בנק הפועלים הודיע כי יספוג למשך שנה את התייקרות מסלול הפריים כתוצאה מעליית הריבית הצפויה מחר (ב'), כך שגובה ריבית הפריים ממנו נגזר ההחזר החודשי יישאר על רמתו הנוכחית (6%). המהלך רלוונטי לכ-40 אלף בעלי משכנתאות בבנק העומדים בקריטריונים שנקבעו, ונועד לסייע להם להתמודד עם העלייה המשמעותית בהחזרים החודשיים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
בכדי ליהנות מספיגת העלאת הריבית, על הלקוח להיות בעל משכנתא אחת בלבד שבה שיעור המימון של הבנק גבוה מ-60%, יתרת התשלומים בגינה נמוכים מ-1.5 מיליון שקל, ואין פיגורים בתשלומים החודשיים. מטרת הקריטריונים היא לנסות ולאפיין את אותם לקוחות שלדברי מנכ"ל בנק הפועלים, דב קוטלר: "ספגו את ההתייקרויות הגבוהות ביותר בתקופה האחרונה", ושהעלאת הריבית עלולה להקשות עליהם במיוחד לעמוד בהחזרים, בדגש על זוגות צעירים שזו דירתם הראשונה.
1 צפייה בגלריה
בנק הפועלים
בנק הפועלים
בנק הפועלים
(צילום: אביב גוטליב)

בבנק מדגישים שספיגת הריבית תתבצע ללא תלות בשיעור ההעלאה של בנק ישראל מחר, אך לפי ההערכות בבנק הריבית צפויה לעלות ב-0.25% כך שתעמוד על 4.75%, וספיגת הריבית בשיעור זה צפויה לגרוע מהכנסות הבנק עשרות מיליוני שקלים. בממוצע, שווי ההטבה צפוי לעמוד על כאלף שקל ללקוח.
משמעות המהלך היא שינוי נוסחת הפריים לכל לקוח. לדוגמא, לקוח שאינו זכאי להטבה ומשלם במסלול הפריים שלו ריבית בשיעור 5.5% (ריבית הפריים פחות 0.5%), ישלם החל ממחר, בהנחה שהריבית תעלה ב-0.25%, ריבית בשיעור 5.75%. עבור לקוח שזכאי להטבה, הבנק יעדכן את נוסחת הריבית כך שתעמוד על ריבית הפריים פחות 0.75%, ואותו לקוח ימשיך לשלם ריבית בשיעור 5.5%. לכן, במידה ותחול ירידה בריבית בנק ישראל בהמשך השנה הלקוח ימשיך ליהנות מההטבה, אך התרחיש בטווח של השנה הקרובה אינו נראה סביר כרגע.
עוד מדגישים בבנק כי הספיגה תתרחש רק עבור העלאת הריבית הקרובה, ותחול עד ל-30.6.2024. בתחילת השנה ביצע הבנק מהלך דומה אך מצומצם משמעותית בהיקפו, במסגרתו ספג הבנק את עליית הריבית בשיעור0.5% לכעשרת אלפים לקוחות. חלק גדול מאותם לקוחות כלולים במניין הלקוחות שייהנו מההטבה החדשה, ועבורם שווי ההטבה צפוי לגדול כעת בלפחות 50%.
מחר יתפרסם הדוח הרבעוני של הבנק, לאחר שבשבוע הקודם הציגו בנק דיסקונט, בנק מזרחי טפחות והבנק הבינלאומי תוצאות שיא מפתיעות בעוצמתן, הרבה בזכות עליית הריבית במשק. סביר כי גם בנק הפועלים יציג מחר תוצאות חזקות מאוד, וייתכן שהמהלך הנוכחי נועד בין השאר גם להקדים הטבה למכה ולהוריד את גובה הלהבות סביב פרסומי הדוחות.