הפקק שעולה לנו מיליונים: מחוץ לנמלי ישראל המתינו אתמול 78 אוניות כדי שיוכלו להיכנס: 36 חיכו כדי לעגון בנמל אשדוד ו-42 כדי לפרוק את המטען שלהן בנמלי מפרץ חיפה, הכוללים את נמל חיפה הממשלתי ואת נמל הממגורות, את נמל מספנות ישראל ואת נמל המפרץ הפרטי החדש.
לפי הערכת משרד האוצר, ההמתנה הזאת עולה לנו כ-40 מיליון שקל מדי יום - כלומר כ-9 מיליארד שקל בשנה. קנסות שמטילים בעלי האוניות המיואשים על מזמיני הסחורה בגלל העיכובים, שמתגלגלים על הציבור כשמחירי הסחורות המיובאות עולים. בנוסף, נזקים מתמשכים נגרמים למפעלים ישראלים שמייצאים את התוצרת שלהם ולקוחות בעולם עוזבים אותם בשל אי-הוודאות לגבי זמני האספקה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
האוניות ממתינות מחוץ לנמלי חיפה
האוניות ממתינות מחוץ לנמלי חיפה
האוניות ממתינות מחוץ לנמלי חיפה, אתמול
(צילום: גיל נחושתן)
המשבר, שהחל עם פרוץ הקורונה, נבע בתחילה ממחסור בעובדים בנמלים, שנפתר בחלקו אחרי שההסתדרות הסכימה לקלוט בחיפה ובאשדוד עובדים זמניים. אולם, בשנה האחרונה הוא הוחרף בגלל הגידול הרב בפעילות אוניות מטען כללי, שהפריקה שלו איטית יותר ודורשת יותר ידיים עובדות, לאחר שיבואני סחורות החל להעביר דרכן מטענים במקום במכולות בגלל הזינוק במחירי השכרתן, מ-2,000 דולר לכ-16-15 אלף דולר.
בינתיים, שרת התחבורה, מרב מיכאלי, מסרבת להפעיל את סמכותה ולהעביר רציפים ריקים בחיפה לנמלים הפרטיים היעילים יותר מחשש לתגובת ההסתדרות, ורק הורתה למנכ"לית משרדה, מיכל פרנק, לנהל על כך משא ומתן עם ההסתדרות ועם ועדי הנמלים.
בדיונים בתביעה ייצוגית על סך מיליארד שקל שהוגשה נגד נמל חיפה ונמל אשדוד הממשלתיים, הציגו עורכי הדין צחי פיסטל ועדי ערמן ממשרד בן ארי, פיש סבן ושות', בשם אחת מחברות הספנות שנפגעות מהמצב, ראיות לכך ששני הנמלים לא עומדים בהתחייבויות שלהם למספר העובדים שעליהם לספק לכל אוניה עבור הפריקה, אפילו אוניות שלהן הסכמי עגינה קבועים, לקווי ספנות שחייבים להגיע במועד מסוים, להיפרק במהירות ולהמשיך לנמל הבא. לפי נתוני רשות הספנות שהוצגו בדיונים, הנמלים לא עומדים בכרבע מהבקשות לצוותים לפריקת האוניות. בתגובה טענו באי-כוחם של הנמלים כי אין הסכמים כאלה ומחויבות מצידם למספר צוותי העבודה לפריקת האוניות, אלה שבהסכם ואלה שאינן.
2 צפייה בגלריה
הפקק ליד נמל אשדוד
הפקק ליד נמל אשדוד
הפקק ליד נמל אשדוד
(צילום: גדי קבלו)
נשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר המעסיקים, ד"ר רון תומר, מסר כי "לאור המשבר המתמשך בנמלים, שכל שבוע רק הולך ומחריף, כשישנם רציפים ריקים שניתן להפעילם מיידית, לא ייתכן שבמדינה מתוקנת הנמלים לא יתפקדו וסחורה תמתין במשך שבועות ואף חודשים לפריקה, תוך שיבוש של כל מהלך הייצור, היבוא והיצוא של ישראל. אנו מקווים כי שרת התחבורה, שעד כה נמנעה מלהתערב, תבין כי אין מדובר בכוח עליון אלא דווקא באוזלת יד של כל המעורבים ממנה נפגעים בראש ובראשונה אזרחי ישראל, תתחיל לנקוט בצעדים משמעותיים להפחתת העומס בנמלים ותפעל לגיוס כוח אדם נוסף לנמלים ולפתיחת רציפים חדשים".
הבוקר (רביעי) ינהל ד"ר תומר בנמל המפרץ, מול הנמלים הריקים, ביחד עם תעשיינים נוספים וחברי כנסת, דיון במשבר. במקביל, השרה מיכאלי תגיע בשעה 11:00 לאשדוד ותיתן הצהרה לתקשורת בנוגע לנמלים.
במשרד התחבורה, שאחראי על הנמלים, בוחרים דווקא להעניק גיבוי למצב. מהמשרד נמסר בתגובה כי "הנמלים אינם מחויבים על פי דין במספר מוגדר של צוותי עבודה, בשל אופי הענף. מנגד, הנמלים מחויבים בתפעול יעיל ובהתנהלות כחברה מסחרית נושאת רווחים, הדואגת לאספקת צוותי העבודה לאוניות. בשנתיים האחרונות, כתוצאה ממגפת הקורונה, נוצרו שיבושים רבים בכל נתיבי הסחר והלוגיסטיקה העולמיים, שהביאו לעומסים חריגים בנמלים בכל רחבי העולם ובהם גם בישראל. שרת התחבורה, מנכ"לית המשרד ומנהל רשות הספנות והנמלים פועלים באופן שוטף בכל האמצעים הרלוונטיים לזרז את פריקת אוניות המטען הכללי. בימים אלה בוחן משרד התחבורה אפשרויות נוספות לצמצום התור התפעולי בנמלים".