מלקוחותיה, אלא שבעקבות פרוץ מלחמת חרבות ברזל פחתו מכירות החברה בכ-2 מיליון שקל בחודש והחברה פתחה את שנת 2024 ללא עודפי גבייה ונאלצה להתמודד עם חוסר תזרימי תוך שהיא אינה זכאית למענקים (נוכח הגידול שחל בחברה ביחס לשנת 2022) וכעת סך חובותיה נאמד בסך של כ-70 מיליון שקל (ללא חובות לבעלי המניות)".
מהבקשה עולה כי מתוך סך החוב, החוב למערכת הבנקאית עומד על כ-30 מיליון שקל, החוב לגופים חוץ בנקאיים עומד על כ-24.5 מיליון שקל והחוב לספקי החברה מוערך בכ-19 מיליון שקל.
החברה מוסיפה וטוענת כי תוצאות מכירות החברה בחודש פברואר 2024 מלמדות על כך שיש תוחלת לפעילות החברה שכן זו החלה להתאושש וחזרה למצב עובר למלחמת חרבות ברזל.
הבקשה הוגשה לפי תיקון 4 הבא להקל על חברות בעקבות הקורונה ומטרת ההליך היא לפעול להבראת החברה. כמו כן, על פי תיקון 4 לא מתמנה נאמן שמשתלט על ניהול החברה, אלא מתמנה מנהל הסדר שעוזר בגיבוש הסדר חוב. השופטת בטינה טאובר צפויה להכריע בבקשה שהגישה החברה היום (רביעי) בצהרים.
פורסם לראשונה: 14:18, 27.03.24